אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

עוד קצת על תזונת Primal


שלום חברים.

נשאלתי לא פעם, ולאחרונה שוב, להבהיר מעט יותר על נושא תזונת Primal Blueprint של Mark Sisson, שאחרי הבלוג שלו אני ממליץ לכם לעקוב, ולאור שיטתו אני משתדל לפסוע. "רבי תפוח", אם תרצו.
בפשטות, כפי שכבר כתבתי כאן, גישת Primal Blueprint היא הוליסטית, כלומר מקיפה את אורח החיים, ולאו דווקא את התזונה או הספורט, למרות ששני אלו אלמנטים חשובים בבריאות האדם. הרעיון שבבסיס השיטה הוא לבקש אורח חיים בריא וטבעי, כזה שהגוף האנושי שלנו נועד לחיות, ולא אורח חיים מערבי מודרני, שעל פי רוב מרחיק אותנו מהבחירות הפשוטות והטבעיות שגופנו מבקש לעצמו, כפי שנטבע בנו בשחר ההסיטוריה בקוד הד.נ.א של האדם.
אורח חיים בריא, ולא בריא לכאורה, כלומר כזה המונע מחלות, התקפי לב, סרטן ושאר מרעין בישין, ומאפשר זאת בצורה רגועה, לא הסטרית או נוירוטית. למשל, שיטות דיאטה המקדשות ספירת קלוריות (או נקודות) או/ו המחייבות נשים וגברים להשחית שעות על גבי שעות על מכשירים משונים (כמו אליפטיקל) רק כדי "לשרוף" מקסימום קלוריות, פשוט לא הגיוניות בעליל ומיליוני נשים נוירוטיות על כל "קלוריה" שהן סופרות יעידו על התרומה הרעועה לבריאותן שתורמות דיאטות הספירה למיניהן, ועל תועלתן הנמוכה מאוד בהשגת תוצאות בת'כלס.
הגישה אומרת שאם נאפשר לגופנו את אורח החיים שמכתיבים לו הגנים, הם יבוטאו טוב יותר ונכון יותר, ונרגיש זאת מיד בכל אחד מרמ"ח אברינו ושס"ה גידנו.
עלינו לנהל אורח חיים שמאפשר שינה טובה וארוכה בכל לילה, שמאפשר לחיות ללא לחץ (ראה התקפי לב בקרב פקחי טיסה, כדוגמא הקיצונית ביותר לאפקט ההרסני של לחץ נפשי על המערכת הגופנית, וידועים גם מחקרים על ההשפעה על המערכת החיסונית ועוד). אורח חיים של תזונה העשירה במזונות בריאים ומונעת מזונות רעילים או הרסניים (הערה: החקלאות נוסדה רק לפני משהו כמו 5000-1000 שנה. בטווח הזמן הזה הגנום האנושי לא השתנה, לעומת 200000 השנים שקדמו לכן, ולכן התזונה של העידן המודרני אינה בהכרח טבעית או בריאה). אורח חיים המפעיל את הגוף כולו ב"פרוטוקול" המחקה, ככל שניתן, את אבותינו הציידים-לקטים, כלומר: יכולת לנוע הרבה ובקצב איטי (כי נודדים, ועוקבים אחרי טרף), יכולת לרוץ מהר מאוד ולמשך זמן קצר (כדי לברוח, או לרדוף), חוזק פיסי ניכר (כדי להלחם, לבנות, להציל או לצוד), זריזות ו"תנועתיות".

נדבר מעט על התזונה:
מכיוון שאבותינו לא אכלו לחם, ולא פסטה, ולא אורז ולא תפוחי אדמה, אלא ירקות, פירות, אגוזים וזרעים, יחד עם דגים וחיות למיניהן שנצודו, תזונה זו היא הטבעית ביותר לאדם. כאן שיטת Paleo ושיטת Primal מסכימות לגמרי. על החסרונות של פחמימות כתבתי כבר לא מעט, ואפשר להרחיב עוד הרבה. חשוב לזכור שאדם יכול לחיות חיים שלמים, בריאים ומאוזנים ללא שום פחמימות הבאות מדגנים או סוכרים, מה שמהווה הוכחה א-פריורית נגד הטענה הרווחת ש 60% מהקלוריות צריכות לבוא מפחמימות. זה פשוט הבל ורעות רוח שהשתרש בציבור בעקבות "ניסי הפרחת השממה" והמהפכה החקלאית המודרנית של ה150 שנה האחרונות.
מה ההבדל בין השיטות. ה Paleo טוענת, במידת מה של הגיון, שאין לאכול שום מוצרי חלב מכיוון שאלו נולדו רק לאחר המהפיכה החקלאית (לאחר הביות והחקלאות להאכלת הבהמות). ואכן, יש לא מעט חסרונות בחלבון הלקטוז המצוי בחלב, ויש אנשים רבים המפתחים רגישות ללקטוז. חלב במידה מרובה גם גורם לליחה ולהצטננויות, ויסכימו איתי כל הרופאים הסינים. עם זאת, בPrimal יש אכילה "מתונה" של מוצרי חלב, מכיוון שהם מקור טוב לחלבונים והם מועטים מאוד בפחמימות. ובכלל, אנחנו צריכים להיות הגיוניים וסלקטיביים בבחירות שלנו ולא לפסול משהו רק משום שלא היה קיים.
מאידך, ב Paleo ממליצים לא לאכול שומן רווי מהחי (כמו שומן בקר, חמאה) או מהצומח (כמו שמן קוקוס או אבוקדו). בעניין הזה הPaleo שבויים גם הם ב"קונספציה" שתתואר להלן. ב Primal לעומת זאת, אוהבים מאוד שומן, ושומן רווי, ומעריכים את תועלתם הבריאותית הרבה. כן. אני יודע שכל מי שתשאלו יגיד לכם מיד ששומן רווי יסתום לכם את העורקים ושככל הכנראה נפלתי על השכל. אני יודע (שזה מה שיגידו). העניין הוא שזה לא נכון. אפשר להרחיב לפוסט נפרד על "פוביית השומן" מדוע היא נולדה ומדוע היא רק פובייה, אך בכל מקרה, תזונה רווית שומן רווי היא הבסיס התזונתי של האינואיטים, בני המאסאי, בני אוקינאווה ביפן ועוד אבל אין להם התקפי לב כלל וכלל. שומן רווי הוא גם מקור נפלא לאנרגיה (לא במקרה הגוף שלנו מאכסן את עודפי הפחמימות בצורה של שומן רווי דווקא), ויש בו הרבה ויטמנים. זה נכון שיש דבר כזה כמו הצרות עורקים, ויש קשר לשומן, אבל הגורם המתערב כאן הוא סוג השומנים וצריכת הפחממות דווקא. כאמור, נרחיב בפעם אחרת. למי שמתעניין בתועלת השומן הרווי אני מאוד ממליץ לקרוא את הפוסט הזה של מארק, שנותן יותר רקע מחקרי לטענות הנ"ל.
ב Primal גם נמנעים ממתיקים מלאכותיים (כמו סוכרלוז או סוכרזית), ודווקא ב Paleo משתמשים בהם.
אז בקיצור, שתי הגישות דוגלות באכילה של יותר "דברים מהטבע" ופחות "דברים תעשייתיים/מתועשים/דגנים/סוכרים, ונבדלות באכילה של מוצרי חלב. ההבדל היותר משמעותי הוא ש Paleo מתייחסת לאכילה בלבד כמתכון לבריאות ובPrimal התזונה היא מרכיב אחד מתוך תפיסת עולם רחבה ומלאה יותר של אורח חיים על מנת להבטיח ולקיים בריאות פיסית ונפשית.

כדי להמחיש איך עשויה להיראות תזונה בריאה במציאות, צילמתי ביום שישי את משטח העבודה במטבח שלי.

האם אתם "מתחברים" לזה?
ספרו לנו על המחשבות שלכם.


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 9 comments

9 הערות קוראים:

פוסט מצוין, גם אני מאוד בעניין של תזונה קדמונית.
רק כמה הערות:
- לקטוז הוא סוכר (דו-סוכר אם נדייק), לא חלבון.
- מה שאתה מתייחס אליו כ- Paleo הוא בעצם the paleo diet על פי לורן קורדיין. יש הרבה אינטרפרטציות אחרות של paleo ובסך הכל כולן די דומות עם גדשים שונים. גם קורדיין כבר מזמן לא מנגח את השומן הרווי כפי שזה כתוב בספר המקורי שלו.
אישית אני דווקא מאוד אוהב את הגישה של קורט האריס מ- panu blog.
http://www.paleonu.com/get-started/
גם אני צילמתי קניות שערכתי לאחרונה:
http://i48.tinypic.com/n157dl.jpg

בתיאבון,
מורן

תודה מורן, אחלה רשימת 12 הצעדים יש לד"ר הזה. אהבתי. ולצערי, תמונת המצרכים שלך מוצלחת בהרבה!

יאמי..
דעאל מה זה שם במרכז? רימונים?
איך אתה דואג לאספקה של רימונים כשזו אינה העונה?

עולה בי השאלה, בתור תלמיד (שבלי שום קשר סוחב עוד תיק שלם של אוכל וציוד לחדר כושר בימים בהם אני מגיע אליו), כיצד ניתן ליישם את הדברים הנאמרים כאן??
בלי לחם? ביום טוב אני מתבסס מ-8:00 עד 15:00 על כ-10 פרוסות לחם קל (וכמובן שביניהן נמצאים דברים טובים :))

רימונים חביבי, רימונים, מתוקים ומעולים, עוד יש בעונה הזו (אני מסכים שזה מפתיע) ומוצאים אותם בעיקר בשוק, ואצל ירקנים בכפרי הערבים בסביבה.
לאכול primal בתור תלמיד זה אכן אתגר. מערכת החינוך שלנו אינה מספקת ארוחה חמה והתלמידים נאלצים לאכול לחם ועוד לחם. אני חושש שלהמנע לגמרי מלחם לבחור צעיר בגילך, זה כנראה לא ממש אפשרי. הכי טוב אם אתה יכול לקחת איתך "אוכל אמיתי". חלופות לחם יכולות להיות קופסת טונה, קופסת קוטג', הרבה ירקות חתוכים (לנשנש עם גבינה או קוטג'), פירות, נקניק וכדומה. אבל, זה תפריט (1) מעט יותר יקר (2) יותר אבוג'ערס להכין בבוקר מאשר 'חת שתים סנדדויץ' בשקית. מצד שני, זה בריא.
אני ממליץ על הרבה דברים טובים ומעט לחם.

לאכול על הדרך (או בבית ספר) - Paleo kit ביתי:
- קבנוס או פסטרמה
- אגוזים, שקדים וגרעינים
- פירות וירקות

זורקים הרבה מכל אחד לתוך שקית ואוכלים במשך היום.

תודה רבה על ההסבר המפורט .
יתרונות השיטה ולאן הן מביאות את מי שניזון לפיה ברורות לי לחלוטין ואני לא מערער עליהן להפך אני מאד מעוניין ללכת בדרך זו .
יש לי מספר שאלות והנקדות שאני תוהה לגביהן :
האם לפי דרך הפרימל או הפלאו (בשביל מורן ) אפשר לאכול כמה שרוצים מבחינת כמויות ? בעיקר של בשר ,פירות ואגוזים ? לפי חישוב שעשיתי עלות סל מצרכים "פרימל" גבוה משמעותית מסל קניות מאוזן יותר שכן בשר ירקות ופירות הינם המזונות יקרים בסל הקניות בודאי שיחסית לקטניות ומוצרי דגנים למינהם ?
ועוד עניין קטן אך משמעותי לחלקנו שתזונה זו מצריכה התעסקות בהכנת הארוחות דבר שמצריך זמן ואפילו ידע בסיסי (שוב פעם החסרונות של מזון מהיר ומוכן ברורות לי לחלוטין ).

כל מה שכתוב מאודמיפה,אך יש רק בעיה אחת:
מה יקרה שיגמרו מקורות הבשר בעולם? קשה לי לתאר מקרה בו כל העולם יתחיל לצרוך בשר כמו שתזונת הפליאו מחנכת.

אורי 

שלום אורי. אענה בשאלה: ומה יקרה שיגמרו מקורות האנרגיה ונסיעה ברכב פרטי תהיה בלתי אפשרית (זה קרוב מאוד ידידי)? מה יקרה שתפחת כמות המשקעים עד שיהיה כאן מדבר (זה הולך לקרות מהר מאוד בגלל ההתחממות הגלובלית)? מה יקרה לתל אביב כשהקרחונים יימסו? יש הרבה שאלות שנוגעות לשרידות המין האנושי על כדור הארץ לאורך זמן. אז למה דווקא הבשר מטריד אותך?

היי קודם, אחלה פוסט על תזונת Primal. קראתי את הספר The Primal Blueprint. על תזונה וכושר, שהיו מאוד מנוגדות למה שלמדתי וחונכתי לעשות. בחודשיים אחרונים התחלתי ליישם את זה, החל מתזונה ואימונים - אך חסר לי כמה חלקים על בניית מאסת שריר, האם יש תזונה שמתאימה למאסת שריר ולבניית שרירי גוף. כבר הגעתי לרמה שבו אני מחוטב ועל אחוז שומן נמוך, אך אני לא מצליח לצבור מאסת שריר על ידי תזונה Primal ואפילו עם צריכת חלבונים.

הוסף רשומת תגובה