אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

ביצים ביום המנוחה


אנחנו אוהבים חלבון אבל לא אוהבים מיתוסים והפחדות. אז יוצא שאנחנו אוכלים הרבה יותר ביצים מהאדם הרגיל, ומאידך אנחנו בריאים, מהירים וחזקים.

נראה לי שבמובנים רבים פוביית הביצים המקובלת בציבור (כל האמירות בסגנון של "אסור לאכול יותר משתי ביצים בשבוע", "ביצים מעלות את הכולסטרול" וכדומה), היא אחת מאבני הבוחן בין מי שדוגל בשיטת תזונה בריאה וprimal לבין האדם הממוצע שעדיין אוחז בתיאורית השומן-כולסטרול-התקפי לב. כבר סיפרתי פה פעם על הויכוח המשעשע שהיה לי בנושא באחד מימי המילואים (הרבים) שלי.
ואני אומר: חבר'ה, תצאו מזה. תאכלו כמה ביצים שאתם רוצים (רק עדיף בלי הקליפה).
כדאי לאכול ביצים שמקורן מתרנגולות שנזונות מפשתן או מניקור חופשי בשטח, כי יש בהם הרבה יותר אומגה 3, ולכן הן בריאות הרבה יותר. עולה יותר אבל שווה יותר.
מביצים אפשר לעשות הרבה דברים:
  • מקושקשת
  • חביתה מ 3 ביצים לפחות
  • עין (כנ"ל)
  • ביצה קשה לדרך
  • כתוספת לסלט
  • חמינדוס
  • עם אבוקדו
  • סלט ביצים
  • ביצה עלומה
  • נטיפי ביצים במרק
  • אומלט עם בצל/פטריות/מה שבא
  • כבסיס ל"פנקייק" פריימל
  • ואפילו עוגה (בלי הנס קפה ובלי הסוכר יוצא מעולה - רק עם שוקולד, 7 ביצים וחמאה. פריימל כמעט לגמרי).
בביצה גדולה יש משהו כמו 6 גרם חלבון. אולי 7 ביום טוב.
כמה ביצים אתם אוכלים ביום?
בתיאבון.

    Share/Bookmark

    By מר קדמוני with 21 comments

    21 הערות קוראים:

    בממוצע בין 4 ל 6 ביצים ביום

    יש ימים שכמעט ולא אבל כאשר אני כן אוכל (למשל בסופשים או אם אמא החליטה לשים לי ביצה בסנדויץ D: או שאני בחופש) אני אוכל כ-3 ביצים ביום.. משתדל כמה שיותר לוותר על לחם למשל בארוחת בוקר לטובת ביצים, סלט, אבוקדו, גבינות - ארוחת בוקר אחת עשיתי סלט מ3 ירקות, ביצה מ3 ביצים, אבוקדו אחד וקוטג ובקושי יכולתי לסיים. ואני אחד שיש לו יכולת בענייני אוכל..

    איך אתה עושה ביצה עם אבוקדו? מכין חביתה ואז אוכל עם אבוקדו?

    ביצה קשה ואבוקדו. מערבבים. לא מסובך. אני מניח שאפשר גם כמו שאתה הצעת...
    :-)

    אני שונא ביצה קשה חח

    דעאל שלום !

    פגשתי את הבלוג הנפלא שלך אחרי ריצת האולטרא מרתון הראשונה בחיי [ 80 ק"מ ] במהלכה הבנתי לראשונה שריצות ארוכות זה לא בהכרח בריא ..

    אני כבר חודש עם תזונה קדמונית . מרגיש חיוני ועירני וחד . כושר הריצות הארוכות קצת נפגם אבל הכושר הכללי עלה בצורה מדהימה

    ירדתי מ 73 - 74 קילו שהייתי סביבם במשך שנים ל 70 קילו . למרות שאכלתי יותר ודברים שמנים מאד כפי ההמלצה .

    כעת ברצוני לשאול שאלה קונקרטית לגבי ביצים : האם אפשר לאכול ארבע ביצים ביום לאורך תקופה ארוכה . יוםיומית ? או שזה יותר מידי כולסטרול ?

    בברכה

    אהרון

    miniapolisnew@gmail.com

    היי אהרון. לדעתי ומניסיון, אין בעיה לאכול 4 ביצים ליום מסיבות כולסטרול.
    מה שכן, ביצים כן מכילות אומגה 6 וחלק מחשיבים אותם כמזון אלרגני. סביר להניח שלאדם הקדמון לא הייתה גישה לביצים כל יום ובכמות הזאת.

    המלצתי בעניין הביצים ובעניין מזון באופן כללי היא לגוון -
    שום מזון לא נועד להיאכל כל יום בכמויות למשך תקופה ארוכה (ולא רק בגלל שזה משעמם).

    בתיאבון!

    שלום פיפי (?) ותודה על השאלה. אני מסכים עם גיליבונס שאין בעיה עם כמות הביצים מבחינת שומנים או כולסטרול, ושזה עלול לשעמם לאחר זמן מה (או לאחר צבירת מסה מתאימה). צריכת הרבה מאוד ביצים מזינה מאוד ויעילה אבל אינה ממולצת אם יש לך רקע של מחלה אוטואימונית.
    וודא שאתה אוכל ביצים מועשרות באומגה 3.
    חוץ מזה, תרגיש חופשי ובתיאבון.

    ביצים ומחלות אוטואימוניות?, תוכל לפרט קצת?

    נכון שביצים הן בריאות ומזינות, אבל זה נכון לגבי ביצים "רגילות"?
    אני מתכוון, ביצים אמנם זה מזין בריא והכל, אבל הן עשירות באומגה 6 אלא אם כן אז מועשר באומגה 3, אבל ביצי אומגה 3 הם נורא יקרים.
    לפי מה שהבנתי אין בעיה לאכול אבוקדו ושמן זית למרות שיש בהם אומגה 6, אבל מה לגבי ביצים? אם אני לא מתכוון לקנות ביצים מועשרות באומגה 3, אז פשוט לוותר על הביצים?

    ביצה היא "סופר מזון" אבל ביצים תעשייתיות כוללות פי 20 אומגה 6 לעומת ביצי משק (free range).
    קרטן 30 ביצים מועשרות באומגה 3 עולה 40 ש"ח לעומת 31 לקרטון רגיל. האם זה נחשב אצלך "נורא יקר"?
    אתה יכול לאכול איזה ביצים שתרצה כמובן, בריאותך בידך בלבד. הכמויות והמינון חשובים. אם אתה צורך הרבה ביצים, זה משמעותי יותר. אם אתה צורך מעט, זה לא משמעותי מאוד. בקיצור, כמה כלל התזונה שלך בריאה ונמנעת משמנים מעובדים ומזונות מעובדים וכדומה?

    היי מר קדמוני
    מדוע צריכת ביצים איננה מומלצת לבעלי מחלות אוטואימוניות?

    חשבתי שביצי אומגה 3 הם הרבה יותר יקרים... חשבתי שזה עולה כפול. אם זה הבדל רק של עשר 10 זה לא כזה נורא, אבל אני כרגע לא עובד ואני לא יודע אם אמא שלי תסכים לי לקנות ביצי אומגה 3.
    כרגע התזונה שלי עדיין לא מושלמת וזה בתהליכים... אני עדיין אוכל לחם ושמנים מזוככים (שמן קנולה), אבל זה לא כי אני רוצה, זה מחוסר ברירה. השמן קנולה זה בעייתי... אמא שלי משתמשת המון בשמן הזה והיא לא מוכנה להשתמש בשמנים אחרים כי הם יקרים והיא בטוחה ששמן קנולה זה בריאות. אבל אם שמנים בריאים אחרים היו זולים אם הייתה מסכימה להפסיק להשתמש בשמן קנולה.
    בנוגע ללחם זאת גם קצת בעיה... אני בדרך כלל מסיים את הבית בסביבות 15:00-16:30 ואני לא חושב שאני אשרוד בלי אוכל מהבוקר עד השעה הזאת, אז מחוסר ברירה אני חייב לקחת לחם לבית ספר. יש לך רעיונות מה אני יכול לאכול במקום לחם בבית ספר?

    ושוב, תודה :)

    תמיר,
    נצא מנקודת הנחה שאתה לא יכול לשנות את הבישול של אמא שלך או את אמא שלך ונמשיך לאפשרויות הקיימות:
    להתחיל לבשל לעצמך. שמן קוקוס באמת אינו זול אבל למזלך אתה לא צריך להשתמש בכמויות ממנו כדי לטגן. צנצנת אחת מספיקה לי לחודש שלם ועולה אצלי בעיר בסביבות ה-50 ש"ח. שווה את ההקרבה.
    אם אמא מסרבת לתת לך את הכסף, תזכיר לה שהשמנים שהיא משתמשת בהם יגרמו לך לאקנה והכסף למשחות והכדורים (ואפילו הטיפול הנפשי) שרוב הנערים משתמשים בהם בשביל לטפל בפצעונים האלה עולים יותר.
    בנוגע ללשרוד בלי אוכל מהבוקר עד שעת הצהריים המאוחרת -
    זה אפשרי, למרות שאין שום סיבה שתעשה את זה. זרוק לקופסת פלסטיק בתיק אבוקדו, תפוחים, מלפפונים, תמרים, ביצה קשה.. אפילו רוסטביף. יסדר אותך טוב-טוב.

    אז אתה ממליץ על ביצי חופש או על ביצים מועשרות באומגה 3? כי בסופרמרקט שבו אני קונה יש או ביצי חופש, או מועשרות באומגה 3... אין כאלו שהן גם חופש וגם אומגה 3. זה כנראה יותר מדי עבור הביצים, או - עבור המגדלים...

    עד שלא נמצא מגדל ביצי חופש המאכיל את התרנגולות פשתן (ולא רק תירס וסויה), אני מצביע על ביצים מועשרות באומגה 3 כבחירה תזונתית עדיפה.

    תודה על האינפורמציה! ספר אם תמצא מגדל כזה בעתיד...

    אהלן דעאל,

    אני יודעת שזה פוסט ישן, אבל היכן אתה קונה קרטון של 30 ביצים מועשרות באומגה 3? לא הצלחתי למצוא בסופרים בתל אביב..

    תודה!

    גם אני!
    איפה אפשר להשיג ביצי אומגה 3 בירושלים?

    הסופר היחיד שיש לי הדירה מוכר 12 ביצי אומגה 3 ב-28 שקלים ו-12 ביצים רגילות ב-12 ומשהו שקלים...

    הי דעאל, מה הקשר בין אכילת ביצים למחלות אוטואימוניות? לא מצאתי כאן תשובה

    שלום אסנת. במצבים אוטואימוניים רבים מומלץ לא לאכול ביצים. פרוטוקול תזונה אוטואימוני מסלק עוד מספר מאכלים כמו ירקות סולניים, קפה ומעבר לזה את כל שאר הדברים עליהם ממליצים בפליאו לסלק: סוכרים, דגנים, שמנים צמחיים.

    הוסף רשומת תגובה