אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

כמה מהר יורדים במשקל?

אחת מקוראות בלוג זה כתבה לי:

"...אחותי ואני בתחרות מי תרד 10 ק"ג יותר מהר (אנחנו בערך באותו משקל), אני אוכלת פריימל כמעט 100% והיא אוכלת "קונבנציונלי"- דגנים מלאים, דל שומן, סויה וכדומה. אמנם כבר 5 אנשים (שונים!) אמרו לי שרזיתי, ואני בסך הכל שבועיים בעניין, אבל על המשקל משום מה זה לא מתבטא והוא נשאר ממש קבוע. אחותי אמרה לי שאפילו שאני אוכלת ממש מעט פחמימות אני לא יורדת בגלל שאני אוכלת שומנים ויש בהם מלא קלוריות. יש דברים בגו? עדיף לצמצם?"
אוקיי, נתחיל מהיסודות:
  • כסף. התערבות עם שיטות אחרות על קצב ירידה במשקל אינה מומלצת. יש סיכוי גדול שתפסידי, כלומר, בדיאטה אחרת אפשר לאבד משקל מהר יותר. אבל השאלה אינה כמה מהר מאבדים משקל, אלא כמה המשקל הוא יציב לאורך זמן, וכמה התהליך הוא בריא ונכון לגוף. התערבות בריאה (וכלכלית) יותר היא "מי תהיה חטובה יותר בעוד שנתיים". זה טווח זמן רב לא בגלל שלוקח כל כך הרבה זמן לרדת במשקל, אלא בגלל ש99% משיטות הדיאטה האחרות נכשלות כשלון חרוץ בשמירה על רמת משקל תקינה לאורך זמן. אמור מעתה: זה לא מעניין כמה מהר ירדת במשקל, זה מעניין כמה זמן אתה כבר שם.
  • הקצב לא משנה, משנה המגמה: אלא אם כן אתה חייב לרדת במשקל כי אתה קבלת תפקיד ראשי בסרט והצילומם מתחילים בעוד חודש, אתה בהחלט יכול/ה לקחת את הזמן. ירידה איטית במשקל אומרת כי הגוף מסתגל וכי התפריט שלך נכון. (חשוב לדעת: לגוף יש מנגנון המנסה לשמר את המשקל שלו בנקודה יציבה כל העת. אם נרעיב עכבר מעבדה למשל, נקבל האטה בקצב חילוף החומרים שלו, כלומר ניצול מופחת של קלוריות. וגם ההיפך נכון. אם נאביס עכבר, הגוף יפטר מעודף הקלוריות על ידי הגברת חילוף החומרים. קצב מבוקר לירידה במשקל חשוב מאוד) הגוף עובר לנצל יותר שומן ולצבור פחות ומצד שני לא לאבד משקל כתוצאה מאיבוד מסת שריר אלא מירידה בשומן עודף בלבד. לרדת 250 גרם עד חצי ק"ג בשבוע זה בסדר גמור. זה פשוט יותר לאט משיטות אחרות, אבל הרבה יותר יעיל.
  • (אני לא כותב כלל על עניין הבריאות, אבל ברור שדיאטת פריימל/פליאו בריאה מאוד לרמות הסוכר, הכולסטרול ולמניעתן של רוב "מחלות הציביליזציה": לב, סרטן, בעיות עיכול, ועוד)
  • הערה לנשים: גברים יורדים מהר יותר בדיאטה מועטת פחמימות. הרבה יותר מהר. אין מה להתבאס, זה ככה וזהו.
  • סוג ספורט שאתם עושים מאוד משמעותי לירידה נכונה במשקל. עדיף אימונים קצרים ועצימים, או אימונים ארוכים מאוד בקצב לב נמוך מאוד (ובפשטות: שעתיים טיול בקצב הליכה ראוי, אבל לא מסע כומתה).
  • שומנים (בריאים, כלומר שומנים רוויים מהחי, וכן חמאה, שמן קוקוס ושמן זית) הם מקור אנרגיה מעולה לגוף וצריכתם מפחיתה את הרעב. אצלי למשל רוב הקלוריות מגיעות משומן (!). חשוב להעיף מהתפריט שומנים רוויים-תעשייתית (מרגרינה ומוצריה) ושמנים תעשייתיים (תירס, חריע, סויה ובני דודם). שומן הוא ידיד. שומן הוא ידיד. שומן הוא ידיד. שומן הוא ידיד. שומן הוא ידיד. שומן הוא ידיד. שומן הוא ידיד. שומן הוא ידיד. שומן הוא ידיד. שומן הוא ידיד.
  • המפתח לירידה במשקל אינו בכמות השומנים אלא בכמות הפחמימות. פחות מ 100 גרם פחמימות ביום, ויורדים במשקל ללא ספק. (לשם השוואה, דיאטת אטקינס מדברת על פחות מ 20 גרם פחמימות ביום. זה אמנם יוריד אתכם במשקל, אבל גם יוריד אתכם לברכיים. אנחנו לא אטקינס - ירקות ופירות הם ידידינו, לא אוייבנו, ולכן נצרוך אותם גם אם זה מעלה את כמות הפחמימות הכוללת).
  • ירידה במשקל (ותחושה כללית טובה) יכולה לקבל זירוז חזק מצום לסירוגין. על זה נכתוב בפעם אחרת, אבל צום של 12-24 שעות פעם-פעמיים בשבוע יעשה פלאים (אפשר במהלך הצום לשתות מים ותה ירוק חופשי). וזה גם מאוד בריא (נזכיר כי הרעיון הוא חיים ברמות סוכר נמוכות יותר, ושליטה על רמת האינסולין. הגוף לומד לפעול היטב גם תחת צום).
  • למעשה, מחקרים רבים הראו שאין כלל קשר בין כמות הקלוריות שאתה צורך משומנים למשקל הגוף. אפשר לחיות על חמאה וסטייקים ללא הגבלה ולהשאר רזים ושריריים. עוד אפשר לקרוא בספר המצוין ממש של גארי טיובס: Good Calories, Bad Calories. קריאת חובה למי שרוצה להתפכח ממיתוס השומן=מחלות לב.
  • כמובן שמי שרוצה בעיקר לרדת במשקל, יכול לצרוך פחות שומנים בתקופת הירידה במשקל, אבל, וזה אבל חשוב, צריך עדיין לצרוך הרבה הרבה יותר מאשר בכל "דיאטה רגילה" (ואם לא הזכרתי את זה, אז על הדרך גם להעיף מהמקרר כל מוצר שכתוב עליו דיאט או 0% שומן. בריא זה לא).
ואחת לסיום: רוב הנשים מאמינות באמונה שלמה כי הן שמנות כי הן חזירות ועצלניות. או במילותיה של ידידה טובה שלי: "אני חזירה עצלנית. אם הייתי יודעת לסתום את הפה ואם היה לי כח רצון לעשות קצת יותר התעמלות אז הייתי בלי התחת הענק הזה".
אמרתי לה אז, ואומר את זה שוב כאן: בנות, הרגענה. אתן לא חזירות ואתן לא עצלניות. בהינתן תזונה נכונה, אתן יכולות לאכול כמה שאתן רוצות, מתי שאתן רוצות, ולא תשמינו. גם אם לא תעשו שום כלום של התעמלות. אני חושב שהתעמלות כדאי לעשות, אבל זה כבר עניין אחר. 80% מהמשקל נקבעים ממה שמכניסים לפה, ולא מכמה שמכניסים לפה, וודאי שלא מכמה שמוציאים. אני יודע שזה הפוך ממה שכולם אומרים, אבל מה לעשות, זה נכון.


התמונה של Carolinadoug

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 13 comments

13 הערות קוראים:

אני רוצה לחזק את דבריך, דעאל ולהוסיף שני דברים:
1. המשקל הוא רק שלישי בחשיבותו, אחרי המצב הבריאותי וההיקפים. המשקל לא מלמד על הרכב הגוף ועל מצבו הבריאותי, כך שהרדיפה אחרי הבלתי פוסקת רק אחרי ירידה במשקל מפספסת את העיקר.
2. מהנסיון האישי שלי, לוקח זמן עד שמבחינים בשינויים; לי זה לקח 3 חודשים (ואני מקווה ומבין שזה די חריג), כך שלא להתייאש ולהישבר.

שלום דעאל ולכולם.
ראשית לאחר הרבה זמן שוב התחלתי לקרוא ולעיין באתר- חשוב לציין שלא השתנה כלום, עדיין כתבות טובות,קצרות ולעניין.
כמו כן אני מוכרח לציין (בזמנו דעאל דיברנו על זה) אני הייתי עם צבא ארה"ב למשך מספר חודשים (קורס מסויים) שבמהלכו המארינס הכירו לי את הקרוספיט,(ולצערי משם "השריטה" התחילה :") ) ושכללה את דיאטת איש המערות.
אני רוצה לציין שעם תזונה נכונה ועבודה קשה (כל בוקר במשך מספר חודשים בארה"ב) ירדתי בערך 10 ק"ג! לקח לי באזור ה 4-5 חודשים להגיע לתוצאות אלו.
היום אני על אותו המשקל (אולי עליתי קילו או שניים מאז שחזרתי לארץ ולצבא, עקב בעיה בגיוון במזון בצבא).
חשוב לציין שגם היום אני מקפיד על אימוני קרוספיט מידי יום- הבעיה היא שהם לא באותה המידה אבל מנסה מאוד להקפיד,עיקר הבעיה שיש חוסר של ציוד שקשה לעבוד בלעדיו (אם כי אני קונה מידי פעם ומשלים לעצמי) והמסגרת שלפעמים לא מאפשרת זאת.

ולסיכום: שעניין התזונה הוא אכן נכון ודרך אגב בשר וכו' אני אוכל בלי לספר קלוריות בכלל.
אבל אני לא אוכל סוכרים "רעים" (גלידות וכו')

אשמח לתגובות/שאלות
איתי.

רשומה מעודדת למתחילים,
תודה.

חודשיים בפליאו ולא ירדתי גרם. החלטתי לעשות אתגר ולראות אם אני מפספסת משהו. כרגע בשלבי סיומו עם 2 קילו פחות. זה מרגיש נכון ואני לא מתבאסת כי אני יודעת שהירידה היא מהשומן(מדדתי הקפים), ואני באמת מאמינה באורח החיים הזה. השאלה היא איך אנחנו יודעים שהמשקל יורד מהשומן ולא מהשריר? מה המנגנון בדיאטות הרגילות שגורם לנו להוריד דווקא מהשריר ולמה כאן זה שונה?
פרט לכך קראתי במקום מסים שקילו של שומן שווה ל8-7 אלף קלוריות וקילו של שריר ל1400-700 אז ברור שירדה בשומן תהיה איטית יותר. נ.ב מאוד נהנת מהבלוג שלך

תודה. אינני חושב שבדיאטות אחרות יורדים בשריר וכאן רק משומן. בגדול, כשהגוף פועל תחת רמות סוכר נמוכות יותר (פליאו) זה מעודד את הגוף לשרוף כלומר לנצל יותר שומן. תיאטה דלת שומן ועשירה בפחמימות עושה את ההפך הגמור.
קחי את הזמן. לוקח לגוף, וגם לך, זמן ללמוד מה נכון וכיצד. הרבה פעמים עושים טעויות של מתחילים כמו עודף פחמימות "בטוחות" או "מאפי פליאו" וכדומה. אכלי אוכל אמיתי, ותראי תוצאות במהרה.

התלבטתי אם לשלוח לך אימייל או להגיב כאן, אבל הכיתוב ב"כתבו אלי" מרמז על העדפה לפומביות, אז מגיבה כאן לטובת הכלל, בתקווה שתראה..
התחלתי פליאו לפני שבועיים בדיוק, הופתעתי מאוד מכמה שאני לא סובלת, כלומר לא "רימיתי" גם לא פעם אחת, לא לחם, לא מעובד, לא שמני זרעים, לא סוכר (בצורה האסורה). אפילו הוצאתי את כל זה מהארונות כדי שאבין מה מותר לי ביתר קלות.
וגם לא סבלתי מי יודע מה.. פה ושם חשק למתוק שסיפקתי באמצעות 2 תמרים, בננה או במקרה קיצון מעט מייפל (חצי כף מעורבב בחמאת אגוזים), בהתאם להנחיות שראיתי כאן..עד 2 ביום, להשתדל בצמוד לארוחות וכו'.כששרמת הפחמימות הכללית נמוכה מאוד - לא הגזמתי בפחמימות ה"מותרות" , פעם אחת אכלתי אורז בסושי, פעם אחת אכלתי בטטה כי היה בבית ושאר הפעמים פשוט אכלתי מגוון ירקות שומנים וכדומה מבלי לחפש פחמימה. כל זאת ועוד, השתדלתי והצלחתי לייצר "צום" של 12-16 שעות במרבית הימים.
בנוסף רק העצמתי את האימונים שלי, פעם בשבוע אימון פונקציונלי עם מאמנת, פעם נוספת פילאטיס מכשירים (כוח ותנועה) ועוד 3 פעמים הליכה די ארוכה של שעה, בדופק מואץ ובמסלול עם עליות. בשורה התחתונה אני מרגישה שעושה הכל נכון (ואני מאוד מאוד מבוקרת כלומר לא "מעלימה" חטאים) , גם אם יש מקום לשיפור או הקצנה, בסך הכל ציפיתי לתוצאות טובות ביחס ל"השקעה".
התחושה בגדול היא טובה, אבל אכן יש נקודה אחת שמבאסת אותי.. לא עליתי במשקל גם לא גרם, אבל גם לא ממש ירדתי. לפרקים במהלך השבועיים הייהת ירידה של 400 גרם, עליה שלו חזרה, שוב ירידה של עד 700 גרם, שוב עליה שלו.. אבל בשורה התחתונה אחרי שבועיים אני במינוס כמעט בלתי מורגש של 200 גרם , זניח. אציין שיש הרבה עודף להוריד, לפחות 20 ק"ג.. וחתונה בקיץ. אין בעיות של בלוטת תריס, על דיאטה "רגילה" ירדתי בקצב תקין 4 קילו בשבועות שלפני הפליאו.
אני יודעת שזה לא פקטור משמעותי מכיוון שעברו רק שבועיים ואני אישה והורמונים והכל, אבל בכל זאת - מבאס.. החתן שלי יורד הרבה יותר בדיאטה רגילה בינתיים.
מאוד מקווה לראות שינוי או לפחות התחלה של שינוי במגמה בשבוע הקרוב בהשלמה 3 שבועות של דיאטה , אם לא אראה, אנסה לעשות "אתגר" למשך כמה שבועות, אבל אם תוך חודשיים שלמים בפליאו לא יהיה תנודה כלשהי אאלץ באמת לשקול את התזונה הזו מחדש מאחר ועודף המשקל לכשעצמו אינו בריא ואני חייבת למצוא אורח חיים שיסייע לי בהורדה. אני מאוד משוכנעת מהמדע, קראתי המון , עוד הרבה לפני שהתחלתי, אבל אם תוצאות המחקר בשטח מראות משהו אחר אני לא יודעת מה לעשות.. בכל מקרה בינתיים אמשיך.. בתקווה לשינוי.

הי נטע ותודה על התגובה. נשמי עמוק, הכל בסדר. עברו רק שבועיים וכבר את מרגישה טוב יותר, לא חסר לך, הכל טוב. רק המשקל עוד לא זז. אז מה. קחי את הזמן. הגוף צריך להסתגל לאט ובטוח ולאנשים שונים לוקח זמן שונה. גם מחוג המשקל יזוז, אין ספק. אם קראת את הספר שלי אולי ראית שאני בכלל ממליץ שלא להשקל כלל בחודש הראשון! אין טעם להשקל, זה רק מלחיץ אותך ותזוזות של גרמים הן חסרות משמעות. במיוחד גם שהמשקל לא מספר את כל הסיפור - הרי ההיקפים חשובים לרובנו הרבה יותר.
שורה תחתונה: קחי את הזמן ותהני מהדרך וגם המשקל יצטרף אלייך בהקדם!

הי
אני מצטרפת חדשה ומוקסמת (שבוע). ממלאת באדיקות אחר כל ההמלצות והעיצות שנתנו כאן, במייל ובקבוצות הפייס ואחרי שבוע המשקל (אני יודעת שאמרת לא להשקל אבל רק רציתי לוודא שלא עליתי) מראה חצי קילו עליה!
מלחיץ אותי. זה יכול לקרות? זקוקה להרגעה

הי מצטרפת חדשה. לא סתם כתבתי לא להשקל. זה לא עוזר במאומה. קחי את הזמן, תהני מהדרך, ותנשמי עמוק. הכל בסדר.

אני התלחתי בדיאטה וספורט , בחודש הראשון ירדתי 9 קילו אחרי אני יורד לאט לאט ..מה זה אומר ?

אז כמה ק"ג אפשר להשיל בשיטת ה16/8? אני כבר שבועיים ברצף עושה את הצום לסירוגין, כל יום מפסיק לאכול בשעות הערב עד הבוקר צהריים למחרת. בנתיים השלתי 1.4 ק"ג בשבועיים, אין תחושות קשות של רעב, אין בעיה לצום או להמשיך לצום אחרי שמסתיימים להם 16 השעות. היום למשל משכתי 18 שעות בקלילות וסיימתי לאכול אחרי 4 שעות. המטרה שלי היא לשפר מדדים, להציר היקפים ולאבד משקל. בשלב מסויים אתחיל ללכת שוב לחרר הכושר, פשוט אני מרגיש שהמשקל כרגע מפריע לי ביחד עם סיום התואר.

הוסף רשומת תגובה