אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

איך מתחילים עם קרוספיט?

במיטב המסורת, הנה שאלה שקיבלתי במייל לפני כמה ימים:
"שלום דעאל. אני מעוניינת להתחיל להכנס לעניין הקרוספיט. העניין הוא שאני בכושר די מינימאלי ובגלל שכבר הצלחתי להפצע בעבר מספורט (שחיקת סחוס בברך) אני מאוד חוששת להפצע שוב.
1. איך אני מתאימה לעצמי את האימון, כלומר איך אני יודעת שזה לא יותר מדי אבל גם לא פחות מדי וחסר יעילות?
2. איך אני נמנעת מהחמרת הפציעה שלי/ פציעות נוספות?
3. האם מתחיל יכול להשתמש רק ברוטינה שב"50 מייאשים" במשך תקופת הסתגלות ראשונית או שכבר מההתחלה חשוב לגוון?
4. איזה משקלים מתאימים למתחילה?
5. מאחר ואין לי אפשרות לארגן לי חדר כושר ביתי, האם מיכשור של חדר כושר הוא חלופה הולמת לציוד הנדרש לאימוני קרוספיט או שזה מיותר?"

ואללה. חמש שאלות במחיר אחת. ובפרספקטיבה של קרוב לארבע שנים עם הבלוג הזה, אני חושב שכבר עניתי על הרוב, אבל אולי התשובות הולכות לאיבוד ביער הפוסטים, אז הנה קצת סדר:
כתבתי כבר על מה כדאי להבין לפני שמתחילים, על תרגילי בסיס ועוד על פילוסופית קרוספיט. באופן יותר ספציפי לשאלות כתבתי על התאמת עוצמת האימון למתאמן בפוסט "כמה קשה". על השאלה מה עושים כשפצועים כתבתי לא מעט (הנה חלק ראשון וחלק שני). על הגוון באימונים וחשיבותו (כלומר לא להצמד לאימון אחד בלבד בשום אופן), כתבתי כאן וכאן. לגבי משקלים והחשיבות באימונים ללא משקל בכלל עד לרכישת טכניקה איכותית, אפשר לראות למשל את הדיון הזה. על אימון ביתי למי שאין ציוד רב כתבתי באימונים אפשר לעשות בבית ועל למה אנחנו לא מתים על חדרי כושר עניתי בסעיף 4 של הפוסט הזה. לצערי, ברוב חדרי הכושר יזרקו אותך אם תתחיל לעשות הנפות אולימפיות, לזרוק משקולות על הרצפה, לקפוץ על קופסאות או אם תתחיל להזיע ברצינות ולגנוח מרוב מאמץ. בדרך כלל גם לא תמצא בחדר הכושר מוט מתח פשוט (אלא רק מכונות היפר מתוחכמות ומינוס יעילות).

ועיקר שכחתי:
מתאמן או מתאמנת מתחילים כדאי מאוד שיקבלו בסיס נרחב ואיכותי בהדרכה פנים אל פנים מאיש מקצוע. לשמחתי, יש עכשיו לפחות שני מקומות רציניים כאלה. קרוספיט הרצליה, שם עומרי פלד מדריך מתאמנים ותיקים ומתחילים, וממש לא מזמן פתחו איאן וצבי את MBS Athletics שפועל ברחובות. כל אחד מהחברים האלה יעניק בסיס מקצועי שימנע פציעות ויקנה טכניקה מעולה.


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 8 comments

8 הערות קוראים:

שכחתי שאתמול בערב עשיתי כמובטח את איזבל, עם 51 ק"ג. 8 דקות בול.

בדיוק מה שחיפשתי,
נכון לעכשיו עושה רושם שזה אכן מכסה הכל.
מקווה שיש בי את הנחישות בשביל זה...

שוב תודה,
השואלת.

רוצה לשתף אתכם ולשמוע מה דעתכם.
אחרי כמה חודשי קרוספיט מאומצים, נסיונות כושלים להגניב עוד משקולות לדירתנו הקטנה בלי שאשתי תכעס, חיפוש אחרי טבעות במחיר סביר בארץ וחוסר הצלחה משווע להתקדם יפה עם ה"טבעות" שאילתרתי לבד - קראתי קצת מהאתר של ריפ על תוכנית "מתחילים כח" שלו, והחלטתי לקחת את זה ברצינות: הלכתי למכון כושר רציני, לקבל טכניקה ולבנות יכולת עם משקלים כבדים. זה התברר מצד אחד ככיף גדול בגלל האפשרות לרוץ ולחתור; אבל הבעיה שהתוכנית שלהם (בינתיים, היא מחיייבת לגבי) כוללת המון "תרגילים לשריר אחד", גם אבל מעט מאד סקוואט, דדליפט ופרס, ובכלל אין שם טבעות. וכמובן שאחרי אימון שם אני חייב לנוח למחרת כי הגוף "חוטף" חזק... מה דעתכם? האם הרווח הלימודי והגופני שווה את היציאה היחסית (ויש לקוות, הזמנית) מתפיסת קרוספיט? האם יש לכם ניסיון בשילוב של הדברים?

משיב תשובה לעצמי (כי הפקרתם אותי בשטח, תתביישו) - לתועלת מי שזה רלוונטי לגביו:
צריך לשים לב איזה תוכנית בונים לכם במכון (אם זה מכון שבונים בו תוכנית למתאמן), ושהתוכנית הזו מתאימה לשאיפות שלכם. לנסות לעבוד על 4 או 5 התנועות האולימפיות הבסיסיות ולבנות בהן יכולת בהדרגה. לא להעביר את האנרגיות של קרוספיט (= מקסימום מאמץ) לאימונים של שעה או שעה וחצי, כי זה יביא אתכם להשבתה תוך זמן קצר (זה מה שקרה לי תוך שבועיים). להעלות עומסים לאט (הרבה התאפקות, לא להיות "תאבי בצע"). לשמור על הפן האירובי בפחות דקדקנות בינתיים. ופה אני אהיה קצת "מחוץ לקו" של הבלוג הזה: לחזור לשגרת קרוספיט אחרי שבניתם בסיס גופני חזק עם משקלים מכובדים (ולא רק למדתם את התנועות באופן עקרוני ופרקטי).

הי,מר קדמוני
מ
אני רוצה להתחיל בדיאטה שאתה ממליצ ,יש איזה תפריט לדוגמא שאפשר להבין

הי דאעל, מה המצב. שאלה לי אליך ואל כל המתאמנים בקרוספיט.
חברה', אתם בטוחים שהאימונים האלה אינם אינטנסיביים מדי ומסוכנים לפציעות וחלילה גם לאימוץ מוגזם מדי של שריר הלב?
ניסיתי כמה פעמים את האימונים בקרוספיט שנמצא בכיכר אתרים בתל אביב וזה היה כיף וקשה כאחד. אבל שאלתי את עצמי האם זה לא טו מאץ'? מה אתם חושבים?
תודה

תיקון: כתבתי דאעל במקום דעאל.

הוסף רשומת תגובה