אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

חמאה!


שאלו אותי במייל: "חוץ מחביתה מה עוד אפשר לעשות עם חמאה?"


שאלה טובה. חמאה היא מזון מעולה. אמנם החמאה הוא מוצר חדש יחסית (רק 10000 שנה או פחות) שכן היא נולדה רק לאחר העידן החקלאי (מהצורך הפשוט לגדל פרות, להאכיל אותן ולחלוב). מכאן אנו יודעים בודאות שהאדם הקדמון לא אכל חמאה, אז למה שנאכל אנחנו? התשובה היא ההרכב התזונתי. חמאה היא שומן מהחי, והרכבה דומה מאוד לכל שומן אחר מהחי (כלומר לשומן הנמצא בתוך הבהמות) ואין בה (כמעט) בכלל חלבון חלב או פחמימות כמו במוצרי חלב אחרים. החמאה היא שומן מעולה, איכותי, זמין ולא יקר. אפשר גם לקרוא עוד על החמאה וסוגיה אצל מארק. עכשיו רק נותר לנצל אותו נכון (ולהשתחרר מהמיתוסים שחמאה רעה לבריאות) - אז הנה כמה רעיונות מהשרוול:
  • חמאה היא בסיס מעולה לטיגון בצל ופטריות כבסיס לחביתות (סורי, אבל ככה זה באמת בסיס) וגם לשאר תבשילי ירקות.
  • אני משתמש בחמאה כבסיס לאינסוף גוונים של פשטידות, למשל פשטידת בזיל: מטגנים בחמאה בצל עד שקיפות, ומוסיפים עלי בזיל (עלי מנגולד) לאידוי. אחרי שזה מוכן, מוסיפים אגוז מוסקט, מלח ופלפל ושופכים לתבנית. בקערה מערבבים 3 ביצים, חצי שמנת מתוקה, קוטג' 9, רוקפור מגורד, פרמזן מגורד, שופכים על תבנית האפיה, והופ לתנור של 180מעלות עד שמזהיב. משהו כמו 40 דקות.
  • אפשר לאלתר את הפשטידות הנ"ל איך שרוצים (כלומר עם פטריות או עם תרד או שילובים שונים ומשונים של גבינות). יוצא מעולה ובלי קמח בכלל.
  • חמאה טובה מאוד כעוגן השומני של מתכוני דגים: החל מדג בתנור (כמה קוביות חמאה טובות על הדג, כמה עשבי טיבול בבטן, מלח גס ופלפל שחור גרוס, עטוף בנייר כסף, 20 דקות בתנור, פצצות), וכלה במתכונים מורכבים יותר /מלכלכים (לטגן את הדג בחמאה).
רעיונות נוספים למישהו?

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 20 comments

20 הערות קוראים:

חמאה הולכת מצוין עם כל דבר בבישול. במיוחד למי שאין מגבלות כשרות. אני מכין תוספת ירקות לארוחת בשריות בשיטה הגנרית:
- 50 גרם חמאה
- שקית של סנפרוסט (יכול להיות שעויות ירוקה/סינית/אפונה וגזר/ברוקולי/לקטים כאלה ואחרים שסנפרוסט מכינה בנדיבותה)
- כפית מלח ופלפל שחור
- לא חובה אבל כוס ציר מרק יכול להוסיף הרבה.
מבשלים מכוסה על אש בינונית עד שהעסק נראה טוב.

כשאני מרגיש עשיר אני קונה חמאת president צרפתית שהיא קצת טעימה יותר, כנראה מפרות רועות עשב (לפי מחקר לא החלטי שערכתי ברשת) בניגוד לחמאות המקומיות. היא צהובה (יותר קרטנואידים) וטעימה יותר במעט. אבל עולה פי שלוש.

דרך אגב מורן, התוספת שלך הולכת סבבה גם עם ארוחה חלבית או דגים...
ולגבי סוגי חמאות, שכחתי לציין שיש להשיג (לעתים נדירות) חמאת כבשים. היא נראית מעט קציפתית ושקופה-לבנה בערך כמו שמן קוקוס (ולא נראית ממש כמו חמאה רגילה), היא רכה מאוד וטעימה לאללה. מי שמזדמן למחלבת אדיר שבאזור דלתון, יש שם! ופעם אחת מצאתי אותה גם באיזה סופר מקרי, אבל בגדול, אין להשיג.

נוא חשוב!
אני רוצה להמליץ על חמאה מסוג צ'מפיון, שאפשר להשיג בכל מגה / שופרסל,
לפי מחקר שעשה בן זוגי היא grass fed - מאותן מחלבות שנותנות את החלב לחמאת -kerry gold המדוברת, שלא ניתן לצערי להשיג בגוש דן. (יש במעדנייה רוסית באריאל, אבל יש גבול לכמה אני מוכנה לנסוע כדי להשיג חמאה)
מאז שהתחלנו לקנות אותה, אנחנו בהחלט אוכלים יותר חמאה. הרבה יותר קל לאכול אותה מאשר את החמאות של תנובה וטרה. קצת קשה להסביר למה, זה עניין של טעם ומרקם.

יש לי רעיון לשימוש נוסף לחמאה, קצת הארד קור (אבל איפה יותר טוב לצאת מהארון עם רעיונות כאלה מאשר פה...) אני שותה לפעמים את הקפה שלי עם כפית או שתיים של חמאה. רק עם החמאה שהזכרתי, כמובן - יש לה טעם של שמנת. זה הגיוני כשחושבים על זה - חמאה היא בערך באותו הרכב של שמנת, רק עם כ- 50% פחות מים, ובלי לקטוז - שאני אישית לא מסתדרת איתו.
אני מערבבת את זה טוב עם מקציף חלב ידני. אחרי קפה כזה אני לא מרגישה רעב ולא אוכלת די הרבה שעות- ולפי כמה תאוריות נהנית מאפקט מיטיב של צום לסירוגין (או לפחות קטוזיס ממושך).
נחשפתי לרעיון בפורום של מארק, ניסיתי והתמכרתי... ואני ממליצה בחום!

"נושא" לא "נוא"... נעלמה לי ה-ש'

תודה הגר!, בהחלט נשמע מעניין.
מקווה שדעאל יוסיף את זה להודעה הראשית, אם זו באמת חמאה איכותית בהישג יד, זה בהחלט יועיל לרבים מאיתנו.

הבעיה בחמאה מיובאת היא שהמחירים גבוהים לפחות פי 2, אם לא יותר, ממחירי חמאה מקומית (בפיקוח).
זה נובע מהעובדה שהמכס על חמאה מיובאת הוא 140%

אני עשיתי טעות וקניתי לורפאק מסתבר שזה מעורבב אם שמן קלונה - אז שלא יעבדו עליכם!
בתור חטיף לרכיבת שטח או טיולים אני אוהב לקחת בקופסא צפופה פסטרמה רוסטביף חתוכה אם כמה קוביות חמאה וקצת פפריקה חריפה מעל נוצר רוטב אם שוונג חריף שנותן אחלה אנרגיה.

הגר, תודה על המידע על החמאה! עכשיו אגב החמאה של צ'מפיון היתה במבצע במגה בעיר, כלומר - בנובמבר 2012. לגבי חמאת הלורפק - לדעתי היא אינה עם שמן קנולה בחבילות של הנייר - רק בקופסאות הפלסטיק.

גם זו בחבילת נייר מכילה כמויות עצומות של שומן טראנס,ויש לי הרגשה שזה לא מהחלב.
תוציאו את המדבקה ותקראו את הערכים באנגלית.
אני בטוח שיש שם גם צבעי מאכל.
החמאה הטובה ביותר שאכלתי היא של פרזידנט,הבעיה שהיא עולה כפול.
יש שם את נורמנדי ואת כל מה שמיובא מצרפת,כולל הגבינות,שהן ממש טובות,במיוחד הגבינות של פרזידנט.

קניתי היום ברמי לוי חמאת עיזים של משק צוריאל, מה אתם אומרים עליה? תודה

אגב פרק קשור לענייננו בחמאה מתוך good eats המעולה:
http://youtube.com/watch?v=m_M7LDsAiqw

ניתן לסכם איזה סוגי חמאות זמינות ומומלצות? ולמה חמאה רגילה עשירה בשומן טראנס ברכיבים התזונתיים?
תודה

תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

היי דעאל, כבר הרבה זמן שאני מחפש חמאת גראס-פד וראיתי פה בפורום שאנשים ממליצים על חמאת צ'ימפיון
האם תוכל להגיד את דעתך בנושא , האם זה באמת חמאת גראס-פד או שסתם חמאה רגילה שפשוט מיובאת מחול תודה מראש
נ.ב נחשפתי לפליאו לפני כמה חודשים, קראתי את הספר שלך ופשוט כל הכבוד לך על כל הפורום והמודעות שהבאת להרבה אנשים פה בארץ

קניתי חמאה קלסית של תנובה בעקבות המלצותיך לאכול חמאה, ופתאום גיליתי שומן טראנס בסימון התזונתי. בערך 2.5 גרם אני חושב. איפה אני טועה?

אנונימי, היה רגוע!
שומן טראנס הקיים בחמאה איננו שומן טראנס מלאכותי אלא שומן טראנס טבעי הנוצר בעטיני הפרה. הוא בטוח לחלוטין לאכילה ומתנהג אחרת משומן טראנס סינטתי (מרגרינה, בורקסים וכו'). בקיצור, אל חשש.

תודה הגר. אני עולה חדש מניו יורק ולא מצליח למצוא בארץ חמאה מפרות אוכלות עשב. בגוגל מכולת גבינות פרסמו שיש להם את קרי גולד ובגלל זה באתי כל הדרך מחיפה לקנות ואז המוכר אמר שאין להם ואני אקנה מה שיש במשך...החמאה של תנובה לבנה כמו שלג ולא צהובה ובסופרים שמים חמאה שנצבעה בצהוב (ווילי פוד) כדי שנחשוב שזה מלא בוויטמינים... אני לא מבין למה מדינה שלמה מחרימה מוצרים איכותיים

תלוי כמה זמן בתוך השנה הפרות מסתובבות במראה אוכלות את העשב האורגני שצומח על אדמה עשירה במינרלים וויטמינים..(קרי גולד הפרות אוכלות את הדשא הירוק 80% בשנה אבל זה עדיין עדיף מהמחלבות של תנובה שמכילים אותם סויה מהונדסות גנטית ואני בספק אם הפרות רואות שמש)

"רעבתן ודעתן"? וקמצן...

הוסף רשומת תגובה