אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

תשע טעויות תזונתיות חמורות


  1. לחשוב שכל מה שכתוב עליו "אורגני" או "בריאותי" הוא בריא או מזין. בדדרך כלל ההיפך הוא הנכון. "חטיפי בריאות" הם לא יותר ממוטות סוכר קצרים, ו"סירופ מייפל אורגני" הוא ערובה בטוחה ליציאה מאיזון. על מוצרים טבעיים באמת בדרך כלל לא כתוב כלום, כי הם לא באים באריזה.
  2. לקחת את המלצות התזונה של הרופא או התזונאי בקופת חולים כתורה מסיני. מה לעשות חברים, אבל לרוב הרופאים אין מושג ירוק בתזונה. הם יודעים לאבחן מחלות, לרשום תרופות ולעשות עוד אלף ואחד דברים מועילים, אבל למעט חריגים בודדים, המושג שלהם במה טוב ומה רע תזונתית הוא קלוש. דוגמא קלאסית ומזעזעת למדי נתקלתי אתמול. בן משפחה קרוב שלי אובחן כחולה בגאוט, והנה בחיפוש מהיר ברשת מוצאים את המלצותיו של פרופ' אברהם וינברגר, מנהל מחלקה ומומחה בתחום (!) הממליץ לחולי גאוט לאכול לחם חופשי, וכן "שמן, מיונית ומרגרינה בלבד, ולא בכמויות גדולות" אבל לא "אספרגוס, פטריות, תרד". אני חושב שתזונאים ורופאים הם אנשים טובים, אבל בענייני תזונה אתם ממש לא יכולים לסמוך עליהם.
  3. לאכול ג'אנק פוד מדי פעם זה בסדר. לא, זה לא בסדר. פעם בשבוע זה לא מעט. שמן סויה תעשייתי מזיק לנו תמיד, ומרגרינה מזיקה לנו תמיד. קחו את הגוף שלכם ברצינות ותתייחסו אליו בכבוד. אין לכם בגוף גלגל רזרבי למקרה שמשהו מתקלקל ודברים רעילים נשארים כאלה, גם אם הם באים במידות קטנות.
  4. להאמין להמלצות התזונה של משרד הבריאות. אל תעשו את זה. בבקשה לא. יש להם אינטרסים הקודמים בהרבה לבריאות שלכם. והם די אידיוטים שם למעלה.
  5. ויטמינים ותוספים מפצים על תזונה לקויה. הרבה אנשים חושבים שאם משהו לא מגיע מהתזונה, אין בעיה, פשוט יאכלו דרעק ויקחו קפסולות של ויטמינים ופתרנו את הבעיה. השלמת ויטמינים חיונית כשיש מחסור כמובן (למשל צמחונים הנאלצים להשלים ויטמין B12), אבל ויטמינים המגיעים מתוספת חיצונית לעולם אינם יעילים כמו ויטמינים הנצרכים ממזון! אלו הם תוספי תזונה אבל הם לעולם לא יחליפו תזונה בריאה. להיות כל יום בשמש ופעם בשבוע כבד בקר על האש יספק לכם 90% ממנת הויטמינים השבועית שלכם.
  6. כל זמן שעושים הרבה ריצות, אפשר לאכול כל זבל. טעות נפוצה וחמורה לצערי. אתה יכול להיות רזה ועם סוכרת. אתה יכול להיות רץ מרתון ולהיות ברמת דלקתיות גבוהה ביותר. העובדה כי שגרת אימונים מסויימת דורשת הרבה אנרגיה אינה מצדיקה או מחסנת בפני ההשפעות השליליות של מזון ממקורות גרועים (משקה אנרגיה אמרנו?).
  7. לוותר על סוכרים וקמח משמעו לוותר על הנאות החיים. (סוג של חיי נזירות). אפשר לכנות אותי בשמות רבים ומוצדקים בחלקם, אבל נזיר לא נכנס. תזונה קדמונית מאפשרת, לפחות לטעמי, הרבה יותר הנאה מהאוכל. מזון טרי, טבעי, מבושל על ידיכם ולא מהמקפיא דרך איזה יצרן. תזונה שכזו נותנת טעם נהדר, פשוטו כמשמעו, להנאות החיים. מי שמכור לקמח ולסוכר אולי קשה לו לדמיין את זה, אבל מי שכבר השתחרר מזה יודע שיש המון הנאה מאוכל עשיר וטרי יום יום.
  8. אתה לא יכול להרשות לעצמך לאכול בריא כי זה עולה ביוקר. זה לא נכון. לקנות בשוק ירקות טריים לא עולה הרבה. לב בקר זול יותר מכרעי עוף. אתם לא קונים את כל המזון המעובד והיקר (קורנפלקס מישהו?), המזיק והמיותר (קורנפלקס מישהו?), ומשקיעים את הזמן בלשדרג את הבטטה. מה גם שכל לירה שתוציאו על אוכל רע עלולה לעלות לכם עשרת מונים בעוד כמה שנים: בתרופות.
  9. הגנטיקה קובעת הכל, אז לא שווה להתאמץ. אין לנו שליטה על הגנטיקה שלנו, אבל יש לנו שליטה מלאה על הבחירות התזונתיות שלנו. הגנים שלנו השתנו מעט מאוד, אם בכלל, ב10000 שנים האחרונות. ואכן, תרבויות של ציידים לקטים עד היום אינן סובלות מסרטןף מחלות לב ושלל מחלות הציביליזציה. באורח חיים נכון, אנחנו יכולים להשאר בריאים, ברוב המקרים לפחות.
המקור לפוסט הזה בא מכאן. התמונה מכאן. היא מוזרה ועם הקשר אסוציאטיבי לחלוטין...

יש לכם רעיונות נוספים או טעויות נפוצות שתאם פוגשים? ספרו לנו!

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 19 comments

19 הערות קוראים:

לגבי סעיף 8, לא לגמרי מסכימה. אם אתה מתמקד בסוג המזון ומתעלם מהמקור שלו אז באמת שיש דרכים זולות אבל לב של פרה שאכלה דרעק זה לא שוס בעיני וגם לא ירק עלים מגידול קונב'. אני שואפת למעלה מזה ולצערי זה יקר.
אני רואה אנשים שאין להם הרבה כסף, אני יודעת מה מצבם, הם מוותרים על הרבה דברים, אבל את האוכל שלהם הם קונים אורגני (בסיסי, לא מעובד וכו'). כי הם יודעים שכל דולר שהם משקיעים עכשיו הם חוסכים לעצמם 10 בעתיד וגם הרבה צער וכאב. הם אומרים: הילדים שלנו נמצאים בשלב שבו הם בונים את הגוף שלהם, אנחנו לא יכולים שזה יהיה בנוי מזבל.

נעמה

לא צריך להתעלם ממקור המזון אבל "אורגני" הוא לא ערובה לדבר ופעמים רבות הוא לא מצדיק את המחיר שלו. בשר בקר תעשייתי הוא דוגמא למזון שעובר דמוניזציה. בשר טרי של פרה שאוכלת תירס ולא רועה באחו הוא ודאי בשר פחות איכותי מגרס-פד, בעיקר כי הוא כולל הרבה פחות אומגה 3, אבל הוא לגמרי לגמרי תקין ובריא ואין בו שום רע (בהנחה שהפרה לא מקבלת הורמונים, שאסורים לשימוש בבשר בקר בארץ). והוא גם טוב בהרבה מבשר עוף.
כנ"ל אני חושב שאפשר ונכון לקנות מוצרי בסיס פשוטים וטובים, גם אם לא כתוב עליהם אורגני. צריך פשוט לקנות בחוכמה ולא להשתעבד לקניית תפוזים ב 12 ש"ח לקילו כי הם אורגניים.

מסכים עם הרוב, אבל יש לי שאלה. למה בעצם "שמן סויה מזיק לנו תמיד"?

אני מקבל את העובדה שמדובר על מוצר תעשייתי נחות שמפוצץ באומגה 6. אבל, אומגה 6 כשלעצמו הוא לא השטן, רק היחס בינו לבין אומגה 3 (תקן אותי אם אני טועה).

אז איזה נזק יגרם לי אם אוכל שמן סויה בסלט יחד עם הדג שמלא באומגה 3? (בהנחה ששמרתי על יחס של 1:1)?

גיא

אהלן גיא. נתחיל מהעובדה הפשוטה שאנו מסכימים עליה כי שמן סויה הוא מוצר שמעולם (לפחות עד לפני כמה עשרות שנים) לא היה חלק מהתזונה האנושית ובטיבו הוא "נטו" חומצות שומן רב- בלתי רוויות מסוג אומגה 6 (ללא שומן חד בלתי רווי או שומן רווי).
אומגה 6 נדרשת לאדם, אבל אם תאכל רק את הדג (או רק את הסטייק שלך), תקבל די והותר אומגה 6 לצורך הקיום. בהנחה שאתה אוכל בשר ודגים, אתה מקבל את הכמות הנדרשת (שכן אומגה 6 מגיע רק ממקורות תזונתיים ואינו מיוצר ע"י הגוף).
אומגה 6 "הפך" לשטן בתזונה המערבית כי הצריכה שלו הופכת להיות נתח מאוד משמעותי בתזונה, וזה מעודד דלקתיות וצרות. גם אם תנסה לפצות על עודף האומגה 6 ביתר אומגה 3, תצטרך לאכול כמויות דמיוניות של דגים או בקבוקים של אומגה 3. ראיתי פעם חישוב נחמד על זה, אבל בכל מקרה, זה לא פרקטי ולא בריא. אין שום דבר טוב (כלום) בשמן סויה. זה נטו דלקת בבקבוק. את הרמה הנדרשת של האומגה 6 תשאיר לסטייקים...

מה לגבי קנולה? היחס א3 ל-א6 שם הוא 2:1

היי דעאל,
תודה על התשובה. ברשותך, קושיה נוספת (בכל זאת, פסח עכשיו...).

אני קורא עכשיו לעומק את הבלוג של קורט האריס ולמרות שאני מסכים עם כל מה שהוא אומר, קצת קשה לי לראות את עצמי עובר אך ורק לשומנים מהחי. איכשהו, חמאה על הסלט שלי לא נשמע לי להיט. אז מה עם שמן זית וטחינה? הרי גם בהם יש לא מעט אומגה 6, לא?

מה דעתך?

גיא

נ.ב
הבלוג שלך מצוין. סחטיין

אכן סלט לא הולך עם חמאה. עובדה מצטערת אבל עובדה. בשמן זית זה סבבה לגמרי. גם בשמן אבוקדו.
שמן זית ואבוקדו עשירים בחומצות שומן חד-בלתי רוויות ולמרות שיש בהם גם אומגה 6 הוא לא ברמה גבוהה מאוד. אז אני חושב שאם אתה לא צורך עוד שומנים צמחיים, אוכל בעיקר בקר ושמנים רווים, ומשלים מעט אומגה 3, אתה אמור להיות לגמרי בסדר.
טחינה אכן עשירה מאוד באוגמה 6, ובאמת לא חייבים טחינה כל יום.

לגבי שמן קנולה - זה סיפור אחר. נתחיל מהעובדה הפשוטה שהוא שמן מודרני ותעשייתי ומעובד מאוד. קנולה הוא גם שמן מסריח ולכן הוא עובר תהליך כימי של דיאורדורנטיזציה (איזו מילה). אתה לא רוצה לאכול את זה. מה גם שמעולם זה לא היה חלק מהתזונה האנושית ואין שום סיבה להתחיל עכשיו. שמן זית איכותי עדיף בכל קנה מידה ואין שום סיבה שבעולם להשתמש בקנולה. למרות זאת, כמו שאמרתי בעבר, הוא הרע הקטן, יחסית לאחיו הגדול, שמן הסויה.
אה, ותודה כעל הפרגון.

דעאל, מה דעתך על סטיוויה?

אז טחינה נופלת בקטגוריה של זרעים או של דגנים שצריך להתרחק מהם?

מה לגבי טיגון מזון באופן כללי? אסור אני מתאר לעצמי...

טחינה היא מזרעים אמנם ועשירה מאוד באומגה 6, אבל גם בברזל, במינרלים רבים ובסידן. אני צורך טחינה במתינות ומדי פעם וזה יופי של שדרוג לסלט.
טיגון מזון אינו מומלץ מטעמים רבים (השמן נוטה להתחמצן) אבל להקפיץ או לאדות זה בסדר גמור. אם כבר אתה רוצה לטגן משהו - עשה זאת בשמן קוקוס.

היי,
אני רק עכשיו הספקתי להכיר את הבלוג שלך והוא מלא האינפורמציה מעניינת. ובכל זאת יש לי כמה שאלות שבטח ענית עליהם, אבל לא מצאתי תשובות:
1. למה קטניות זה לא טוב, אתה ממליץ לאכול מזה מעט, זאת פעם ראשונה שאני שומעת את זה.
2. אני מבינה שאתה ממליץ לא לאכול שום דגן אפילו לא קוואקר שאני יודעת שהוא מאוד בריא, איך, אז מה עושים לילדים לביהס? מה אוכלים בא. ערב אחרי שהם כבר אכלו ארוחה בשרית בצהרים? אצלנו לחם הוא מרכיב מאוד חשוב ואומנם אני לא מכינה את הלחם והלחמניות בבית כדי שלא נאכל מזון מעובד, אבל נראה לי שבלי בכלל אין לי מענה להרבה סוגים של אוכל
3. רשמת בלי סוכרים, נכון שאפשר לאכול פרות כשבא משהו מתוק , אבל מה אין שום תחליף כדי להכין עוגיות, עוגה ?
גם בעיניי תזונה זה דבר חשוב מאוד ולכן אני משתדלת להכין הכל בבית ולא לקנות מוצרים מעובדים , אבל עם הילדים זה ממש קשה, ואני צריכה רעויונות יצירתיים כדי ליצור את התחליפים שהם ואנחנו רגילים אליהם.
תודה

היי שוב,
ויש עוד משהו חשוב ששכחתי לשאול, אתה ממליץ רק שמן זית, אבוקדו או קוקוס. שהם אחלה ואני אוהבת את שלושתם, אבל לשלושתם טעמים מאוד חזקים ויש דברים שיותר טעימים בלי הטעם הזה למשל ביצה,או לבישול או לרטבים
ודבר נוסף אם הורדת את כל הדגנים זה אומר את כל הפסטות, אורז, קוסקוס , כלומר כל התספות , איך לבנות ארוחה שגם תשביע ?
שוב תודה שני

שני, שאלותיך הן של "מתחילים", וזה בסדר, אבל אני חושב שלרבות מהן תמצאי תשובות כאן בבלוג ותתחילי מ"מה אוכלים". בקצרה:
1. בקטניות יבשות יש רעלנים שרובם נעלמים עם ההנבטה וההשריה (בעיקר לקטינים), המשנה את מבנה החלבון בזרע. הם יחסית עשירים בפחמימות וברובן הן מאכל חקלאי מודרני.
2. כתבתי לא מעט על תזונת ילדים. בדיוק כמו מבוגרים, הם יכולים ואוהבים לאכול אוכל אמיתי ולא רק לחם. יש שפע פתרונות.
3. יש עדיין מגוון גדול של קינוחים אפשריים ותחליפים. גם כאן תחת "מתכונים" והרבה ברשת: בבלוג "מה יש בצהרים" של ורד לב, ב"בלוג דל פחמימות" של הגר ובעוד רבים.
4. בדיוק. את צריכה לחשוב אחרת על הצלחת שלך: יש חיים אחרי הפסטה!! תאמיני לי ולעוד מליונים....
בהצלחה ובתיאבון

איזה לחם אפשר לאכול? ללא שמרים אני כבר יודע

היי קדמוני, לדעתי סעיף 8 לא נכון. כל חתיכת סטייק בסופרים היום נורא יקרה.. בערך 100 ש"ח לקילו כלומר ל-2-3 מנות - זה יקר!

היי קדמוני, רציתי לשאול אם אפשר לאכול אגוזים קלויים או מומלחים

שלום קדמוני. רציתי להבין מה כל כך רע בתירס.
האם כוסמין הוא קמח בריא, ומה עם חומוס וקמח חומוס.

מגיבה כי אתה נשמע כמו מי שמקבל תגובות ומתמודד עימן (סוג של מחמאה מבחינתי). אז ככה. קודם כל הכתיבה שלך נהדרת. גורמת לי לקרוא גם דברים שאני פחות מתחברת אליהם (עוד מחמאה סחטת!). אבל כל המרוץ הזה סביב אוכל בריא ובריאות הוא תעלומה מבחינתי. בתור אחת שפרסמה עשרות מאמרים בYNET על תזונה, ומכירה את כל הפולישטיקים אני פשוט חושבת שכל הצבה של כללים, היא טעות. מזון מותר-מזון אסור, צמחונות וטבעונות (לא מתחברת לגמרי) ולעומתה הפליאו (שבעיקרון פשוט אוהבת בשר אבל לא מתוך אנטי לפחמימות)... כל ההגדרות האלו, הם פשוט מגוחכות עד טרוף. אנשים הולכים לרופא כי לא מרגישים טוב, ושואלים "אז מה לאכול?" או " מה לא אכלתי טוב" כאילו הכל מרוכז סביב המגבלות הנדרשות של התזונה. חוסר בסידן בגוף, הוא לא כי אתה לא צורך סידן, אלא בגלל שהגוף שלך לא שומר אותו טוב, יש אנשים שיאכלו בשר בכמויות ועדיין יחסר להם בי12 וזה בגלל שהגוף שלהם לא יודע לשמור אותו. אנחנו קופסא שחורה, ומנסים לחטט בה ולהמציא כל מיני כללים שיאפשרו לנו להרגיש כאילו יש לנו שליטה. ברגע שנסיר את כל המגבלות, ונתנהל לפי תחושות הגוף, בלי איומים, בלי חששות, אז נאכל באופן המושלם וניתן לגוף שלנו מה שהוא צריך. לפעמים צריך לצאת מהתבנית הזאת של "כללים". יש לי רק הסתייגות אחת. כל זאת בתנאי שאוכלים אוכל אמיתי (כן... כמו הצרפתים של פעם, היום הם כבר לא) ולא אוכל מעובד. הדוגמא הכי טובה היא הכלב. תיתן לו אוכל טבעי שלו, הוא יאכל כמה שהוא צריך, תתחיל לתת לא בשר מעובד, אוכל מעובד, הוא ישמין ויאבד את התובנות שסיפק לו הטבע. אשמח לשמוע דעתך בעניין.

תודה אסנת. בעולם של שפע ובעולם בו הממסד מטיף לנו מבוקר ועד ערב שחמאה היא מסוכנת, שבשר אדום יהרוג אותנו ושדגנים מלאים יושיעו אותנו מכל מחלה, קשה מאוד לאדם הסביר לדעת לבד או להבין מהו טבעי, מה מתגמל ומה מזיק. "זה נראה ממש בריא הלחם הזה". הדרך היא ללמוד ולהכיר, וכן, גם לאמץ כללים של עשה ואל תעשה. אל תאכל אוכל מעובד. ככלל אצבע, אל תאכל סוכרים, דגנים ושמנים צמחיים, וכל השאר יהיה בסדר...

הוסף רשומת תגובה