אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

עוד שבת של תענוג

כבר השווצתי כאן על ארוחות השבת שלי ועל מרק קוקוס לשבת ואיך אפשר להכין שבת טעימה, בריאה, שגם הילדים אוהבים וגם המבוגרים מרוצים - בלי דגנים, בלי סוכרים, בלי מזון תעשייתי ועם הרבה שומנים בריאים. אז הנה מה שיצא מהכיריים ומהתנור שלנו היום:

כבד עוף: ככה פשוט. על האש (רשת) ועוד קצת מוקפץ אח"כ במחבת. מחר נעשה ממנו סלט עם מלפפון חמוץ ונצקצק בהנאה.

עוף: חמטגנים בשמן קוקוס בצל, מוסיפים 2-3 גבעולי סלרי עלים חתוכים דק, מוסיפים גזר חתוך לקוביות, מוסיפים בטטה אחת ותפו"א אחד חתוכים לקוביות של סמ"ר. מתבלים בכורכום, כמון, פלפל, מלח מעט קארי. אחרי שהירקות מתרככים מעט מוסיפים את הכרעיים. מבשלים איזה שעה על אש קטנה. מורידים מכסה ומכניסים לתנור להשחמה של 10 דקות. יוצא מעדן.

בשר: אוקיי, זה נקרא בשר לחי או בשר ראש. שאלו את הקצב. מפרה שלמה מקבלים רק 700 גרם בשר לחי, וזה לא חלק יקר בכלל (כי כרגיל, לדברים טעימים אין ביקוש). לוקחים את החלק כמו שהוא קומפלט ומבשלים אותו שעתיים-שלוש על אש קטנה בסיר עם מים ומעט פלפל אנגלי. איך יודעים שהוא רך? לוקחים שיפוד עץ ודוקרים ורואים אם הולך בקלות פנימה. במקביל, מכינים רוטב לבשר במחבת רחבה. מטגנים (בשמן קוקוס) בצל, מוסיפים פטריות, מאדים, מוסיפים כוס יין אדום ובערך כוס מהנוזלים שבסיר הבשר. מתבלים במלח ופלפל ומצמצמים את הרוטב. כשהבשר מוכן (רך) מוציאים אותו ופורסים לרצועות או לקוביות. מכניסים למחבת ונותנים לבשר להתבשל עם הרוטב 2-3 דקות, וזהו. מוכן. בשר ראש הוא בשר רך מאוד אחרי בישול, ויש לו מן שכבה סחוסית טעימה וכיפית (זה לא שומן, זה סוג של סחוס). כולם אצלנו אוהבים את זה - וגם האורחים שלכם יאהבו כל זמן שתגידו להם איזה חלק זה רק אחרי שהם יסיימו את האוכל...

דגים: היום עשינו פילה בס. הכי קל. בחמאה מאדים בצל חתוך לחצאי עיגול (כן, חתכתי היום הרבה הרבה בצל), מוסיפים פלפל אדום חתוך קטן, מוסיפים אח"כ שתי עגבניות בשלות חתוכות גס, ורוטב עגבניות מתובל (יש רסק עגבניות עם בזיליקום). מוסיפים את הדגים ומכניסים לתנור לעשרים דקות, מכוסה בנייר כסף.

פשטידת פטריות: קל ופשוט. מאדים בצל שלם בחמאה. מוסיפים פטריות. מתבלים עם אגוז מוסקט ועם פטריות מיובשות (לא חובה). מסירים מהאש. בקערה מערבבים 3 ביצים, קוטג', גבינות שונות (היום שמתי קצ'קבל, רוקפור, מוצרלה וטל העמק). מערבבים הכל יחד ושופכים לתבנית, והופ לתנור לחצי שעה. מוכן.
לזניה: זה הפריט היחיד שיש בו דגנים אבל שלושת הקטנים מאוד אוהבים לזניה ובזאת שאנו עושים יש בעיקר גבינות שמנות ומעט מאוד עלי לזניה וגם הם בעיקר מביצים, אז במבט על, זו פשרה סבירה מאוד בעיני. גם כאן פשוט לעשות ואיתמר בן ה12 מכין אותה לבד לגמרי. מכינים שתי תערובות נפרדות. תערובת גבינות משני קוטג' ועוד גבינות קשות ושמנות לפי הטעם + שתי ביצים, ותערובת רסק עגבניות, מעט מים ותבלינים. שמים שכבה מכל דבר ועל כל צמד שכבות פרוסות טל העמק ומוצרלה. איתמר החליט גם לקשט בזיתים.

יאללה, שבת שלום ובתיאבון!


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 11 comments

11 הערות קוראים:

שאלה לי אליך.... אני יודע שכבד בקר מזין ומומלץ בעולם ה פלאו , האם כבד עוף גם מומלץ? האם אין בו ריכוז אומגה 6 גבוה?

בכל בעלי החיים, אפילו הם דגים, כבד הוא מקור לויטמינים ועשיר תזונתית ולכן יהיה מועדף על הטורפים כולם, כולל אנחנו, בני האדם. בעופות תעשייתיים, אעפס, יש מספר בעיות ועיקרן הוא אנטיביוטיקה במינון גבוהה מאוד שניתנים לכלל העופות והורמוני גדילה. זה משפיע על כלל בשר העוף ועוד יותר על הכבד. מעבר לכך, עופות עשירים מאוד באומגה 6 (ושוב, עוד יותר בגלל התזונה התעשייתית שלהם). אז שורה תחתונה: בקר עדיף על עוף. כבד בשר הוא מעולה. כבד עוף הוא טעים ונחמד מדי פעם אבל הוא לא בחירה תזונתית עדיפה או מומלצת במיוחד בעיני.

מר קדמוני, ראיתי שכתבת באחד הפוסטים שאין מה לדאוג מהורמונים ואנטיביוטיקה בכבד בקר. זה בטוח? יש לך איזה מקור מידע בנושא?
זה תלוי מאיפה קונים את הכבד?(אני למשל קניתי במגה)

בארץ יש תקנות האוסרות על שימוש הורמונים בגידול בקר ותקנות בנוגע לזמן שיש לעבור לפני שחיטה במקרה שהעגל קיבל אנטיביוטיקה. בעופות יש הרבה חורים בגדר ודוח מבקר המדינה גילה עובדות מזעזעות על מקרים בהם השתמשו בחומרים מסוכנים ממש בתערובות. זה שווה פוסט נפרד ובכל מקרה כל העניין ראוי שיהיה בחקיקה ולא רק בתקנות משרד החקלאות שכן עיקר הבעיה היא בהעדר פיקוח מספיק.
התקנה שאוסרת הורמונים ואנטיביוטיקה במזון בע"ח תמצא כאן (ראה סעיף 4 למשל). יש תקנות נוספות רלוונטיות. http://www.moag.gov.il/NR/rdonlyres/1DA2D26F-EAEA-4BD7-8777-771EE4037864/0/FodderLaw1.doc

כבד טרי אין משמעות איפה קונים חוץ מהעובדה שתמיד כדאי לקנות אצל קצב שסומכים עליו. הקצב שלי יכול להביא גם כבד עגל חלב (שרק ינק). עולה פי שניים ובריא וטעים כפליים. כמובן שתמיד איכות הבשר תלויה בגיל, תזונת וזן הבקר אבל לי אין יכולת לדעת את זה מהכבד.

תודה,
עוד שאלה- בכבד בקר יש מעין גידים או עורקים שלא ניתן ללעוס. ( יש הרבה מהם). ניסיתי להוציא אותם לפי ההכנה וזה לא ממש הלך - עבודה קשה והרבה מזה נשאר. אתה מנקה את הכבד לפני הבישול?

יש מעט עורקים, תלוי בחתיכה ובכוון החיתוך של הכבד. כבד אני לא מבשל, אני צולה. אני מבקש מהקצב יפרוס לי את הכבד לפרוסות דקות לצליה, ועל המקום הוא מנקה אם יש צורך. בדר"כ אין. בלב בקר, לעומת זאת, יש יותר עבודה לנקות, אבל גם לא רציני בכלל.

אני לא יודע איך אצלך יש מעט, אצלי בכל אחת המחתיכות (פרוסות כאלו של איזה 150 גרם, משהו כמו 8 חתיכות) היה כמות כזאת של עורקים או מה שזה לא יהיה.

מה אתה אומר על בשר כבש או טלה?
סך הכל הם ניזונים מעשב אז נראה לי שסך הכל הבשר שלהם בסדר מבחינת בערך התזונתי,מוכרים את הבשר הזה בסופרים או בקצביות?

כבש זה מצוין, בריא, טעים מאוד, זמין בכל סופר כמעט ויקר יחסית (אבל אל תתבלבל, גם הכבשים מקבלות את התזונה שלהם בדיר מתערובת ולא מתזונה המבוססת על מרעה. זה לא אוסטרליה כאן וכבשים הן לא עיזים).

מי הקצב שלך? שגם אנחנו נהנה ;)

מי הקצב שלך? שגם אנחנו נהנה ;)

הוסף רשומת תגובה