אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

אנחנו? אנחנו נאכל טוב. והעניים? הם יכולים ללכת ל@#$%&!

האם אפשר, כלכלית, לעמוד במחיר של תזונה קדמונית? האם ההמלצות התזונתיות של הבלוג הזה הן נחמדות לעשירון העליון בלבד אבל לא רלוונטיות ל"עמך ישראל"? כמה יקר זה בשר? אז כדי לענות על השאלות האלה, או לפחות להתכתב איתן, מפורסם כאן היום, לראשונה בתולדות הבלוג, פוסט אורח. שומר הלילה הוא סטודנט חרוץ ויסודי שלקח על עצמו פרויקט - לאכול תזונה קדמונית ולתעד כל לירה שיצאה בדרך על מנת להגיע למסקנות. אז בלי להכביר מילים נוספות, הנה, לשיפוטכם (ולהפצתכם) הפוסט של שומר הלילה, היישר מתחת לכוכביות.

****************
לפני שנתחיל, אני ממליץ שנראה את "שיר האשמה".



לתזונה קדמונית יתרונות רבים, אשר פורטו פה ושם. עם זאת, האם היא תזונה אשר גם עניים יכולים לקחת בה חלק, או שמא הם נידונו לחיים מלאים בפחמימות ריקות? עמיתנו האמריקאים כבר דנו רבות בנושא, אבל אין מה להשוות - בארה"ב האוכל זול, במיוחד כאשר משקללים את כח הקניה. בישראל, עתירת המכסים ומסים, המצב שונה. אם השאיפה של באי הבלוג היא שתזונה קדמונית תתפוס אחיזה באוכלוסיה, יש להראות שזאת לא עוד סוג של דיאטת עשירים סופר-אורגנית. אני יודע, אני יודע, מיד תשלפו את טיעון "אולי זה יקר יותר אבל זה כסף שתחסוך בתרופות". ובכן, זה מה שכמעט כל דיאטה, לא משנה עד כמה היא נטולת טעם גורסת, והציבור (במיוחד ה-99.99% שלא קראו את Good calories, Bad calories) נותר מבולבל אל מול ההבטחות העמומות האלה ומעוניין לראות תוצאות מיידיות ובעלות שווה לכל נפש.

אי לכך, החלטתי לנסות ולתעד שבוע אכילה קדמונית שלי. לפני תחילת הניסוי, ניסחתי לעצמי את הכללים הבאים:
  • על הארוחות להיות זולות, אך ללא פשרות בגיוון, טעם וטריות.

  • השתדלתי שכל האוכל יוכן על ידי. לסטודנט עסוק זה לא היה קל.

  • כל האוכל שקניתי היה כשר. אני עצמי אינני שומר כשרות ואלוהים יודע שחזיר זה יותר זול מפרה, אבל במדינת ישראל ישנו יחס ישר בין עוני לשמירה על כשרות (או חלאל).

  • כל האוכל שאכלתי נשקל ותומחר עד רמת הגרמים והאגורות.

  • לא כללתי ביומן יציאות אשר כללו אלכוהול בלבד. כמובן שדברים אלו עולים כסף, אבל אין הם חלק אינטגרלי מהתזונה.

  • למתעניינים, היומן המלא נמצא כאן. לקצרים בזמן - התוצאה הסופית היא 44 ש"ח ליום. לא הרבה. אבל גם לא מאוד מאוד זול.


הלנצח יאכלו לחם?


כמה תובנות מהשבוע, ברשותכם:

א. עוני מגיע בשתי צורות - עוני בכסף ועוני בזמן:
לפני שהתחלתי בניסוי, לא שיערתי שהקושי האמיתי יהיה זמן בישול וההכנה של הארוחות. אני רגיל לאכול הרבה בחוץ והדבר קיצץ לי בשעות הפנויות. לאוכל פחמימות הממוצע הרבה יותר קל לחזור לדירה, להעיף פיצה למיקרו או ספגטי עם עגבניות ב-5 דקות בישול ולגמור עם זה, מאשר לדחוף עוף ל-45 דקות בתנור או להכין צ'ילי בקר במשך שעה. על מנת להתגבר על הבעיה הייתי מכין בערב כמות כפולה של המאכלים הנ"ל, זורק חצי לקופסאות אטומות הרמטית ואוכל ביום הבא. עד כמה חוסר בזמן רלוונטי לעניים אשר מעוניינים לאמץ תזונה שכזאת - מעט מאוד. לרוב המכריע של בתי האב העניים בישראל יש מבוגר אחד אשר איננו עובד ויכול להשקיע זמן בבישול והכנה (לינק). שני יוצאי דופן בקטגוריה זו הם סטודנטים ומשפחות חד-הוריות.

ב. יש מעט מאוד דברים שכדאי לקנות בסופר:
כן, כן, שמעתם נכון. למרות התחרות בין שופרסל, מגה, רמי לוי ועוד, יש לכם מעט מאוד דברים לחפש בסופר: בשר קונים אצל קצב, דגים קונים אצל מוכר דגים, אגוזים, תבלינים, רטבים ומוצרי קוקוס קונים בחנויות מתמחות. הסיבה היא כפולה - בכל הקטגוריות הנ"ל (אשר מהוות, להערכתי, כ-75% מהתצרוכת הקלורית השבועית בתזונה קדמונית) העסקים הקטנים זולים (כן, כן) יותר מהסופרים והמוצרים שלהם הם בעלי איכות גבוהה יותר להערכתי. עניין נוסף הוא הירקות והפירות - בסופר תוכלו למצוא סחורה של שוק במחירים של ירקן מצטיין. רוצים לחסוך כמה שקלים? פנו לשוק. רוצים להשקיע עוד טיפ-טיפה בירקות? ירקן טוב הוא מצרך חיוני. מה בכל זאת שווה לקנות בסופר? ביצים, עוף, מספר מוצרי חלב ושימורים. כמעט כל שבוע יש בסופר מבצע על חלק אחר בעוף - אני קניתי עופות שלמים בעשרה שקלים לקילו.

ג. בשר זה לא רק אנטרקוט:
לאכול בזול ומחיר תלת ספרתי לבשר לא מסתדרים יחדיו. אי לכך, יש לפנות למוצרי בשר (טרי!) אשר זולים יותר מהחלקים הפופולריים. כבד, לב, בשר טחון ועוד חלקים שדעאל ישמח לפרט עליהם הם החברים החדשים שלך. קצבים רבים גם מציעים תערובת לקבבים אשר עשויה מבשר איכות ובעלת מחיר שווה לכל נפשי; הקצב שלי לדוגמא, זורק למטחנה את כל הקצוות של החלקים הפופולריים כמו אנטרקוט, סינטה, ירך וצוואר. אם מוותרים על טרי (מה שלא עשיתי), בקר קפוא אשר לא עבר עיבוד כלל (פרט להקפאה) עשוי להוות אלטרנטיבה זולה. אם עדיין זה יקר לכם אפשר להפחית בקניית הבשר לטובת פחמימות עתירות חלבון עם אינדקס גליקימי נמוך כמו עדשים, שעועית וחומוס. בכל מקרה, לא להתקרב למוטציות המסוות עצמם כבשר.

ד. המקפיא - החבר הטוב ביותר שלכם:
מבצע על 5 קילו עוף? קונים, מחלקים וזורקים לפריזר. לא מעוניינים לתת גיחה שבועית לפיצוחיה בשביל אגוזי מלך ושקדים? גיחה חודשית, קניה גדולה וכמה שקיות ניילון יספיקו. שלושה חבילות של שוקולד 86% במחיר של שתיים? טוב, אתם כבר בטח מנחשים. אצלי המקרר הוא 25% פריזר ו-75% מקרר, בהחלט הייתי מעדיף 50-50.

אל תגזים, לא כ-ו-ל-ם חייבים מקפיא
סיכום ומסקנות:
ברמה האישית הניסוי היה נחמד מאוד, למרות הבישולים והשקילות המרובות. הייתי ממליץ לכל אחד לנסות משהו דומה וללמוד דבר או שניים על תזונתו. הניחוש שלי הוא שכל אחד יופתע מאיזשהו אספקט כזה או אחר.
באופן רחב יותר, הניסוי כשל - מחיר של שבוע תזונה קדמונית איננו מאוד זול. 1300 ש"ח לחודש (לזכר בריא התאמן באופן קבוע) איננו נשמע הרבה למישהו בעל עבודה מכניסה, אבל עבור משפחה עניה זה המון. תזונה עתירת פסטה ולחם תהיה בהחלט זולה יותר.

לעניות דעתי אין זו גזירה משמיים. בישראל המכס וההגבלות על המוצרים הפופולריים בתזונה זו הינם גבוהים (על בשר המכס הוא עשרות אחוזים, על
סוכר, פסטה, אורז ומרגרינה, לעומת זאת, אין מכס) אני איכשהו יכול להבין את רצון הממשלה להגן על היצרנים והקרטלים המקומיים, אבל על חשבון החופש שלנו לבחור והבריאות שלנו? מישהו שם למעלה צריך לקרוא את עצומת יצרני הנרות של בסטייה. ואם כבר - גם אתם.

שומר הלילה: ביום - סטודנט לחקר אנזימים במכון ויצמן, בלילה - אותו דבר. שואף לאכול כמו ניאנדרטל ולהשקיע כמו וורן באפטᐩ. בינתיים, כמובן, המצב הפוך.

ᐩ היו"ר האגדי של ברקשייר הת'אווי מתקיים מתזונה ניאוליתית להפליא הכוללת בעיקר ציז'-בורגרים וצ'רי קולה.


******************

עד כאן הפוסט המצוין הזה של שומר הלילה.

אני (וגם השומר) נשמח מאוד לראות כאן את התגובות והתובנות שלכם, ונשמח לא פחות אם תעוררו עניין ודיון סביב זה.

אז כמה התזונה הקדמונית עולה לכם?

האם אתם יכולים לעמוד בה?

ספרו לנו!

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 24 comments

24 הערות קוראים:

כמה שאלות שמעניינות אותי:
1. האם ירקות ופירות של שוק מרוססים יותר מירקות ופירות של סופר? שמעתי את הטענה הזו ברדיו ומעניין אם זה מבוסס
2. אם הירקות בשוק יותר טובים צריך לקחת בחשבון גם את עלות ההתרוצצות (ליטר דלק זה כידוע כמו גביע קוטג')
3. אני חושבת שאפשר לחסוך פה עוד בעלויות אם מוסיפים צום לסירוגין למשל, ואני יודעת שזה לא בניסוי אבל אם כבר אוכלים בחוץ, אני תמיד לוקחת חצי מהמנה בטייק-אווי (כי המנות האלה ענקיות)
4. בתור סטודנטית לעתיד (הקרוב) אני ממש שמחה לראות שהצלחת לא להגיע בכלל לקפיטריה, אבל מה אתה אוכל במשך הלימודים, רק אגוזים?
זה השאלות שחשבתי בינתיים, כל הכבוד על הניסוי!

הי סתיו, מזמן לא שמענו אותך...
גם אני שמעתי את אברי גלעד אומר את זה בגל"צ השבוע. אם זה נכון אז להשערתי זה בגלל שבשוק הפירות והירקות פשוט טריים יותר, כלומר קרובים יותר מבחינת זמן-מדף לשדה. הריסוס המותר מתפרק כימית אחרי יומיים ולכן ככל שתדגמי את הירקות קרוב יותר לשדה, תמצאי בהם יותר חומרי ריסוס, ואילו אחרי יום יומיים, כבר לא תמצאי כלום. לכן, עדיף לתת לירקות לעמוד יום לפני שיורדים עליהם. בירקות ירוקים הבעיה חמורה יותר כי אין קליפה אלא עלים בלבד, וזה לא קשור לשוק או לא שוק.

הי סתיו

1. באופן כללי, מצב הריסוס בארץ השתפר דרמטית בשנים האחרונות. לא היה זה מטוב לב של הממשלה והיצרנים, אלא משלוש סיבות עיקריות:
א. התקנים של האיחוד האירופאי שכפו על החקלאים להשתפר. רק כדי להבין - משלוח אשר מגלים בו חריגות, האירופאים מטילים סנקציות לא רק על החקלאי, אלא על כל בית האריזה.
ב. הרשתות הגדולות, אשר חשופות לתביעות יצוגיות הרבה יותר מהמוכרים בשוק, הקימו מערכי בקרה פרטיים.
ג. צימצום היבוא מהשטחים (שם החקלאי הממוצע מרסס קצת ירקות על החומרי הדברה...).

אני עצמי קונה אצל הירקן השכונתי שיש לו סחורה מצויינת (גם אם היא עולה 1-2 ש"ח יותר לקילו), אבל בניסוי קניתי ירקות משופרסל-דיל (בהחלט לא היה שווה את החיסכון).

2. אני לא חושב שהירקות בשוק יותר טובים אלא שהם יותר זולים מהסופר. האם זה משתלם? שכל אחד יעשה את חישובי הכסף-דלק-זמן שלו בעצמו.

3. אם את קונה את התזה של גארי טאובס (כמו רוב תומכי התזונה הקדמונית), אזי צום לא אמור להפחית את תצרוכת הקלוריות שלך לטווח הארוך וזו איננה שיטה להחסוך באוכל/כסף. הסיבה העיקרית לצום היא הפעלת מנגונים מגוונים של פקטורי שיעתוק והורמונים היחודיים למצב זה.

4. חס וחלילה. תעיפי מבט ביומן תזונה ותראי שאכלתי ארוחות צהריים מלאות. הייתי מכין אותם בבוקר או בערב לפני ושם בקופסא הרמטית (Lock & Lock אם זה מעניין אותך). אני רוצה להדגיש שהדבר היה למען הניסוי. בימים כתיקונם אני אוכל צהריים בקפיטריות או במסעדות ואף פעם לא הייתה לי בעיה עם בחירת האוכל. כמעט כל קפיטריה אוניברסטאית מציעה עוף, ירקות ודגים.

5. תודה!

בדיוק שאלתי את עצמי האם לכתוב בבלוג שלי על עלות תזונת ה-LCHF או על מאכל הזהב שנקראה ביצים, ובזמן שהדלקתי את המחשב החלטתי קודם לקרוא קצת בבלוגים שונים וגם כאן ו-הופ חסכתם לי את ההתלבטתות. :-)

קודם כל יופי של ניסוי!

את שתי האגורות שלי:
- חוסכים כסף על כל הדברים שבר לא אוכלים, אז זה לא בדיוק שמוסיפים עלות הבשר לתקציב הרגיל. (אני יודעת, לא טענת שזה ככה, אבל אני מציינת את זה לקוראים שאולי חושבים ככה.)
- אפשר להחליף חלק מהבשר בטונה וביצים ומוצרים שבד"כ קצת יותר זולים.

- חוץ מזה, אני מסכימה שקונים יותר כאשר יש מבצע ומנצלים כל פינה אחרונה שבמקפיא.
- כמו כן, למי שאין לו זמן לבשל כל יום, יש את ההמצאה 'סיר לבישול איטי'. שמים את כל המצרכים בסיר בבוקר והארוחה מוכנה כאשר חוזרים הביתה בערב. :-)

דינה

אם אני מתאמן באימונים אירובים 3-4 פעמים בשבוע אז מה אני יאכל לפני האימון האירובי?יש לציין שהאימון עצמו הוא ריצה של 35-40 דקות?
ומה אוכל אחרי האימון אם אתה אומר שפחמימות בגדול אסורות..
יש לך איזה תפריט.אשמח לראות

אף פעם לא אמרתי שפחמימות אסורות. לא בגדול ולא בקטן. לעומת זאת כן אמרתי שלא לצרוך דגנים, סוכרים ושמנים תעשייתיים. אבל ירקות, שורשים, פירות, וכמובן בשר ודגים - תאכל בהחלט. אתה יכול לעשות את הריצות שלך עם תזונה קדמונית בלי שום בעיה.

הי דינה

1. לגבי ביצים אני מסכים איתך ובגדול. זהו כנראה המאכל השומני-חלבוני הזול ביותר הנמצא, גם כאשר משקיעים קצת וקונים ביצי אומגה 3. אני קונה 30 מדיום אומגה 3 של גליקסמן כדי לחסוך בזמן ובכסף. מכיוון שאני צורך 10-14 ביצים בשבוע, אין לי בעיה של טריות ותחלופה...

2. טונה לעומת זאת, יכולה מעט לתעתע. נניח והצלחת למצוא קופסת טונה במים ב-4.5 ש"ח (מחיר נמוך כיום), בקופסת טונה יש 110 גרם אחרי סינון, אז סה"כ המחיר הוא 41 ש"ח לקילו. פחות מרוב חלקי הבשר, בערך ברמת מחיר של לב, קבב או בשר טחון ויותר יקר מכבד בקר, עוף והודו.

בעיה נוספת עם טונה היא הכספית. הטונה, בתור טורף של דגים אחרים, מכיל לא מעט ממנה (תהליך המכונה ביו-אמפליפיקציה). כדאי להגביל את צריכת הטונה ל-1-3 פחיות בשבוע. עדיף לאכול צמחוניים (דגים, לא בני אדם) אשר מכילים מעט מאוד כספית. סרדינים, לדוגמא, מכילים בערך את אותה כמות אומגה 3 כמו הטונה, אבל מעט מאוד כספית. הם גם מאוד זולים.

3. מה דעתך לפרגן בבלוג שלך איזה מתכון-פליאוליתי-מבוסס-סיר-בישול-איטי לטובת הסטודנטים והסטודנטיות המאותגרים בישולית?

שלום שומר הלילה.
מה נושא המחקר שלך בויצמן? איזה תואר אתה?
ואיזה מחלקה?
אודה לך ממש אם תשתף.
כמו כן מאודד מעניין אותי לשמוע איך הצד ביולוגי\ אבולציוני מתחבר לך לתפיסת הכושר והתזונה.
תודה מראש

הי פסמון
אני בדוקטורט. חוקר מנפולציות על המבנה והקינטיקה של אנזימים.

לגבי שאר הפרטים, אני מעדיף שהם לא יהיו פומביים (דוד גוגל וכו').

לגבי התפיסות כושר/תזונה: אני תמיד דגלתי בעיקרון שמדע איכותי קודם לתפיסת אבולציונית משוערת. מכיוון שלרוב הם משתלבים אז בד"כ אין בעיה. אם יש לך שאלות יותר ספציפיות אני אשמח להרחיב.

שלום שומר הלילה ותודה
"הסיבה העיקרית לצום היא הפעלת מנגונים מגוונים של פקטורי שיעתוק והורמונים היחודיים למצב זה."
אשמח אם תפנה אותי למאמר רלוונטי תודה
חוץ מזה אם יש לך מאמרים שאתה אוהב שקשורים לקורספיט\ תפסיה קדמונית\ אימונים פונקציונלים.
אשמח אם תביא קישורים.
זה יכול להיות גם מאמר ברמה גובהה עד רמת המנגנון המולקולרי, אין לי בעיה אם זה.

פוסט מצוין. הרבה יותר קל לדבר כשיש נתונים מספריים.

- כפי שנכתב 1300 שקל זה לא הרבה. זה בערך שישית משכר דוקטורנט במכון ויצמן. יש דברים גרועים מזה כמו הארנונה ברחובות.
- אוכל טרי תמיד יהיה יותר יקר. אוכל מעובד ומיובש זול יותר מכמה סיבות ובראשן שחומרי הגלם זולים וגם בגלל שהוא לא מתקלקל.
- התזונה הספציפית של שומר הלילה היא לא התזונה הקדמונית היחידה, ואני חושב שאפשר קצת להוזיל אותה אם מוסיפים קצת יותר שומן וקצת יותר עמילנים. בעמילנים אני מתכוון לבטטות ותפוחי אדמה (בוא לא ניכנס לויכוח אם הם קדמוניים או לא), אישית אני מוסיף גם אורז לבן, אבל זה כבר ממש חריגה קשה. בשומנים אני מתכוון לנתחים יותר שמנים מעוף וקבב כמו אסאדו וצמחים שמנים כמו אבוקדו. מוצרי חלב עתירי שומן כמו גבינת ברי או שמנת של פעם גם הם נותנים פאנצ' רציני לקלוריות בלי יותר מדי כסף. קוטג' 9% הוא יקר ורזה.

הערה בנושא הטונה - יש המערערים על הסכנה בכספית שנמצאת בטונה בגלל רמות הסלניום הגבוהות (הכספית והסלניום יוצרים קומפלקס שאינו מסוכן). בנוסף, בסרדינים יש הרבה הרבה יותר אומגה3 מבטונה.

האם עור של עוף הוא מקור טוב לשומנים ?

לפסמון

יש לא מעט מאמרים על הנושא. הכי מפורסם הוא של ת'ורנר מ-88':

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC329619/

אשמח בעתיד לכתוב עוד על הנושא, אבל עוד חזון למועד...

ל-MB

אולי נתתי רושם מוטעה - אני עצמי לא עני ואני מבזבז יותר מ-1300 ש"ח בחודש על אוכל (כאמור, אני אוכל הרבה בחוץ). המטרה של הניסוי היא לנסות ולבדוק כמה תעלה תזונה קדמונית למישהו שהוא כן עני ומעוניין לחסוך (אבל לא על חשבון טריות וגיוון). כמובן שאפשר לעשת עוד שינויים רבים, אבל אני לא חושב שאתה תרד משמעותית מתחת לסכום הנקוב מבלי לוותר על הגיוון ו/או הטריות.

לגבי טונה - אתה צודק, יש טענה שכזאת. ואנשים אשר אוכלים תזונה עשירה באגוזים (במיוחד אגוזי ברזיל) וירקות ירוקים אין בעיה בצריכת הסלניום. אני פשוט נוהג כאן בזהירות מונעת.

לאלמוני.

כן, זהו מקור טוב. ראה גם כאן:

http://nutritiondata.self.com/facts/poultry-products/657/2

(רק שנה את ה-serving size ל-100 גרם למען נוחות החישוב)

שומר לילה,
הנה המתכון http://wp.me/p1kCRP-6e
ואחרים מוזמנים גם, כמובן :-)
דינה

לשומר הלילה, תודה על הניסוי המענין.
מספר נקודות:
1. טונה יש לקנות רק טונה במים. כי הטונה בשמן זה בשמן סויה.
2. את מחיר הטונה שקללת ל41 ש"ח אם מוצאים קופסה ב4.5 ש"ח. אך לכאורה השקלול הנכון הוא לא פר משקל, אלא מחיר לגרם חלבון. בטונה בקופסאות יש כ24 ג' חלבון ל100 ג' טונה מסוננת, לעומת כ17-18 ג' חלבון בד"כ בבשר ובדגים. כך שדרוש לאכול פחות טונה מבשר כדי לקבל את כמות החלבון הנדרשת.
לעומת זאת הטונה דלת שומן, וכך היא מספקת פחות קלוריות מבשר. ולכן אם חישוב המחיר הוא כדי לקבל קלוריות טובות, יש לקחת בחשבון גם את נושא השומן. ובקיצור החישוב לא פר משקל, אלא כמה זה נותן (בחלבון וקלוריות וכו').
3. אתה מסתמך הרבה על עופות וביצים. אך הם בעייתיים יחסית, כיון שיש בהם הרבה אומגה 6.
4. אם רוצים באמת בריא וזול, ניתן לקנות דגי מקרל. הם יחסית קטנים, כך שאינם מכילים הרבה כספית. ומכילים גם הרבה שומן בריא - קלוריות בזול.
5. גם בקלה צעיר מאוד זול, ויחסית מכיל מעט כספית כי הוא צעיר וקטן (אך הוא דל שומן).
6. אני קונה אבקת חלבון מסויה בחו"ל, והיא נטולת שומן. קופסה של 16 oz עולה כ16 $, ומכילה 90% חלבון.

שומר הלילה ודעאל שלום..
אני מתעתד להיות סטודנט בשנים שיבואו בקרוב והתיישבתי לבצע את המתמטיקה בנושא התזונה והמחייה באופן כללי.

בהנחה כי רשימת האוכל שלי תורכב מביצים, טונה, כבד, לב, בשר טחון, חתיכות (כתף או פילה וכו'), שמן קוקוס, עצמות בשביל ציר, ירקות ופירות (זה בדיוק מה שאני אוכל כרגע כבר חצי שנה בערך.. אולי עם קצת אגוזים) ובהנחה שאוכל 2 ארוחות בשריות ביום (כרגע אני על ארוחה אחת, בערך), החישוב יצא לי 1350 ש"ח. שני ה'שטנים הגדולים' הם הבשר הטחון והחתיכות.
לאכול כבד/לב כל יום יהיה לי עודף וויטמינים רציני, וזה לא בריא. נכון?

במה אני יכול להחליף את הבשר הטחון והחתיכות (שביחד תופסים לי 610 ש"ח חודשיים, בתכנון העתידי..)? ואולי גם את הטונה. יקרה, הטונה..

ל-Gilibus שלום,
יצאתי לפגרת קיץ אז החלטתי להיות פעיל פה.
אני סטודנט כרגע סיימתי שנה אחת, התחלתי אם תזונה קדמונית לפני קצת יותר משנה.

אין לי תשובות על מה ששאלת אבל חשבתי שיהיה נחמד לשתף אותך מהניסיון שלי שמבוסס על השנה הראשונה.

ככה אני בחור גדול 1.90 על 80 וקצת קילו די אתלטי (לפני שהתחלתי הייתי 95-100 קילו), כרגע "הספורט" שלי מסתכם בשעה הליכה אם מוזיקה טובה + שטיפת כלים ובסופ"ש כדורסל או כדורעף.

אני מבשל 80 אחוז מהזמן על פלטה במחבת קוטר 22 ממש איכותית וכבדה, ככה זה שגרים 3 דקות מהכיתה... שאר הזמן אני זורק משהו לטוסטר אובן.

קודם כל אני לא אוכל עד 13:00 -הכי חשוב!!!
השעות המוקדמות הם הזמן שגוף צריך את האנרגיה להתעורר ולהתנקות, אתה תראה אנשים שותים 12 כוסות קפה על 12:00 ונרדמים בהרצאה.
אני מגיע לארוחת צהריים תמיד שמח ורגוע לא מרגיש רעב.

בצהריים אני זורק כמה פולקע או חתיכות בשר, חזיר, נקניק או עצמות חזיר שזה אם שומן מסביב וממש זול 7שקלקילו למחבת רותחת.
אחרי כמה דקות מנמיך קצת ומוסיף ירקות מה שיש פלפלים, קישוא, חצילים, דלעת ותבלינים מה שבא.
תוך רבע שעה העניין מוכן, אפשר להטיל ביצה או שתיים מעל לצקת קרם קוקוס, או לסנן את הנוזלים לתוך טחינה גולמית.

האופציה השנייה זה לשים בטוסטר אובן משהו אם טיימר על הבוקר וזה מוכן כבר לצהריים.
כן אני כמעט לא קונה את הדברים היקרים סלומון למשל.

בערב אחרי ההליכה איזה סלט אם אבוקדו או זיתים, אגוזים שמנת לפעמים, גבינה או כלום.

כמו שאתה רואה העניין נשאר פשוט, כיף, נטול מיקרו יצירתי ובעיקר זול, למעט שווראמה פעם בחודש בלי לאכול בחוץ.
כמובן אם אתה הולך לגור רחוק מהלימודים תצטרך לערך אחרת.

שורה תחתונה אני ממש לא מגיע למעל 700 בחודש,
אני נהנה מהחיים ערני רגוע ומרוכז בהרבה מחברי לכיתה ולא רואה הרבה מקום לשיפור.

בהצלחה

*"על תיתן לטוב להיות האויב של מצויין"*

מודה לך מאוד על התשובה רוני. מסתבר שהחישוב שערכתי בתגובה הקודמת התקלקל לו באמצע הדרך ובחישוב חוזר לא עברתי את ה-800. ובכל מקרה שמחתי לקרוא שזה עובד בשבילך. בפורום של מארק המליצו לי על crock pot (סיר לבישול איטי עם טיימר), חשבת על זה?

יופי זה כבר נשמע הגיוני יותר, האמת חיפשתי כזה בזמנו אבל לא מצאתי מספיק קטן.
בכל אופן מחבת כבדה אם מכסה תשרת אותך מעולה.

לקיץ אני מכין מדי פעם פשטידה בסיסית אם מוצרים פשוטים שלמדתי לאלתר עליה: http://www.klg.co.il/article.php?id=728
אפשר לאכול קר בכיף.

שלום. אני טבעוני. מה לאכול. תודה

מעניין האם מישהו מבקר כאן בכלל! בכל מקרה, הייתי שמח אם באתר החדש שדעאל משיק, האתר הרשמי של הפליאו, תהיה גם חנות למוצרי פליאו טובים- וגם אולי הזדמנות למכור ביותר זול, שגם אנשים בעלי פחות אמצעים יוכלו להשתתף.
תודה

הוסף רשומת תגובה