אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

אז מה עושים עם חלב? שותים או שופכים?


כל יום יומיים אני מקבל שאלה במייל או תגובה הנוגעת לחלב. איך אני מעז, או איך אני סבור שאפשר לצרוך חלב, ומה היה פעם, וכו'. אז הנה החדשות ועיקרן תחילה: האדם הקדמון לא אכל מעודו חלב. אוקיי?

חדשות מרעישות, לא?
כלומר, לפני שנכנס לוויכוח אם כן בסדר או לא בסדר לצרוך מוצרי חלב, ברור שלפני העידן החקלאי בני אדם לא צרכו כל חלב לאחר גיל שנה-שנתיים גג. ודאי שלא חלב פרות. חלב פרות הוא טבעי והגיוני אם אתה עגל או עגלה, אבל לבני אדם? אז מבחינה זו, הראשונית, האינטואיטיבית, חלב "נפסל" מהתפריט הקדמוני. ואכן, לורן קורדיאן (פרופסור קורדיאן בשבילכם, שטבע ראשון את הביטוי Paleo diet), וכן ממשיכיו כמו Robb Wolf לא כוללים בתפריט שלהם שום דבר מהחלב ומוצריו, וקורדיאן מתנגד להם נחרצות.
אוקיי.
עכשיו בואו נתבונן מעט יותר בדברים, ונפסיק לכנות בשם אחד כולל את כל מה שיוצא מעטיני הפרה, ונתייחס למוצרי חלב שונים באופנים שונים. חלב הוא לא חמאה, חלב גולמי אינו חלב מפוסטר, שמנת אינה קוטג' ויוגורט שמן וטבעי אינו דניאלה. תיכף נתייחס מי מתאים למי ולמה, אם בכלל.

בדרך כלל מתנגדי החלב מפרטים את הבעיות של החלב ומכניסים מיד לסל אחד את כל הבעיות יחד עם כל המוצרים. אנחנו נשתדל להזהר מעט יותר. הנה עקרי הבקורת כלפי החלב כפי שזו מופיעה בספרים שונים בתחום (ד"ר אבני הוא מוביל בתחום):
1. אי סבילות ללקטוז
2. אי סבילות לקזאין, ויצירה של שרשרת מחלות אוטאימוניות מכך וגרוע מכך, סרטן
3. השפעת ההורמונים שמקבלות הפרות
4. יצירת סוכרת (ובעיקר סוכרת נעורים)
5. עודף שומן רווי בחלב רע לבריאות
6. עודף ויטמין D בחלב רע לבריאות
ראשית נפטר מטענות 5 ו 6 שאני חושש שאין להן שחר. עודף שומן רווי אינו מזיק לנו, וכדי להגיע לנזק מעודף ויטמין D אדם צריך להיות ברמות שמעל 100 ng/l. ברוב המוחלט של הציבור יש חוסר חמור לויטמין D (וכבר אמרתי, חברים, תלכו להבדק, ואם צריך, תתספו!).
עכשיו נתייחס ברצינות ובכובד ראש לטענות 1-4
ראשית, אם אתם לא אוהבים חלב או מוצריו, אין לכם סיבה להתחיל. אין שום צורך לצרוך חלב ואפשר לשגשג גם בלי חלב (ולא, לא צריך חלב בשביל העצמות או הסידן, זה סתם יחסי ציבור של תנובה. קבלו את הסידן מעצמות שאתם אוכלים. עדיף).
עכשיו לפרטים:
הלקטוז הנו הסוכר שבחלב והקזאין הוא חלבון העקרי בחלב. עבור שניהם יש לכל התינוקות אנזימים האחראיים לפירוקם, ולכן הם מתפרקים היטב בינקות, אבל אנזימים אלו אינם זמינים תמיד אח"כ, ואז מופיעות תגובות שונות אצל המבוגרים בהנתן חלב. נראה שרוב אוכלוסיית כדור הארץ אינה סובלת במיוחד לקטוז. אי סבילות ללקטוז מתרגמת לפעילות מעיים נמרצת (בין היתר)... ומעניין שסבילות ללקטוז היא אחת התופעות הגנטיות בהן אנו רואים התאמה גנטית בבני אדם במהלך התקופה החקלאית. כך, תושבי המדינות הצפוניות באירופה עמידים הרבה יותר ללקטוז מאשר אנשי אפריקה, למשל. זאת מכיוון שראשית המרעה וביות הבקר לחלב החל במדינות הצפון. אז אם אתה "אשכנזי" (סליחה על הגזענות) יש יותר סבירות שתיטיב לעכל חלב מאשר "לא אשכנזי", אם כי גם זה לא ממש ערובה...
אז באמת מי שסובל מרגישות ללקטוז, שלא יצרוך חלב (כדי לדעת אם אתם רגישים ללקטוז, אם אתם לא בטוחים, אני ממליץ להמנע מכל מוצר חלב לשבועיים, ולראות מה הולך. אולי תגלו שהבטן שלכם פשוט נפלאה עכשיו, אז סימן שיש בעיה). מאידך, גם מי שרגיש ללקטוז, יכול עדיין לצרוך מוצרים בהם הלקטוז הוא מינימלי (אלא אם כן הוא רגיש מאוד). למשל חמאה או חמאה מותכת (ג'י) בה הוסרו מוצקי החלב, וכך גם שמנת אמיתית ועבה. בכל אלה יש בעיקר שומן רווי איכותי הדומה בהרכבו לשומן מהחי (טוב, הוא באמת שומן מהחי) ואין בו את הלקטוז.
הקזאין (תזכורת, החלבון של החלב), גם עבורו יש רמות שונות של סבילות, וגם שם, מי שיש סבילות נמוכה עלול להגיב בתגובה לא סימפטית, בדומה לתגובת חולי צליאק ללחם. דודה שלי, למשל, לא מסוגלת לאכול בכלל בכלל כלום עם שריד חלב. היא פשוט לא מסוגלת לעכל את זה בכלל. ועדיין, רוב האנשים יבדילו מיד אם יצרכו חמאה מותכת, למשל, בה יש שרידים בלבד של חלבון קזאין לעומת חמאה רגילה, וודאי בהבדל עצום מחלב.
ישנה שורה של מחקרים המראים קשר בין צריכת חלב לבין הופעת סרטנים שונים. אני באופן כללי חשדן מאוד מאוד מול מחקרים המראים קשר ומסיקים סיבתיות. גם אם אדם צורך גלון חלב ליום כל חיי, בלתי אפשרי להוכיח מכך שבגלל זה הוא מקבל סרטן. קשר אינו סיבתיות, וכבר חרשתי על הנושא. ובכל זאת, להתעלם לא נכון ולא חכם. בהחלט יתכן. אם כי, בבקורת שכתב כריס עם השם משפחה הלא אפשרי מאסטרג'ון, אחד מהבלוגרים הותיקים והנחשבים בעולם הפליאו, נראה כי הבעייתיות של הקזאין קיימת רק כאשר מפרידים אותו מהשומן הטבעי של החלב (למשל במוצרי חלב מופחתי שומן). אני לא משוכנע בביקורת של כריס ואני ממש לא משוכנע ממחקרי הסרטן. איש הישר בעיניו יעשה. אני חושב שאם אין לכם בעיה של אי סבילות אז מוצרים שמנים יהיו תוספת טובה לשומנים איכותיים מאוד וזמינים מאוד. חמאה, שמנת ויוגורט מלא אבל לא שום דבר 0%, 1% וחבריהם. החלבון יבוא טוב עם השומן הטוב, ואם נתחיל להתעסק איתם, הוא יתעסק איתנו חזרה.
הורמונים. כאן נשפכו נהרות של דיו וכותרות בעיתון וכל אחד יודע לצטט שילדות היום מקבלות מחזור בגיל 10 בגלל ההורמונים שבחלב (או בעוף). כאן המציאות בעיני המתבונן. יש הקושרים זאת לקרינה סלולרית דווקא, או לקרינה מגנטית, או לכספית שבדגים, או לחוטי החשמל שברחוב. בקיצור, תרגיעו.
חלב וסוכרת נעורים הוא עוד כותרת נפוצה הקשורה בעיקר לעובדה שהחלב מעלה מאוד את רמת האינסולין בגוף, כמו אחרי אכילת סוכר. ולכן, אם שותים כל הזמן חלב, רמת האינסולין תשאר בגוף גבוהה, ואנו הרי רוצים לפעול תחת רמות אינסולין נמוכות יותר. יש המקשרים זאת להופעת סוכרת נעורים, אבל גם שם הסיבתיות הממצאית חלשה מאוד. ואם אתם רוצים לשמור על יעילות ברמות האינסולין שלכם, אני מסכים עם מארק שלשתות חלב אחרי אימון זה אולי לא רעיון פיגוז.

נו בקיצור, אז מה כן ומה לא?
אישית, אני צורך הרבה מאוד חמאה וג'הי שעשיתי לבד בכל חביתה, בישול או טיגון. אנחנו בבית מוסיפים כמעט לכל מרק שמנת 38% בעת ההגשה (אבל לא למרק עוף...), והיא מצוינת גם כבסיס להכנת דגים. כחטיף אני אוהב מדי פעם פרוסת מוצרלה של גד 22%. אני גם אוהב יוגורט עבה לפעמים בבוקר (ובפעם אחרת אסביר למה הוא טוב מאוד למעיים, לפחות לשלי, אבל בדרך כלל אני לא אוכל ארוחת בוקר). באופן כללי אני לא צורך כמעט בכלל חלב נטו או גבינות או קוטג'.
נראה שזה התפריט המתאים לי. הוא לא 100% קדמוני, אבל הוא 100% שלי.
בסופו של יום, חלב הוא חיה משונה ולכל שני אנשים שלוש דעות או תחושות. בשורה התחתונה אני ממליץ על סדר הפעולות הבא:
1. אם אתם לא בעניין של חלב, אין צורך שתתחילו
2. תבדקו אם אתם רגישים לחלב. אולי תעדיפו לא לצרוך אותו.
3. תתמקדו בשומנים. חמאה ושמנת כבדה. הם יהיו בסדר גמור לרוב מוחלט של האוכלוסיה.
4. תגוונו לכם בתפריט מוצרים פשוטים, טריים, שמנים, וכמה שפחות מעובדים. יוגורט 7% יהיה טוב.

ומה איתכם?
צורכים מוצרי חלב?
שותים קרטון ביום או טיפה בקפה? אולי תשקלו לעבור לשמנת בקפה במקום חלב? טעים לאללה, דרך אגב, ובריא בהרבה, לכל הדעות..

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 30 comments

30 הערות קוראים:

איזה שמנת אתה שם בקפה?

טרה 38% או חלב מלא. תלוי במצברוח.

אותי משביז שכל השמנות המתוקות בסופר הן עמידות, כלומר מוסיפים להם מייצבים (כדי להגביר את זמן המדף או כדי למנוע היפרדות של השומן). יש מותג שאין בו?

החלב הגולמי,מזיק פחות מחלב מפוסטר?
אני יכול להשיג ממחלבה חלב גולמי,שהרגע נחלב,ז''א חלב מלא גולמי.

מה לגבי גבינות צהובות?
כרגע אוכל את השמנות יותר (כ 30% שומן).

חלב מלא הכוונה לקצת יותר מ3%,קרוב ל4%.

חלב גולמי ודאי שעדיף!
בגבינות צהובות עדיף גבינות עבודת יד, של פעם (למשל גבינות צאן-אל שבציפורי), שעשירות בשומנים ולא מכילות כלל מייצבים וחומרי שיפור למיניהם. גבינה צהובה רגילה כוללת הרבה מאוד מהנ"ל. בקיצור: כמה שיותר טבעי ופחות מעובד כמובן שעדיף, אבל בסוף גם צריך לחיות.

חלב 3% מעלה אינסולין? כי שמתי לב שברגע שאני מחליפה את כל כוסות החלב הניגר מהתפריט (וזה הרבה) במוצרים כמו גבינה צהובה או יוגורט, אני יורדת במשקל, וברגע שאני חוזרת לחלב ניגר - אני משמינה פי שניים. ואני מאוד מדייקת בכמויות.

אבל לפי מה שאני ראיתי בטרה זה רק שמנת עמידה ומוסיפים לה כל מיני מייצבים וכו' אתה לא חושש?

מה התועלת של חלב גולמי על מפוסטר?

ניסיתי לשים שמנת בקפה וזה עשה לי פלוצים כאלה שלא היו לי ממלחמת המפרץ,לא מומלץ בכלל

למר קדמוני שלום,
ניסיתי בהמלצתך צום 16 שעות יומי וזה עושה לי נסים ונפלאות למערכת העיכול. נוח, אנרגטי, מחזיר את הטעם לאוכל והכי חשוב - יציאות "רציניות" כמו שצריך... אז תודה.
רק שאלה: מסיבות פסיכולוגיות כשאני ביום עבודה ארוך אני חייבת להכניס משהו לפה. אם זה תוך הצום של ה16 שעות, האם אכילת אגוזים שאינם מעלים את רמת הסוכר היא בסדר?
אורי מייסד דיאטת הלוחם מרשה במהלך הצום רק ירקות וחלבונים "שלמים" (חלבון ביצה, יוגורט), בלי פחמימות ושומנים.
מה דעתך?
אני לא רוצה לפגוע באקט המעולה של הצום אך מאידך שתהיה לי את האפשרות להכניס לפה משהו שלא יהרוס את האפקט המטבולי של שריפת השומנים שמתרחשת בו.

שלום לאנונימית הצמה.
אורי הופמקלר הוא מאוד מאוד נוקשה (ע"ע השיטה שלו באופן כללי), וזה עשוי להתאים לאחדים אבל לא בהכרח לכולם.
ודאי שאת יכולה לשתות קפה או תה במהלך הצום. לא נחשב. לגבי אוכל או חטיפים, למטרת "צום" פרופר, עדיף אכן ירקות שהם מעוטי קלוריות עד מאוד. שומנים הם עתירי קלוריות, אבל לא יפריעו לדעתי לעיכול.. בקיצור, אני ממליץ לך פשוט להתנסות בתפריטים שונים בימים שונים ולראות מה הולך הכי טוב עבורך: ירקות? שומנים (אגוזים)? חלבון (ביצה)? פרי?
ותחזרי לספר לחבר'ה!

ליוסף, יש הרבה חומר ברשת בעד ונגד חלב גולמי, אבל בפשטות אפשר לומר שעגלים אינם יכולים לשרוד על חלב מפוסטר, אז ודאי שחלב גולמי טוב יותר.
ואנקדוטה על התועלת חלב גולמי על פני מפוסטר, הנה מאמר מגניב מ1938!!: http://www.realmilk.com/rawvpasteur.html

תיקון קטן, תינוקות בשבטי ציידים לקטים יונקים עד גיל מאוחר בהרבה משציינת והגמילה טבעית מתרחשת בין גיל 4 לגיל 7.

מה דעתך על מוצרי חלב עיזים? האם עדיפים? אני מכור ליוגורט עיזים:)

פוסט נהדר וחשוב. אני חושב שאשאר עם מוצרי החלב שלי.
אני צורך מוצרי חלב שמנים, והרבה חמאה (הרבה מאוד למען האמת).. ההורים שלי בהלם מזה שאני פשוט חותך לעצמי חמאה ואוכל אותה בלי שום דבר.
שנה טובה, אגב :)

תביעה קשה לעיכול: אקטימל ויופלה לא תורמים למערכת החיסונית:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3442959,00.html

בתביעה על סך 50 מיליון שקל נטען כי החברה שיווקה מאז חג הפסח את משקה היוגורט you מבלי שהכיל אומגה 3, למרות ההצהרה על גבי האריזה:
http://www.nrg.co.il/online/16/ART1/572/289.html

ותרו, חברים..

טעות בידך,
הטענה בדבר חלב וסכרת נעורים היא בגלל הקזאין ומעבר של חלקיקי חלבונים שבתורם מפעילים את המערכת החיסונית לתקוף את תאי הלבלב. סכרת נעורים היא מחלה אוטואימונית לעומת סכרת סוג 2 שנגרמת מאי סבילות לאינסולין כתוצאה מקפיצות ברמת הסוכר בדם.

מה עדיף גבינות צהובות או לבנות? קשות או רכות? או שלא משנה רק שאחוז השומן יהיה גבוה והייצור כמה שפחות תעשייתי?

חלב וגבינות רכות נוטות להיות עם אחוז לקטוז גבוה יותר ולרגישים זה מציק יותר. אחוז שומן גבוה ויצור מקומי הם קריטריונים טובים בעיני. יוגורט גם הוא טוב.
ובכלל, בגבינות, יש הרבה מקום ל"ניסוי וטעייה" אישיים. מה מתאים לך ומה פחות.

יש משהו מפתה במוצרי חלב, ברמה הפסיכולוגית לדעתי, ולא ברור לגמרי מה מפתה בהם... ההצעה להימנע שבועיים ממוצרי חלב לגמרי נשמעת הצעה מצוינת לכל הסובלים מכאבי בטן, תסמונת המעי הרגיז ועוד. ויש רבים כאלו, אגב - 25% מהאוכלוסיה, זה המון! וכמובן שמומלץ מאוד לכל הסובלים מקרון, קוליטיס, ואולקוס של הקיבה.

למה בעצם היוגרטים ומוצרי החלב עם האחוז שומן הנמוך אינם איכותיים, דווקא בהם אחוז החלבון ביחס לקלוריות הוא הגבוהה ביותר ובכל מקרה שומן החלב לא נחשב בריא במיוחד..?

האם יש איזה שהוא מוצר חלב, קוטג', יוגרט, גבינה מסוימת שהוא הטוב ביותר בעינך?

משגע אותי שאנשים אומרים שהם אוכלים יוגורט 7% ב18 שנות חיי לא ראיתי מעולם יוגורט יותר מ3% אוף!

מעניין אותי לדעת לגבי הנקה. הרי בחלב אם יש הרבה יותר סוכר מחלב רגיל, ועד כמה שאני יודע- זה גם לקטוז. אז אוקי- לתינוק יש לקטאז שלפעמים נעלם. האם זה אומר שהאכלת תינוק בחלב ממש לאחר שהוא מסיים לינוק תגרום לכך שהלקטאז שלו לא ייעלם, והוא יעכל חלב בלי בעיה?

בנוסף- לא ברור לי מדוע תינוק יונק צורך כל כך הרבה סוכר בחלב, אם סוכרים באופן כללי זה לא טוב לנו. יש הבדל בין הסוכר לסוכר המוכר לנו? לתינוק יש צרכים אחרים?

תזונה מחלב אם נותנת לפעוט כ 60% אנרגיה משומן!!! אז נא להרגע.

אני תמיד רגוע :)

יש גם קרוב ל-40% סוכר וממש מעט חלבון. זה לא בעייתי לתינוק? מישהו אמר לי שתינוקות בכלל נמצאים בקיטוזיס למרות הסוכר. מוכר הדבר?

רגוע זה טוב. חלב האם הוא המזון המושלם לפעוטות, בדיוק בגלל שאמא טבע חכמה יותר מכולנו. לשווא ננסה להתחקות אחר המודל של היונקים וליישם אותו למבוגרים. שכן תינוק זה ממש לא מבוגר קטן, אלא יצור מתפתח שדרישותיו שונות ומיוחדות. המוח גדל, השלד, ויש אנזימים שונים בינקות שנעלמים לאחר מכן ועוד. איני יודע אם תינוקות מייצרים יותר גופי קיטון יחסית למבוגרים, אבל השורה התחתונה היא כזו: חלב אם אינו חלב פרה, וינקות אינה בגרות. נינק בשמחה בינקותנו, ונאכל את כל השאר, בשמחה, בבחרותנו...

עודף ויטמין D לתינוק בחלב אינו מזיק לבריאות כי ישל לו אנזימים האחראיים לפירוקם

הוסף רשומת תגובה