אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

על ההבדל בין קרוספיט לשיטות אחרות

"דעאל, רציתי לדעת מה ההבדל בין קרוספיט לבין שיטות אימון ריצה אחרות, בעיקר ריצות נפח.
תודה, יוסי".

אוקיי, אתגר הציב לי המייל הזה, שקבלתי לא מזמן. לנסות ולהסביר את התורה כולה על רגל אחת. אז הנה ניסיון שלי למפות את ההבדלים, היתרונות והאתגרים שבקרוספיט לעומת שיטות אחרות. השתדלתי לא לשמור על רצף הגיוני אלא אסוציאטיבי, ועם הקוראים הסליחה והחיוך.


1. קרוספיט היא שיטת אימון לא מתמחה
אנשים רבים מחפשים תכנית ייעודית "רק לריצה" או "לשחייה" או לכדורסל או לכדור נוצה, וכו' עד אין סוף. עבור כל אחת מענפי הספורט האלו, ישנם מומחים, מאמנים, ותיקים וחובבים אין מספר, וכולם מציעים ממרכולתם. כנראה שלא מעט מהם גם יודעים על מה הם מדברים. בקרוספיט, לעומת זאת, אין ספורט ייחודי. זוהי שיטה לא-מתמחה, והתמחותה היא באי-ההתמחות. לא, זה לא ציטוט מ"מלכוד 22" אלא דרך חיים וקונספט חשיבתי. ככל שתהיה ממוקד יותר בספורט מסוים, תשלם מחיר כבד יותר במקומות אחרים. כך למשל, רצי מרתון מקצועיים נראים כעלה נידף ברוח ולא מסוגלים להרים עשרה קילו בלי להשבר לשניים, ומרימי משקולות מקצועניים כנראה לא יכולים לרוץ יותר מק"מ רצוף. עד כאן הכללות. גם בחיים הקטנים ובספורט החובבני של כל אחד מאיתנו, מיקוד משמעו הפסד במקום אחר. קרוספיט דוגלת בגישה שככל שאימוניך יהיו נרחבים יותר, כך תהיה מוכן יותר לכל סוג של משימה ספורטיבית או פיסית ולכן מתאמני קרוספיט מסוגלים לבצע כל מטלה אתלטית, גם אם לא התאמנו עליה מעולם, במהירות וביעילות יחסית.


2. בקרוספיט הגוף עובד כיחידה אחת ואין תנועות לא פונקציונליות
תרבות פיתוח הגוף הולידה עשרות מכונות ייעודיות לפיתול, סיבוב, יישור ופשיטה של שרירים ספציפיים. זאת במטרה לפתח ולהגדיל (בשקל תשעים?) שרירים שאין שום דרך אחרת להזיז אותם. משם נולדו מכשירי העינויים המבהיקים בהם תמצאו גברתנים ונשים מיוזעות צופים במקלטי טלויזיה תוך שהם עושים תנועות משונות שאין להם שום קשר לחיים הנורמליים שלנו. בקרוספיט, לעומת זאת, המבחן היחידי והראשון הוא מדד היישימות. רוב התרגילים הם תרגילי גוף (כמו ריצה, מתח, שכיבות שמיכה, כפיפות בטן) או תנועות עם מוט משקולות חופשי המפעילות את הגוף כולו בו זמנית (רגליים, ירכיים, גב, בטן, חזה וזרועות), והם קרובות לסוג הפעילות שכל אדם בריא עושה (לסחוב שקיות מהסופר, להוריד סט צלחות מהארון העליון, להרים ילד למיטה, ועוד כיד הדימיון הטובה עליכם). בקיצור, קרוספיט ממוקד בחיים האמיתיים ולא הדמיוניים.


3. בקרוספיט מתאמנים קצר ואגרסיבי
כל מי שביקר אי פעם בחדר כושר ודאי זוכר את המראה של נשים הולכות להן בעצלתיים שעה-שעתיים על זוג הליכונים (או "קרוסטריינר") ומחליפות מתכונים תוך-כדי. מי שהתאמן פעם בקרוספיט חש היטב את נחיצותו של החמצן ואת כל קצות העצבים בכל שרירי הגוף. קרוספיט היא שיטת אימון אינטרוולית ולכן המאמץ הפיסי והמנטלי הנדרש הוא עצום. קל הרבה יותר לעשות "הליכה ארוכה ובריאה" אבל כושר לא תקבלו מזה. אימון קרוספיט הוא תובעני ואגרסיבי, ובוחן ללא הרף את היכולת האישית מול כח הרצון. לעומת זאת, האימונים הם קצרים. מאוד. עשרים דקות בממוצע לאימון, ויש גם קצרים יותר. בעשרים דקות ליום ניתן להגיע לכושר על, על פני קשת נרחבה של מיומנויות פיסיות.


4. קרוספיט היא שיטה קהילתית אך גם אישית
למרות שכל אחד עושה בסוף אימון אחר לגמרי, כולם חברי קהילת קרוספיט, וכולם מחזיקים בסט אמונות ותפיסות דומות. כולם ממלאים יומן השגים אישי, כי אם לא רשמת, לא תוכל לדעת מה הקצה שלך וממילא לא תוכל לדחוף את עצמך מעבר לקצה, באימון הבא. כל אחד מתאים את האימון לעצמו, ליכולותיו, לחולשותיו ולהעדפותיו. אחרי שקצת נכנסים לזה, היישום האישי הוא פשוט מאוד. יש סבתות שמתאמנות, יש שחקני נבחרת ויש גם נכי צה"ל. כולם מחזיקים באותו פרוטוקול אימונים, בהבדלי אדפטציה בלבד.


5. בקרוספיט לאימונים יש שמות מגניבים יותר
בדרך כלל האימונים נושאים שם של בחורה או שם של חייל מת. למשל מרפי, פראן, מר יהושוע, ברברה, סינדי, ועוד עוד.



6. כל יום זה נראה אחרת
על מנת להבטיח גיוון ויכולת המתאמנים להתמודד עם כל אימון או מצב, דפוס האימונים הוא (כמעט) רנדומלי והתכנית משתנה מדי יום. יום אחד ריצת 5 ק"מ, יום אחד הנפות אולימפיות, יום אחד ספרינטים, יום אחד גם וגם, יום אחד תרגילי כח, וכך הלאה, גוון עד בלי די.


7. בקרוספיט משמרים יכולת גבוהה בכל מרכיבי הכושר הגופני ולא רק בתחום הסבולת
מכל מיני סיבות שונות ומשונות (שלחלק גדול מהם יש שם משפחה משותף שמתחיל ב"ווינגייט"), סבולת לב-ריאה נתפסת בטעות בארץ כמילה הנרדפת והיחידה לכושר גופני. ולא היא. סבולת לב-ריאה היא מרכיב אחד, חשוב, אך ודאי שלא יחידי, במהות הכושר הגופני. יש גם כח (strength), יש כח מתפרץ (power), יש מהירות, יש זריזות, יש גמישות, ויש גם קורדינציה ואיזון. התמחות בסבולת בלבד תיצור אלתטים חלשים וחולניים. האם האיש הזה נראה לכם צעיר ובריא? הוא בן 35, שיאן עולמי במרתון, ונראה כמו סבא שלי ביום רע במיוחד. האם אתם חושבים שיש קשר לפרוטוקול האימונים שלו? ומה דעתכם לעומת זאת על הבחור הזה, אלוף העולם הנוכחי בקרב 10, ספורטאי-על אמיתי. מי מהם מתאמן לפי קרוספיט ומי בריצות נפח בלבד? מי מהם מהווה מודל ראוי יותר לחיים ספורטיביים ובריאים?

8. קרוספיט בא בסבבה
בקרוספיט משתדלים להמעיט בפוזה. אין תלבושת אחידה (כמו בטניס או באומנויות לחימה), אין חדר כושר מתוקתק עם מראות ופרקט אלא מקום בו אפשר לזרוק משקולות על הרצפה, לרשום תוצאות בגיר על לוח, להתנשף בקול רם או לשכב מזיעים על הרצפה בלי שמישהו יעשה פרצוף. בגדול, תהיו מי שאתם, ואנחנו נקבל אתכם ככה. בזרועות פתוחות.

התמונות באדיבות צלמי פליקר: Stabilo Boss, mtsofan, theXenon, Andrea Marutti, bunchofpants, RyRy80


הערות, מחשבות, תוספות ומסקנות יתקבלו בשמחה.

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 8 comments

8 הערות קוראים:

היי דעאל,
רציתי לדעת אם יש קבוצה עם פק"לים באינטרנט שמתמקדת יותר ב gymnastics
ואם אפשר להשיג מקבילים זולים בארץ.
תודה

הי. לא מכיר כזה, אבל כמה הצעות: החבר'ה מ skills and drills יתנו לך תעסוקה לשנה שלמה, לפחות.
http://www.drillsandskills.com/skills
בעמוד התרגילים של קרוספיט תמצא הרבה סרטונים של רוג'ר הארל, שגם הוא לא ישעמם.

מקבילים פשוטים אפשר לבנות לבד לפי ההוראות: http://library.crossfit.com/free/pdf/13_03_Parallettes.pdf

היי היי! עד גברסילסי, הבחור הוא אחד התותחים האמיתיים ואחד הספורטאים המעניינים ביותר בעולם, לגעתי. הוא בהחלט לא נראה כמו סבא שלך ביום רע (:

אחלה פוסט, שוב, אהבתי את התמונות המיוחדות.
הייתי רוצה להוסיף דוגמה משלי:
בתור אחד שלומד בכיתה עם ספורטאים אין ספור, מכל קצוות הסקאלה (חותרים בקיאקים, מנווטים, שחיינים, שחקני כדורסל וכו'..) שנמצאים גם ברמה התחרותית (גם בחול), אני ללא ספק נהנה יותר מכולם מה"אי התמחות שלי". אני אמנם לא עושה משהו ספציפי יותר טוב מכולם, *אבל*, וזה אבל גדול, אני מהווה תחרות קשה לכולם.
ודוגמה, ככה לקינוח, לפני חודשיים בערך היינו בגדנע והיה לנו מדס. עשינו תחרות בין שני צוותים, זה היה מין מרוץ שליחים שכלל שכיבות סמיכה, בטן, בפריז, וספרינט. אני התחרתי מול אחד הספורטאים בכיתה שלי, 8 אימונים בשבוע, 85 קילו של כח, תחרויות בחול, ומדורג בין הראשונים בארץ בתחום שלו, חתירה בקיאק אולימפי. מכל מקום, למרות שבטעות עשיתי יותר חזרות ממה שהייתי צריך, לא היה שום ספק שאני המנצח, בפער ענק. חוסר ההתמחות שלי או ההתמחות שלי בכל ענפי הספורט ובעומס גבוה עזרו לי לבצע את המסלול מהר, וחזק, כנארה המהיר ביותר.

יומטוב.

אחרי ריצת חימום עשיתי אמש 8*200 מטר בעליה. קריעה רצינית.

איך מתחילים? ברצינות, איך מתחילים?

יש לי אפס כושר, קורדינציה, כוח, גמישות.

מצד שני, יש לי רוח ספורטיבית(פנימית. מאוד.), רצון לזוז ואת פארק הירקון ליד הבית.

איך מתחילים?

שלום אנונימי ותודה על השאלה ועל המוטיבציה המססתרת מאחוריה. כל אחד יכול להתחיל ולכל אחד נקודת פתיחה אחרת. זה לא מונע מאיתנו לממש הרבה יותר מהפוטנציאל שיש בנו.
אם יש לך את הרוח, הגוף יבוא מיד אחר כך.
תתחיל בפוסט הזה, ותפנה במייל אם יש לך שאלות.
http://crossfitisrael.blogspot.com/2010/10/blog-post_12.html
בהצלחה.

לא רק הכתבה כתובה היטב, גם הנושא מאוד מעניין. בלוג אמין בהחלט. תודה עבור הרצון לחלוק אתנו !

סליחה אבל מתי פעם אחרונה ראית עובד היי טק עושה מתח? מקבילים? סקוואט? שלא נדבר על דד ליפט ולחיצת חזה... אה ובוא לא נשכח שברגע שהפכתם את זה לאימון של העם חצי מהמתאמנים שם עם מדבקות על כל מפרק אפשרי בגוף.
הדבר הזה הוא לא לכל אחד וברגע שמתעייפים נוטים להמציא תנועות כדי להצליח לבצע את זה.

הוסף רשומת תגובה