אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

מה אוכלים - עכשיו ברצינות


אוקיי. אחרי שדברנו קצת על פחמימות, דגנים, שומנים וכולסטרול, נעבור לשלב השאלה הזהה: מה אוכלים?
אני לא מתיימר בפוסט אחד לכסות את טווח אפשרויות האכילה, ומן הסתם בלוג נפרד וחיים שלמים לא יספיקו לכך. ובכל זאת, חשוב לשתף קצת מהניסיון הפרטי שלי, וממה שגיליתי, דרך ניסוי וטעיה, מה עושה לי טוב ומה פחות.
הכלל שלי: אכול טבעי. לא אמרתי טבעוני ולא אורגאני, לא צמחוני ולא תעשייתי אלא לאכול טבעי ככל שניתן. יש הקוראים לזה באנגלית Eat clean
למה הכוונה: אפשר לדמיין את המוצרים כנמצאים על רצף שבקצהו האחד מוצרים אורגניים לחלוטין (למשל, פרה שאכלה מרעה טבעי ולא קבלה אנטיביוטיקה, עופות אורגניים, דגי-ים, פירות וירקות שלא רוססו וכדומה), ובקצהו האחד מוצרים תעשייתים מעובדים וסינטטיים (יש ילדים שהמזון הכי קרוב שהם קבלו אי פעם לתזונת האדם הקדמון הוא באכילת שניצל תעשייתי בצורת דינוזאור). אנחנו נשתדל לאכול יותר מהקצה הטבעי ולא לגעת בקצה התעשייתי. 
דוגמאות טיפוסיות: אגוזים למיניהם הם פשוט חובה. תדאגו שתמיד יהיו לכם להם בבית, מכל מיני סוגים. ירקות כמה שיותר: עגבניות, חצילים, פלפלים, בצל, פטריות, חסה, כרוב, דלעת, בטטות, ועוד כל ירק שאפשר להניח עליו את היד. לא תפוחי אדמה, זהו שורש עמילני ושערכו התזונתי והקליגמי לא מתאימים לתזונה הטבעית. פירות חופשי, חברים. 
דוגמאות לארוחת בוקר: יוגורט (שמן) עם אגוזים קצוצים, שקדים קצוצים, אפשר מי שרוצה חצי כפית דבש או סילאן. אפשר להוסיף תפוח או פרי אחר. זה בגדול מה שאני אוכל כל בוקר (בלי הדבש, אבל עם וריאציות שונות, בהתאם למוזה). בבוקר אפשר לאכול גם חביתה (לפחות 2 ביצים), או פירות. גם קפה אני שותה. מי שאוהב מתוק, עדיף חצי כפית סוכר מממתיק מלאכותי.
בכלל, למי שדחוף לו מתוק אפשר להשתמש או בתמצית אגבה (צמח מתוק לאללה ואפשר לקנות בחנויות טבע) או בסטיביה (כנ"ל – בא או בעלים או בנוזל). שני הנ"ל טובים יותר באפיה מאשר בקפה/תה. בכפית סוכר יש שני גרם פחמימות, כך שכפית ביום לא תהרוג אתכם, אם זה מה שעושה לכם טוב.
ארוחת עשר – אני אוכל פרי. או שניים. אפשר גם לנשנש שקדים ואגוזים.
ארוחת צהרים – כאן האפשרויות רבות מאוד ותלויות בנכונות שלכם להשקיע ולבשל (או לאכול בחוץ, כמו שאני עושה. מיתרונות ההיי-טק). עוף, חזה עוף, כבד, גולש, סטייק, דג, קציצות וכו' – הכל מצוין כמנה עקרית. לא שניצל (פרורי לחם בשמן סויה – אנחנו לא רוצים את זה). לא "קציצות לחם" (תתפלאו אבל הרבה קציצות מכילות בעיקר לחם, אבל זה כבר תלוי בטבח. אנחנו מכינים אחלה קציצות בבית ומשתמשים בקמח שקדים, היינו בשקדים טחונים, במקום לחם, יוצא פיצוץ). מה שאנשים יותר מתקשים הוא התוספת, כי למנה עקרית אנשים רגילים למנת חלבון. אז לתוספת אפשר ירקות מוקפצים או אפויים, שעועית ירוקה, סלטים למינהם, חצילים עם טחינה, ועוד ועוד. תהיו יצירתיים. לא נאכל אורז, תפו"א, צ'יפס ופיתה. 
ארוחת ערב, באופן מפתיע, היא הארוחה הקשה ביותר לאנשים המנסים להמעיט בפחמימות. "אתה רציני? ארוחת ערב בלי לחם??? מה נאכל לעזאזל?". ארוחת ערב אכן דורשת שינוי תודעתי ופרקטיקה ביתית. אני אוכל שקשוקה, ו/או טונה (עדיף בשמן זית או במים ותוסיפו לה שמן זית אחרי שתסננו), טחינה (המון), סלט ענק, קוטג'9%, גבינה בולגרית, אומלט בשמן זית עם קצת חלב, גבינות או פטריות, זיתים, חומוס, עוד טחינה ועוד סלט אחר ועוד. 
לקינוח עם הקפה אני אוכל שוקולד מריר 80% קקאו לפחות. גם טעים, גם בריא וגם נוגד חימצון. גם כוס יין אדום בארוחת הערב תוסיף בריאות ותשדרג את כל העסק. בארוחת הערב אנחנו נמנע מפסטה, פנקייקים, פיתות, לחם ולחמניות. אולי זה מפתיע, אבל רעבים לא תצאו. תאכלו כמה שאתם רוצים. כמה שאתם רוצים. אל תספרו ביסים או קלוריות אלא פשוט תקשיבו לגוף שלכם ותאכלו עד שאתם שבעים. בהעדר פחמימות תחושת השובע תמשך זמן ארוך יותר ותחושו קלים ואנרגטיים יותר לאחר האוכל. 
שתיה: לאורך כל היום נשתה מים מתי שאנחנו צמאים. לא צריך לדחוף מים בכוח כמו שכל מני גורואים אומרים. פשוט תשתו כשבא לכם. אל תשתו משקאות מוגזים קלים. לא טוב. 
המשמעות היא שצריך להכין את המזווה בהתאם לצריכת המזון שלכם. יותר מוצרים טובים ו"נקיים" ופחות מוצרים תעשייתים. זיתים בקופסה הם מצוינים, גם טונה, גם חלב קוקוס (נפלא). אם אתם קונים פירות יבשים או שבבי קוקוס, תבדקו שהם ללא תוספת סוכר. תתפלאו אבל רובם עם. תשקלו לקנות מוצרים אורגניים במידה והמחיר סביר ואלו ירקות מרובי עלים (כל הירוקים), שם השפעת הריסוס היא נוראית.
בגדול, עדיף להתרחק ממוצרים שיש להם "ערכים תזונתיים" על העטיפה, כי למוצרים הטבעיים באמת פשוט אין עטיפה (ע"ע פירות, ירקות, דגים, עופות, בשר). אם כבר ה"משהו" נמצא בתוך עטיפה, אז תקפידו על עטיפה בלי ציורי קומיקס עליה, כי זה מבטיח ב 99% מהמקרים שבפנים לא תמצאו משהו בריא. קראו את הערכים התזונתיים בעיון. איזה סוג שמן יש שם? כמה אחוז פחמימות? כמה אחוז חלבון. מהם המרכיבים האחרים. מי כתוב ראשון ומי שני (סדר הופעת המרכיבים הוא לפי כמותם במוצר). למשל המוצר הראשון בשוקולית (שאני מקווה שאתם לא נותנים לילדים שלכם כל יום) הוא סוכר. כן, הכי הרבה יש שם סוכר, לא קקאו. תחשבו על זה לפני שאתם מעמיסים את השוקולית על העגלה בסופר. 
איפה זה מסתבך: כשרוצים לאכול חלבון אבל הוא תעשייתי. מה עושים למשל עם פסטרמה תעשייתית (להבדיל מהפסטרמה הביתית המצוינת שקל לעשות והמתכון שלה פורסם כאן לא מזמן)? האם עדיף ארוחה עם פסטרמה על כל התוספים המלאכותיים שלה, על ארוחת פסטה שהיא אורגנית אבל על טהרת הפחמימות?
מה אתם חושבים? (לי זה ברור, אבל אולי לא לכולם)
מה אתם אוכלים לארוחת הערב?


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 27 comments

27 הערות קוראים:

האמת, זה נשמע מצויין ואפילו הייתי שמח לאמץ את זה (בתור אחד שאוכל הרבה יותר מידי פחמימות).
אבל יש לי בעיה אחת, בתור תלמיד שיוצא מהבית ב6 וחצי בכל יום וחוזר לקראת 4 וחצי אני מתקשה למצוא תחליף לארבעת-חמשת הסנדוויצ'ים (לחמניות או פיתות ביום!) שאני אוכל.
רעיונות? או לפחות רעיונות לצמצם את הפחמימות בתזונה?

פוסט מעולה, דעאל! נתת רעיונות למה לאכול, למרות שאת הרוב אני אוכל גם ככה, רק עם פחמימות. השבוע הורדתי פחמימות מהתפריט ואני חושב שעברתי את השלב הקשה. אני גם מקצץ בכמות הסוכר בקפה, אולי אצליח לוותר עליו לגמרי.
המתכון לפסטרמה נראה מעולה, אני מקווה לעשות אותו כבר השבוע.
יש לי שתי שאלות, אני מקווה שהן לא אישיות מדי; הרגש חופשי לא לענות עליהן.
1. איך אתה מסתדר עם העלות הכספית הגבוהה יותר של ארוחות ללא פחמימות? צריך יותר בשר, התוספת של אגוזים למיניהם, גבינות וחלב, שכולן יקרים יותר מהפחמימות שהוצאנו מהתפריט. יש לך טיפים בנושא?
2. בתור אדם דתי, האם ותרת על החלה בקידוש של שבת? מצאת פתרון אחר? אני שואל מסקרנות גרידא ולא מקנטרנות.

תודה על הפרגונים. אור, תן לי לחשוב על זה. באמת אתגר.
אלון, קודם כל בהצלחה. אני ממליץ לך לעשות את זה בהדרגה עד ש"תשתחרר" מהתלות בדגנים. לגבי הכסף, אני לא רואה בעיה מיוחדת מכמה סיבות: לאכול נכון משמע גם לאכול פחות אוכל מעובד וקנוי, כך שמה שתחסוך על שניצל קפוא, תשקיע בירקות טריים. בכלל, חומרי גלם הם לא מאוד יקרים. נכון שאגוזים ושקדים יקרים, אבל חודשית זה לא מאוד משמעותי. אני חושב שאפשר לחסוך הרבה כסף, ושווה להקדיש לזה פוסט נפרד. מצד שני חומר למחשבה: ברכב שלך לא היית מתדלק באוקטן נמוך יותר רק כי זה מעט יותר זול. לא לעשות את זה לגוף שלך ולהכניס דלק גרוע?
לגבי שבת, אל תדאג. זה שאני דתי, לא עשה אותי "דתי" גם לגבי הפחמימות, כך שחלה היא בכל זאת לא "טרפה", וביס חלה בקידוש שישי לא הורג לאף אחד את המצברוח. בקצור, אני לא אוכל דגנים, אבל פרוסת עוגה בשבת או וופל מדי פעם (או כל מה שעושה לכם את זה) אתם יכולים להרשות לעצמכם.

דעאל. תודה. מענין ומקווה ליישם.
אחרי 3 ימים שלא הצלחתי לזוז בזכות 50 המייאשים (כל שריר בגוף שלי היה תפוס ומתוח), חזרתי היום לשגרה והשלמתי ריצת 5 ק"מ ב 25:38 דקות.
להשתמע

דומה לתפריט שלי,אבל אני אוכל הרבה יותר בשרי( בוקר,צהריים וערב).אני לא עובד 8\17 אלא משמרות,לכן כמות הארוכות משתנה כל יום.
ביום שאני לא עובד אני משתדל לאכול לפחות 5 פעמים,ביום משמרת בוקר יוצא לי 4 פעמים,ומשמרת לילה בכלל מסובך :)
מרשה לעצמי 2 פרוסות לחם ביום.
לא אוכל בחדר אוכל,תמיד מביא מהבית ,דבר שדורש השקעה אבל זה משתלם- אוכל מה שאני רוצה.
גם מרשה לעצמי מידי פעם לאכול גלידה :)

what about milk products??it's good or not?there are a lot of opinions about that..im really confused

למה אורז לדעתך לא מומלץ מה עם האורז המלא שהוא בריא ופריכות אורז שהבת שלי מטורפת עליהם

מאז שכתבתי את הפוסט הזה, לפני כשנה וחצי, "התרככתי" קצת בעמדה שלי לגבי אורז. (אבל גם היום אני לא אוכל אורז כלל, וזה לא חסר לי). אורז הוא לגמרי דגן וככזה הוא אכן מוצר חקלאי, פחמימתי. מאידך המחקר והעדויות (מתרבויות המזרח) מראות כי אין בו כלל רעלים (כמו שיש בחיטה ובדגנים אחרים) ואין בו פרוקטוז ולכן הוא "בטוח" לשימוש. עם זאת, בראיה כוללת הכמות שלו בתפריט צריכה להיות מתאימה לצריכת הפחמימות. כזכור, רוב התרבויות הילידיות לא אוכלות, ככלל אצבע, יותר מ 20% מהתפריט שלהם מפחמימות.
אז זה בסדר גמור אם הבת שלך אוהבת פריכיות, זה לא מזיק. אורז יכול להיות חלק מהתפריט שלכם תחת שליטה.

מר קדמוני שלום רב...
רציתי לדעת איזה יוגורט שמן אתה אוכל בבוקר?
מה הכי כדאי לקנות? (שהוא לא יקר בצורה מצחיקה)

תודה רבה!

תומר

יוגורט 7% של תנובה בכד של ליטר וחצי. 14 ש"ח.

אהלן גבר.
קודם כל יש 2 גיא פה אז אני אהיה הבוגר ואבחר להיות השני חחח
אני מאוד אוהב קולה, זו בעיה.
איזה משקאות קלים אפשר לקנות ולא יהוו בעיה מבחינת בריאות או מבחינת פלאו או מבחינתך?..
מה דעתך על נסטי? מיץ תפוזים?
אם אני מכין תה בבית ירוק כמו שאתה ממליץ ומוסיף סוכר חום\לבן זה בסדר? פשוט אני חייב משהו מתוק תודה

מים, יקירי, מים. המצאות תוססות אחרות לא היו בשכונה שלנו עד לפני 100 שנה. בתור אחד שהיה מכור לדיאט קולה (הייתי חייב אותה עם ארוחת הצהרים כל יום), אני יכול לגלות לך שהיום זה לא מזיז לי, אפילו קצת, אבל זה לקח זמן.
אם השתיה התעשייתית חשובה לך מאוד ואתה לא מצליח לוותר, אני ממליץ על החלופות הבאות:
1. סודה. זה מעולה, אין בזה סוכר, ורבים מרגישים שזה כמעט כמו קולה, בטח אם הם רומנים.
2. דיאט. נכון שממתיקים מלאכותיים זה לא משהו בכלל, ויש ויכוח עד כמה הם גרועים לעומת סוכר, אבל כנראה שהם עדיפים. זה יהיה ב"כוון החוצה".
3. לותר על ההמתקה בקפה ותה ולקחת עם השתיה החמה משהו מתוק (תמר, שוקולד, וכו'). אח"כ תפחית את המתוק שליד ומצאת את עצמך עם שתיה לא ממותקת. מ.ש.ל.
בהצלחה

תודה רבה אני אנסה.
אם אתה יכול בבקשה להציץ על התפריט שלי(זהו תפריט למאסה) המטרה שלי היא לעלות משקל ולהיות יותר חזק וגדול.
הנה :



ארוחת בוקר-
500 מ"ל חלב
כף של אבקה


ארוחת בית ספר-
6 ביצים(חביתה,קשה,רכה,מה שבא לי :)
3 תפוחי אדמה
אפשר להוסיף חמאה ותבלינים לפי הטעם


ארוחת צהריים:
300 גרם חזה עוף|בשר טחון|כנפיים|כבד בקר
שמן זית
3 בטטות
אפשר להוסיף חמאה ותבלינים לפי הטעם

ארוחה לפני אימון:
500 מ"ל חלב
כפית קריאטין
פירות אם בא לי

ארוחה אחרי אימון:
500 מ"ל חלב
כף של אבקה

ארוחת ערב:
טונה
500 מ"ל חלב
כף של אבקה

תודה רבה רבה רבה

אתה מתאר תפריט "קלאסי" של בודיבילדרס, שמטרתו היא מאסה. אישית אני לא חסיד גדול של אבקות ושל כמויות חלב עצומות. אם זה טוב לך, ואתה מבין שזה דיאטה זמנית כדי לעלות במשקל, ולא דרך חיים, אז סבבה. כאורח חיים זה מאוד לא מוצלח.

דיאטה זמנית זה בטוח, לא תמיד אני ארצה לעלות במאסה והמטרה היא להגיע ל100 קילו, 15 קילו נותרו לי, אני כרגע כיתה י"ב, בכיתה ט' שקלתי 60 קילו, הגעתי לכיתה י"א משקל 80 וכרגע אני 85-6.
מה גם שאני מתגייס אז גם על תפריט נורמלי יהיה לי קשה לשמור

אני חושב שכדאי שתשקול לעצור עכשיו, אלא אם כן אתה 2 מטר גובה...

למה לשקול לעצור עכשיו?
אני לא היחידי שעושה עליה במאסה ורוב האנשים הרבה יותר נמוכים ממני ושוקלים יותר..
אני1.85, על 85 ק"ג.
אם אני אעלה עוד 15 ק"ג יראו עליי יותר טוב את המאסה.
בניגוד לאנשים נמוכים.. שאם הם היו 85 קילו על 1.70 למשל היו רואים אצלם מאסה מאוד טובה...

תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

היי מר קדמוני...
צינתי בפוסט זה שבארוחת הערב אתה אוכל טחינה (והמון)...אבל בפוסטים אחרים כתבת להיזהר עם הטחינה ושיש לצרוך אותה במידה מוגבלת...אז מה הנכון?
ועוד שאלה..בארוחת הבוקר- האם התכוונת שאתה אוכל גם יוגורט וגם 2 ביצים אח"כ? או שהתכוונת- או יוגורט או 2 ביצים (לבחור מבין השניים)? הדבר שאני רוצה להבין ב"תפריט האדם הקדמון" אם אפשר לאכול ללא הגבלה את כל המאכלים שציינת..או שישנה הגבלה (למשל באכילת החלבונים)..?

תודה רבה,
ענת

הי ענת. הנכון הוא לצמצם בטחינה (זה פוסט מלפני 5 שנים).
או או אבל אם את קמה רעבה, תרגישי חופשי לגם וגם...
אל תמדדי ואל תדאגי מכמויות. אכלי לפי הרעב והשובע, לא לפי השעון.
בהצלחה.

קצת לא נעים לי אבל אני לא בטוחה מה התשובה לשאלה שבסוף הפוסט
מה עדיף? הפסטרמה עם כל התוספים המלאכותיים, או ארוחת פסטה אורגנית...?
/:

היי דעאל, אני חופרת וקוראת כבר זמן מה לפני שאתחיל.

התפריט שציינת נשמע "קליל" מבחינת היחס לפירות וממתיקים. האם אתה עדיין דוגל באותן כמויות? האם זה תפריט טוב להתחיל איתו כמבוא לפליאו, או שכדאי וחשוב לעשות את האתגר?

נראה לי שיהיה לי קשה לוותר גם על מוגזים וגם על מתוקים וגם על פחמימות הכל בבת אחת.

לעצתך אודה!

אעאעאע זאת המורה שלי לספורט

אעאעאע זאת המורה שלי לספורט

היי מר קדמוני
לאחר שנים של ארוחת בוקר קבועה של 4 פרוסות בדיוק עם ממרחים משתנים,
עברתי לשייק שומנים שמורכב מלא פחות מ:
400-500 מ"ל מים
כפית/ כפית וחצי שמן פשתן (לא מדוד רק שפריץ עם הבקבוק)
שמן זית כנ"ל
3-4 כפות שמן קוקוס לא מזוכך אורגני
כף קקאו
כפית קינמון
כפית טחינה גולמית לא מלאה
כף מדידה של אבקת חלבון WHEY של ישראלבודי
רבע כפית אבקת ספירולינה טהורה

בזמן האחרון הוספתי קצת שקדים וגזר 1 או קצת גמבה מתוך מחשבה שאולי סתם מרק נוזלי שכזה לא יתעכל טוב בלי קצת מוצקים...

פשוט אני אוכל תמיד את ארוחת הבוקר בנסיעה לעבודה אחרי פיזור ילדים בגנים והנסיעה לוקחת רק רבע שעה ככה שאני חייב משהו שאפשר לאכול בנסיעה ולא יקח יותר מדי זמן.

שמעתי שאומרים שלא כדאי לערבב שמנים מסוגים שונים כי גם ככה שמן יחסית קשה לעיכול אז רציתי לקבל חוות דעת אם הארוחה הזאת בכלל טובה לפי הפלאו או שאני קצת מגזים...

נשמע לי בכל פרמטר עדיף על ארבע פרוסות בבוקר. בעיני, אין סיבה להוסיף שמן פשתן, אבל זה בקטנה.

הוסף רשומת תגובה