אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

חזון הצמחונות והשלום (?)

נפתח בחידה - מה רואים בתמונה? האם זהו בית קברות או שמא כירת מלכים?


כבר סיפרתי לא אחת על הבשר של גיליס, שהם גם משפחה וגם הקצבים הכי טובים בארץ.
ובכן, לפני מספר חודשים, התקבל מייל מ"קול החיות" אצל ראובן, בן דודי, הבלוגר והמנהל בפועל של הקצביה המשפחתית. המייל נפתח במילים: "אנו בהחלט מאמינים לכם שמתכוני הבשר באתר הם טעימים מאד ואפילו בטעם גורמה, אך עדיין לדעתנו זה לא מצדיק רצח של בעלי חיים חפים מפשע". אח"כ הם ממשיכים בתיאור הרציחות ההמוניות שאנו עושים תרנגולות ופרות, כל זאת שלא לצורך אמיתי אלא רק כדי לאכול בשר. הם לא מכירים את ראובן, שלמרות שהוא קצב, אין ממנו רגיש ועדין. מכל מקום, ראובן בחר לפרסם את המייל הזה אצלו בבלוג, כדי שישפוט הציבור.

אז קדימה, "בואו שופטים" (מישהו זוכר שהיתה פעם כזו תכנית טלויזיה?)

נפתח ונאמר שצמחונות נראית, בלי ספק, מחשבה יפה ואצילית. היא רגישה, מלאה עדינות וקרבה אל הטבע ואל בעלי החיים באשר הם. העולם מתואר כמקום יפה יותר לו היינו מסכינים לחיות ללא הרג בעלי חיים. ללא הרג כלל. מעבר לכך, הצמחונים, ובודאי הקיצוניים שבהם, כדוגמת אנונימוס, קול לחיות וחבריהם, משוכנעים כי אנו עורכים טבח-עם בתרנגולות, בצאן ובבקר, וכי העולם יהיה יפה יותר, מוסרי יותר, ומאוזן יותר ללא ש"נרצח" בעלי חיים.
מחשבה יפה, אבל לצערי יסודה בטעות ובחוסר הבנה בסיסי את מעגל הקיום של הטבע. הנה כמה מחשבות ששווה לעבור עליהן לפני שמחבקים פרה בשתי ידיים (הערה: סיימתי לא מזמן את הספר The vegetarian myth המעורר מחשבה רבה, אם כי הוא קיצוני במידה שלא תיאמן. על כך אכתוב בפעם אחרת).
1. תרנגולות. נסו להיות צמחונים וקנו לכם 20 אפרוחים כדי שיגדלו, יהיו תרנגולות ויתנו ביצים בלבד (לא לבשר). מה יקרה לאפרוחים? 50% יהיו תרנגולות ו 50% תרנגולים. רק התרנגולות יתנו ביצים. מה תעשו עם ה 50% הזכרים? בואו ונגדל אותם בשביל הכיף (כי להרוג אנחנו לא רוצים). מה יקרה? הם יתחילו להרוג אחד את השני! כי אצל התרנגולים די בזכר אחד ללול של 20 דוגרות, ועודף הזכרים ילחמו עד מוות (מכירים קרב תרנגולים?). וואלה. מתים.
2. מה קורה כשהצמחוני קונה לחם? מאיפה הוא מגיע? מה קרה לשדה שבו פעם הסתובבו שועלים, ציפורים, ארנבים, איילים והרגו את כולם כדי לגדל שם חיטה. אלו שלא מתו, נהרגים מהריסוס או ממלכודות החקלאים (מכירים חקלאים שאוהבים חזירי בר?). האם לנברני השדה אין אימא שדואגת להם כשרוצחים אותם באלפים כדי להכין לחם?
3. הנטרפים מוכרחים שיטרפו אותם. זה עד כדי כך פשוט. כאשר אנחנו שוברים את השרשרת, כל המאזן האקולוגי נשבר. לדוגמא: אייל הצפון ביערות קנדה, אחרי שנים של הגנה נמרצת מציד, והדללות הטורפים מאידך, התרבה כל כך עד שהוא משמיד את בית הגידול. כלומר, כאשר אין טורפים, הנטרפים מתרבים בלי הגבלה, עד שהמערכת כולה קורסת. במקרה של האייל הצפוני, הם אוכלים את כל השורשים ואז העצים מתים ->אין שיחים לשנה הבאה -> אין מזון -> כל החיות והאיילים מתים, וכך גם העצים. זה נכון גם בחי בר ביוטבתה, שם מדדלים (כלומר הורגים, ממש עם רובה) את היחמורים כי הם צריכים שטח מחיה. פחות מדי שטח, הם יחסלו את בית הגידול עד שהוא הופך למדבר. דוגמא אחרת: אנשים מפזרים דגי זהב במעיינות כדי לשמור על מים צלולים (הדגים אוכלים את האצות), אבל אז אין צפרדעים, ואין ציפורים שיאכלו אותם, ואין שועלים ונמיות שיאכלו את הנ"ל, והשועלים מתים. הטרף תלוי בטורף שתלוי בטרף. לכן זהו מעגל החיים (למי שעדיין מתקשה, נא לראות את הפתיחה של "מלך האריות" של דיסני).
4. ללא מוות אין חיים. ללא עצמות בעלי החיים, לא היה דישון בקרקע, ואי אפשר היה לגדל כלום. הקרקע פשוט מתה. כח החיות של הקרקע נובע ממיליוני מיקרו אורגניזמים החיים מהמוות של בעלי החיים. עולם צמחוני אינו אפשרי. אינו עולם. זוהי פיקציה. זהו דימיון אוטופי שאינו קיים.
5. מי שראה את אווטר, יודע שבני הנאבי, גבוהי הקומה וארוכי הרגלים והזנב, רגישים מאוד לטבע הסובב אותם, וחיים בהרמוניה מופלאה איתו. עם זאת, הם צדים למחייתם. הם כואבים את ההרג, אבל מבינים שזהו חלק ממחזור החיים הנכון והטבעי. זוהי, בעיני, דוגמא קיטשית אבל יפה מאוד של צמחונות נכונה. אכול בשר, והיה רגיש לסביבה שלך. הרבה בשר, כי אתה טורף על, אבל בלי לטפח את הסביבה, לא יהיו עוד נטרפים.

מה דעתכם?


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 9 comments

9 הערות קוראים:

דעתי היא שעשית אותי רעב..
כל מה שכתבת נכון :)

אני לא מבין מה אתה בכלל מתיחס למייל הזה,אני בטוח שכאשר יתוש עוקץ אותם הם גם "רוצחים אותו",ואם הם באמת כל כך פרו-לייף שיחפשו פגרים של גמלים בסיני(שמתו מזקנה כמובן..)ויעשו להם על האש בעצמאות

כל פעם שאתה אוכל חסה, עוד ארנבת נהיית רעבה !!!

העניין הוא גם איך שאנחנו אוכלים את הבשר אתה מתבסס על שיטת תזונה שהולכת לפי התזונה הכי טיבעית לבני אדם אבולוציונית אבל כשחיה אוכלת חיה אחרת היא אוכלת אותה נא כלומר נותנת לה ביס בצוואר בעודה בחיים ולא מעבירה אותה אי אלו תהליכים מורכבים.
אני צמחוני כבר שנה ועדיין מתאמן (בגלל הצבא פחות) ולא הרגשתי איזשהם קשיים במעבר לצמחונות אשמח לתשובה לבירור אמיתי של העניין כי אני לא אומר שאני צודק והאמת אצלי אלא מאמין שהצמחונות נכונה לאדם אך כמובן שיש מצב שאני טועה (כמו בכל דבר)

היי דעאל,
מעגל הקיום של הטבע מזמן כבר לא קיים לגביי בני האדם.
בני האדם בעזרת הטכנולוגיה יצרו מצב בו כושר הקיום של פרטי המין האנושי לא חופף את היכולת הטבעית של הסביבה לקיומם של בני המין האנושי.
ותאמין לי שהחיטה לא מגיעה משדה שמסתובבים בו שועלים, ושועלים לא נכחדו בגלל שדות חיטה אלא יותר בגלל הפרווה שלהם.
ארנבים, ציפורים ומכרסמים אחרים יכולים אולי למות מריסוסים (צמחונים דרך אגב יותר מודעים לנושא ואוכלים אוכל אורגני ללא ריסוס) אבל עדיין כמות החיות שימותו בכדי לספק את הדרישות התזונתיות לאדם מחיטה, תהיה קטנה במאות מונים לעומת כמות החיות שימותו בכדי לספק את הדרישות התזונתיות של האדם ממזון בעלי חיים.
הנטרפים אכן נטרפים, אבל האדם יצר משהו אחר.
האדם יצר תעשיה של מזון מבעלי חיים.
בעלי החיים הם עוד "גידול" חקלאי וככזה גם מרבית החקלאים מתייחסים אליו.
אפרוחים שנזרקים חיים לפח הזבל
http://www.anonymous.org.il/b-midgara_edoot.htm
כשבעל חיים נטרף אפילו ע"י זאבים טלואים שנוגסים בבשרו תוך כדי המרדף, זה עדיין מוות פחות אכזרי ויותר קצר מאשר להזרק בשקית ניילון שחורה ולהחנק למוות באיטיות עם עוד מאות אפרוחים אחרים.

אתה מדבר על מאזן אקולוגי כדוגמת האייל הצפוני, תאמין לי שזה לא המצב פה בארץ וגם לא במרבית המקומות בעולם שמהווים מקור למזון צמחי עבור בני האדם.
החקלאות היא תעשיה סטרילית שלא כל כך קשורה לבעל חיים כזה או אחר (אפילו דבורים להפריה כבר מגדלים בכמויות).
החקלאות בעזרת הקידמה הגיעה למצב שבו החקלאות מספקת אספקה של מזון שהיא מעל ומעבר לכושר הייצור של הקרקע בתנאים "טבעיים".

עולם צמחוני הוא לא אוטופיה, עולם צמחוני זו הדרך היחידה לקיום המין האנושי בכמויות גדולות של פרטים.
הכל מתחיל משמש,חמצן, מים וצומח, אלו המשאבים של הטבע שמאפשרים לבעלי החיים לשרוד.
ככל שבעל החיים מרוחק יותר משרשרת המזון, כך הוא גם יותר "בזבזן" באנרגיה במשאבים.
לכן טורפים כדוגמת האדם ינצלו יותר ממשאבי הטבע מאשר לדוגמא פרה או כבשה.
זאת אומרת שאכילת פרה שקולה לאכילת כמויות עצומות של צומח שיכול היה לקיים את בני האדם לפרק זמן ממושך יותר.

אני דרך אגב לא צמחוני, אני אוכל בשר ואוהב בשר, רק שהטענות שלך פשוט לא נכונות!

אין לאכילת בשר שום קשר עם המעגל החיים של הטבע, ובטח שלא בעידן החקלאות המודרנית.

לי כן יש בעיה עם חקלאות תעשייתית שבה היחס האנושי לבעלי החיים הוא אדיש ואכזרי.

אני שמח לראות שהפוסט מעורר תגובות, כי אחרי הכל אנחנו כאן כדי להחליף דעות ומחשבות.
אקדים ואומר שאין כאן "נכון" או "לא נכון" אלא דעות שונות שיש לכולן מקום. לטעמי לפחות. אני סבור שעולם צמחוני הוא מחשבה נאצלת אך הלוקה בכמה פגמים לוגיים בסיסיים, המוכתבים מאופי מחזור החיים של הטבע. ובפשטות: עולם ללא הרג בעלי חיים הוא פיקציה ואינו בר קיימא.

לזרוק אפרוחים חיים לפח היא לא אנושית, וכאמור, אני בעד אכילת בשר תוך התייחסות סביבתית ואנושית. עדיין אי אפשר להתעלם מהעובדה כי אם אתה רוצה לאכול ביצים, עליך לקבל את העובדה שתהיה מוכרח (!) להרוג 50% מהאפרוחים - כל הזכרים (או לתת להם להרוג זה את זה). המוות הזה הוא הכרחי לקיום צמחונות, הכוללת ביצים. זו רק דוגמא אחת.
לפני 200 שנה, היו בשטחי ארצות הברית 200-300 מיליון ביזונים. מיליון. פשוט לקחו להם את שטחי המרעה לטובת חיטה ותירס. לא לטובת מגורי אדם, שלא יהיה למישהו ספק.
החלקאי של היום אולי לא הורג שועלים, פשוט כי החלקאי כמה דורות לפניו עשה את זה. בתי הגידול של החי נעלמו ונעלמים לטובת החקלאות. מאידך, גופות בעלי החיים נדרשים מאוד כדי לייצר זבל ודישון לאדמה (להבדיל מהאדמה בטבע שנשארת חיה, אדמה חקלאית מתה אט אט, אלא אם כן היא מקבל דישון כימי או אורגני. כימיקלים הצמחונים לא רוצים, אבל אורגני מבוסס ברובו על שאריות בעלי חיים)
שלא לדבר על הערך התזונתי לקיום האדם של אכילת בשר וחלבון מהחי. אנחנו טורפים מבחינה ביולוגית, כך שגם מחשבה יפה לא יכולה לטשטש את המציאות הזו.

פעם כתבתי
http://mysite-livliv.blogspot.co.il/2010/12/blog-post_6203.html
ממליצה לקרוא זה מה היה קורא אם כולם היו צמחונים?

תודה ליבליב. אני לא בטוח שירדתי לסוף דעתך מבחינת התוכן אבל בהחלט הבנתי שאת אמיצה מאוד. אני שמח שאת איתנו.

הוסף רשומת תגובה