אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

שו"ת - מוט משקולות

הנה שאלה שקיבלתי במייל ואולי רלוונטית גם לאחרים:
"אני מאד מעוניין להעצים את האימונים שלי שמבוססים כרגע רק על משקל גוף (אפילו ללא טבעות) ושוקל (תרתי משמע) לקנות מוט ארוך (יש לי כרגע רק דאמבל קצר, עם 10 ק"ג בסה"כ), ומתלבט בגלל המחירים. נשמע לי מהכותבים שהמוט האידיאלי הוא מוט אולימפי, למרות שלא ברור לי למה (בדירה צפופה, יש יתרון מבחינתי לצלחות קטנות. וכמובן זולות יותר בהרבה). ואם לבחור בין מוטות אולימפיים, כתבת באחד המקומות שעדיף מוט ארוך ככל האפשר. מדוע? לצורך הפרופורציה, בש-גל מוכרים אולימפי ארוך (2.20) ב- 485 ₪ ולעומתו אולימפי קצר (1.50) ב- 350 ₪. האם תוכל לעשות לי סדר "?

אוקיי. מוט משקולות הוא אביזר בסיס בפרוטוקול קרוספיט. אם תרצו, הוא קודם לנעלי התעמלות (כי לרוץ ולהרים משקולות אפשר גם יחפים אבל להרים משקולות בלי מוט משקולות אי אפשר). כמובן שזה לא אומר שאי אפשר להתאמן בלי מוט בכלל, אבל נוכחותו מאפשרת מגוון רחב בהרבה של אימונים, תרגילים ומיומנויות.

לקנות מוט אולימפי זה קצת כמו לקנות כלב גדול: זה כיף של ממש אבל מחייב גם מקום וגם תקציב (וגם שהאשה תרשה).

המוטות להרמת משקולות נבדלים זה מזה באורך שלהם, במשקל, בקוטר וב"שרוולים" שיש להם (וגם ביצרן, ובהתאמה במחיר).
אורך: בשוק מוצאים מוטות החל מ 120 ס"מ ועד ל 220 ס"מ אורך. המידה התקנית של מוט אולימפי היא 220 ס"מ בדיוק. מוטות קצרים יותר אינם מוטות אולימפיים ונכנה אותם כאן "מוטות ברזל". הם נבדלים בעיקר באורך וב"שרוולים", ראה להלן. אורך המוט משפיע על האפשרות לפתיחת הידיים - משמעותי בעיקר בהנפה, בה ננסה לאחוז כמה שיותר בקצוות המוט כדי ליצור מינימום מרחק בעלית המוט אל מעל לראש - וכן האורך משפיע על היציבה של המתאמן. מוט ארוך יותר יהיה על פי רוב יציב יותר. ההבדל משמעותי ככל שעולים במשקל, כמובן. למתאמן בגובה ממוצע, מוט באורך 180 יאפשר מספיק מקום להתאמן על טכניקה, אבל מוט קצר, יקשה מאוד.
משקל: מוט אולימפי תיקני שוקל בדיוק 20 ק"ג. מוטות אולימפיים לאימונים לנשים ונערים שוקלים 15 ק"ג אבל יש להם מידות אורך זהות. מוטות ברזל משתנים בהתאם ליצרן ואין להם שום תקן. כלל אצבע מראה כי מוטות ברזל של 180 ס"מ אורך שוקלים עשרה ק"ג. זה משקל נוח לרוב המתאמנים שכן הוא מספיק כבד כדי "להרגיש" את הטכניקה ומספיק קל כדי לאפשר חימום.
קוטר: מוטות ל Power Lifting תיקניים (המשמשים רק לדדליפט, קלין ולחיצות חזה) הם בעלי קוטר עבה יותר במספר מ"מ מאשר מוטות ל Weight Lifting (המשמשים להרמות אולימפיות). משתמש קרוספיט ישתמש במוטות בעלי קוטר אולימפי, כי הם מאפשרים יותר שימוש במגוון תרגילים. זהו, על פי רוב, גם הקוטר הסטנדרטי במוטות ברזל.
שרוולים: או, נהיה מעניין. למרות שהוא ממוקם בשוליים, השרוול הוא לב ליבו של המוט האולימפי, ושם גם עיקר ההבדל באיכות בין מוטות סינים (380 ש"ח) למוטות מקצועיים (3800 ש"ח). במוטות אולימפיים השרוול הוא עבה יותר, והוא מסתובב על לאגרים (מיסבים) המאפשרים לצלחת המשקל להסתובב חופשי על השרוול. זה מאפשר למוט לזוז בחופשיות סביב עצמו (בציר הסיבוב שלו, בהתאם לתנועת היד של האתלט) ללא הצורך "לגרור" יחד עם סיבוב המוט את סיבוב צלחות המשקל. אני מקווה שההסבר ברור: הצלחות במוט אוליפי חופשיות להסתובב (או למעשה, להשאר במקומן) בעוד המוט מסתובב, וזה מפחית מהעומס ומאפשר תנועה חלקה וזורמת יותר. מוטות איכותיים יחזיקו מעמד לנצח, ומוטות זולים פשוט ישברו המיסבים אחרי כמה זריקות של המוט עם צלחות כבדות על הרצפה מגובה ראש. למוטות ברזל אין שרוול, או שיש שרוול פשוט ופרימיטיבי (ולפעמים קוראים לזה "מוט אולימפי קצר", למרות ששזה ממש לא), ולכן ביצוע איכותי של הנפות אולימפיות עם מוטות כאלו הוא מוגבל מאוד. מה גם שהצלחות עצמן הן ברזל בלבד (ולא במפרים גומי) מה שמונע מהמתאמן להטיל את המוט על הרצפה - תנועה חשובה מאוד כשההנפה לא מצליחה. אחרת, עלולים חלילה להפצע! בקיצור: מוטות אולימפיים עם במפרים הם אידיאליים לאימון איכותי, אבל עולים הון. מוטות ברזל מאפשרים אימון איכותי עד למשקלים נמוכים (מקסימום 60 ק"ג) ומעל משקל זה, העסק הופך להיות לא אידיאלי.
סוגר: למוטות אולימפיים יש סוגרים שונים ומשונים - מקפיץ פשוט ועד "מנעול" המשמש בתחרויות. במוטות ברזל יש הברגה או קפיץ. מניסיון - רק סוגר קפיץ (אפשר להלביש אותו גם על מוט שבקצהו הברגה). ההברגה זה סיוט להחליף משקל.
שיקולים אחרים: תקציב, מקום ומשטח. גם בהנחה שהארנק פתוח והיד רושמת (צ'קים), תחשבו טוב טוב לפני שאתם מכניסים הביתה היפופוטם של שני מטר ועשרים. למוט אולימפי צריך גינה או חצר, ומקום לעבוד בו. הרצפה היא מרכיב חשוב. אם יש לכם רק את הדירה כמקום אמון ויש לה ריצוף קרמיקה עדין, יכול להיות שטוב תעשו אם לא תתאמנו בהרמת משקולות בבית. שכן משקולות, סופן ליפול. כל כמה שתזהרו, בסופו של יום, כאשר תעלו במשקלים, עלולים להחמיץ הנפה, וחבל על עוגמת הנפש. שווה לכן לדאוג למשטח מתאים (ריפוד גומי קשיח, כמו קולט נתזים שיש בצבא) או פשוט בגינה. או בג'ים (ולצערי, רוב חדרי הכושר לא ירשו לכם למירב האבסורד, לזרוק את המשקולות על הרצפה).
ומה לקנות בסוף: מוט של עשרה ק"ג לפחות. מוט אולימפי יחייב קניית צלחות יקרות יותר, בגלל קוטר השרוול, אך יאפשר קניית במפרים למי שיש כיסים עמוקים. לקנות צמדי צלחות משקל של 2.5 ק"ג, 5 ק"ג, 7.5 ק"ג. יחד עם המוט זה מאפשר את כל הטווח עד 40 ק"ג, שזה משקל שישאיר מתאמן מתחיל עסוק לפחות שנה. עוד כמה צלחות כבדות יאפשרו גם דדליפט וכו', והשמיים הם הגבול.

ולסיום, הנה כמה גמדה חביבה (48 ק"ג) שדוחקת בדיוק כפול ממשקל גופה. נראה אתכם!


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 7 comments

7 הערות קוראים:

התרגיל פרונט סקווט יוצר עומס גדול על מפרקי שורש כף היד,מה כדאי לעשות כדי למנוע את זה..
חשבתי שאולי בגלל הטווח התנועה המוגבל שלי בבייספס אין לי אפשרות לשים את המוט על עצם הבריח,מישהו נתקל במשהו דומה ואם כן מה אפשר לעשות?

שני הסנט שלי בעניין:
אני משתמש במוט ברזל פשוט של 180 ס"מ עם הברגות.
ההברגות אכן נוראיות וסיוט להחליף משקל, החלופה שלי היא חתיכת גומי שמבודד דלתות אלומיניום (חתיכת גומי עבה). אני קושר אותו בחוזקה כס"מ מהצלחות וככה גם ההחלפה מהירה וגם המשקולות יכולות להסתובב סביב עצמן על המוט.
בנוגע לזריקה מגובה: הבאתי מהפנצ'רייה הקרובה שני צמיגי רכב בשרניים במיוחד שמאפשרים לי לזרוק את המשקולות על הריצפה גם מגובה. (60 ק"ג שנזרקו מהכפתיים לא נוגעים כלל ברצפה, ממעל הראש יש בום קטן - כדאי להתאמן בחוץ).

אלעד, בפרונט סקוואט כפות הידיים בכלל לא אמורות להחזיק את המוט. אם אתה לא יכול לבצע את התרגיל הזה כמו שצריך, פשוט אל תעשה אותו. אפשר לבצע back squat במקום.

אלעד - בפרונט סקוואט המוט צריך לנוח יותר קדימה מעצם הבריח - על הכתפיים.

שלום,
הפוסט מעניין מאוד וכן מאוד רלוונטי מבחינתי.
אשמח להמלצתך לגבי היכן כדאי לקנות מוט ומשקולות.
האם בכלל יש עדיפות לאחד מהיבואנים?

אם תרצה לענות באופן פרטי: ziv.ishshalom@gmail.com

זיו.

עוד סיבה לקנות מוט אולימפי איכותי: גמישות.

מוט איכותי הינו פחות גמיש. עובדה זו באה לידי ביטוי במשקלים כבדים יותר, כמובן והיא נהיית קריטית בסקוואטים ודדליפטים מאוד כבדים.

מוט גמיש מדי, בדדליפט, ידרוש מהמתאמן להשקיע המון אנרגיה, בתחילת התנועה, רק כדי לעקם את המוט וזאת לפני שפלטות המשקל התנתקו מהקרקע - לא יעיל.
בסקוואט כבד, הגמישות היתרה (של מוט זול ולא איכותי) תגרום לפלטות בשני צידי המוט להתנהג כמו קפיץ בדיוק מתי שצריך את מרב הכוח - כאשר הכיוון משתנה מלמטה ללמעלה (בתחתית הסקוואט).

יצא לי להתאמן עם מוטות לא איכותיים שכבר ב80 קילו מתחילים להתעקם.

הוסף רשומת תגובה