אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

איזה אומגה 3 - מדגים או מצמחים?

בשבת התארחתי אצל ההורים של אשתי. כטוב ליבנו ביין ובן המנה העיקרית לקינוח (שקדים ופירות, תרגעו) התפתח דיון מסביב לאומגה 3. למה צריך את זה בכלל, למה זה טוב ומאיזה סוג כדאי לצרוך (ו*סליחה* - האם זה עושה גרעפצים). כאלה אנחנו - עדינים.

דרך נס צצה על השולחן קופסה שחורה ומהודרת של כמוסות האומגה 3 חדשות העשויות מצמח המרווה. מארחי השתכנעו שזה עושה קסמים בריאותיים ולכן קנו קופסה (240 ש"ח), והחליטו לנסות ולראות מה הולך. האמת, אחלה. טוב לראות שיותר אנשים נחשפים לחשיבות של הגברת צריכת אומגה 3 מכלל הצריכה של השומנים כיום. מאידך, אם כבר צורכים כמוסות אומגה 3 (ולא עוברים לגרינדלנד כדי לאכול כלבי ים), אז חשוב לבחון האם כמוסות המרווה החדשות עדיפות במשהו על כמוסות הדגים, או שמא ההיפך הוא הנכון.
כדי להבין יותר הנה הרצאונת קצרצרה:
אומגה 3 הוא שם מקוצר של משפחה של חומצות שומן בלתי רוויות שהגוף שלנו לא יודע לייצר ולכן כולו מגיע מהתזונה (זה נכון גם לאומגה 6). יש עוד כמה משפחות שומנים בבלוק (אומגה 6, אומגה 9 ועוד כמה), רובן משפחות פשע שברבות השנים הוציאו שם רע לכלל השומנים. משפחת האומגה 3 לעומת זאת היא משפחה טובה מאוד. היא נלחמת ברמות השומנים בדם, ברמות הכולסטרוחל, היא מפחיתה את הסיכוי להתקפי לב ואפילו מונעת דלקתיות ועמידות לאינסולין, ועוד פעולות סודיות מעבר לקווי האויב שאסורות עדיין בפרסום...
החשיבות של אומגה 3 היא ביחס שלה לעומת אומגה 6 מכלל התזונה. בחברות של ציידים לקטים היחס הזה עומד על משהו כמו 1:1 במקרה הטוב או 1:4 במקרה הרע (4 אומגה 6 על כל אחד אומגה 3). בתזונה שלנו, המערבית, היחס הוא יותר 1:20 או גרוע מכך. לכן תוספי האומגה 3 מטרתם להעלאות את רמת האומגה 3 ולשפר את היחס ומכאן לשפר שלל תפקודים גופניים.
עד כאן הקדמה ורקע כללי.
כשמתבוננים בפרטים, זה נהיה מעניין, כי בתוך משפחת אומגה 3 יש מספר חומצות שונות. המפורסמות ביותר והמעניינות כרגע הן ALA, EPA ו DHA. החברות האלה נבדלות זו מזו באורך השרשרת הכימית המרכיבה אותן. ALA היא קצרה יותר מהאחרות. לא נורא. רק שהעניין הוא שהמחקר הרפואי שנעשה על שלל היתרונות של אומגה 3 מצא את עיקר היתרונות ב EPA וב DHA, לא ב ALA.
כדי שיהיה פשוט תזכרו: ALA קיים במקורות אומגה 3 צמחיים (כמו שמן פשתה, שמן זית, שמן מרווה ועוד). EPA ו DHA מגיעים אך ורק מדגים. חד וחלק.
מה שמעניין הוא שהגוף האנושי יודע להפוך (לסנטז) את ה ALA לחומצות הארוכות יותר, אם כי הוא עושה זאת ביעילות נמוכה מאוד (משהו כמו 5% אצל גברים, ובאחוזים מעט טובים יותר אצל נשים). הנה מקור מחקרי להנאתכם. כלומר, צריכה של ALA טובה, כי היא מגבירה את כמויות ה EPA ו DHA אבל (כנראה) לא כשלעצמה. עוד נתגלה כי הסנטוז מ ALA לשרשראות הארוכות מתרחש ביתר יעילות כשאין אומגה 6 בסביבה כלומר הפחתה של מקורות שומנים מהצומח העשירים האומגה 6 (כמו שמן תירס, סויה ואחרים) תסייע בסנטוז של שומני אומגה 3 המגיעות מ ALA.

או קיי, אז מה המסקנה?
באותה הכמות של קפסולה (בדרך כלל 1000-1500 מ"ג) יש הרבה יותר תועלת אם צורכים ישירות את השרשראות הארוכות, שמקורן מדגים, מאשר אם צורכים את הALA שמקורו בצומח. תוסיפו לזה את העובדה שקפסולות המרווה עולות בערך פי 3 ויעילותן בערך שליש (במקרה הטוב), קבלתם יחס מחיר:תועלת של 1:10
אני מעדיף כמוסות אומגה 3 מדגים, והנה המחשבון של רוב וולף על כמה כמוסות כאלה כדאי לצרוך ביום.

(יש הרבה מקורות לנ"ל ברשת. אצל מארק, אצל fitsuger, אפילו בוויקי).
מחשבות מישהו?

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 65 comments

65 הערות קוראים:

היי דעאל, לא יוצא לך לקחת המון כמוסות ביום ? התחלתי לקחת אומגה 3 והלכתי בסוף על שמן דגים מרוכז מאשר כמוסות (1.75 גר' של EPA ו-DHA לכפית), יש הבדל בין השמן לכמוסות ?

לא ממש מדויק
היצרנים הראשוניים של ה EPA ו DHA הם הצמחים, וביתר דיוק, האצות (שמהם ניזונים הדגים). מדובר על אצות חד-תאיות הגדלות במים קרירים יחסית האוגרות את עודפי המזון שלהם בשרשראות שומניות, ולא בסוכרים כמו האצות של האזורים החמימים. לכן אומרים שדגי הים הצפוני (או דגי מעמקים) עשירים באומגה 3.

ובכל מקרה - חוץ משמן זית, שמנים צמחיים זה רע...!

הי רון. אני באמת צריך לנסות את השמן. זה נשמע אכן הרבה יותר יעיל ומהיר!
לגבי האנונימי, תודה על התגובה המלמדת. בכל מקרה, כמוסות האומגה 3 ממקור צמחי שישנן בשוק אין כמכילות EPA ן DHA אלא ALA בלבד, כך שאולי האצות הן המקור, אבל הצריכה מגיעה רק מהדגים.

לפי האתר של אלספה:
http://alsepa.co.il/?CategoryID=208&ArticleID=105&sng=1
יש 180 מ"ג EPA ו-120 מ"ג DHA, סה"כ 300 מ"ג אומגה 3 בכמוסה
לפי המחשבון של רוב, בנאדם בגודל נורמלי ולפי הפקטור של 0.5 (למרות שהפקטורים האלה קצת קיצוניים)- צריך לצרוך 26 כמוסות ביום! בחשבון זריז זה יוצא קופסה כל חמישה ימים (בכסף הזה אני קונה מניות באלספה :-) )
יש פתרון יותר כלכלי? (גם פרשנות אחרת למחשבון תתקבל בברכה)

26 כמוסות זה לא ריאלי בלי קשר למחיר, זה פשוט בלתי אפשרי.
יש מספר סוגי כמוסות (גם לאלספה), ו 300 מ"ג סה"כ לכמוסה זה מעט מאוד ולכן כדאי לקנות כמוסות של גרם נטו או יותר.
יש כלל אצבע של 3 גרם ליום לאדם (שזה אומר 3 כמוסות או כפית וחצי מהשמן שהציע רון). למשל: http://bteva.org/Product.asp?ID=459
עולה 109 ש"ח וצריך להספיק לחודש בערך לפי החישוב הזה. (הבהרה: לא התנסיתי עדיין עם המוצר הזה אבל נראה לי סבבה. יש למישהו המלצות?).

אני קניתי שמן אומגה 3 'Gramse' והתאכזבתי מאוד מכיוון שקודם כל הוא בקושי נפתח לי וניסיתי הרבה פעמים עד שהמכסה התקלקל, אני חושב שעבדו עליי כי המוכרת אמרה לי שהיא קונה את זה לבן שלה וזה הכי טוב...עליק הכי טוב, וזה גם מלכלך אותו בשמן ולא נפתח כי זה בחינם ?
ברור שזה גם מלכלך את הידיים ואת הכלי עצמו כי אי אפשר להימנע משמן על הידיים כשמשתמשים בשמן תבדקו בעצמכם את השמן זית/קנולה שאתם מבשלים איתו ותראו בעצמכם.
אני קניתי את השמן פדיחה הבא -
http://bteva.org/images/uploaded/BBody_Product-Xij37M_Bigpic.jpg
אני זוכר שגם שהתקוף שלו במקרר נמוך בהרבה יותר מהקפסולות ככה "שצריך לקחת".
רוצה ידיים נקיות ובלי מאמץ. אל תנסה יותר טוב ממה שיש לך.
אני עם קפסולות סופר...אלספה !

שלכם אל.

היי דעאל
בהחלט מעניין מאד.
נראה שבלי שום קשר כדאי להתארח אצל ההורים של אישתך .....

נפתלי

כמה תגובות לפוסט וכמה תגובות לתגובות:
- אומגה 3 ארוכות יש לא רק בדגים, יש גם בבשר ובביצים. תרנגולות שאוכלות אוכל עשיר ב- ALA כמו זרעי פשתן מייצרות ביצים עשירות ב- DHA. לא יודע איך זה מסתדר עם האצות (אני לא חושב שתרנגולות מקבלות סושי).
- גם אני עברתי לשמן דגים נוזלי. זה הרבה יותר פשוט ונח מהקפסולות. אני משתמש במוצר של קרלסון מהאתר vitacost.
- יש כיום עדויות שלהפריז בשמן דגים זה לא רעיון טוב ושתיסוף ארוך טווח הוא לא אופטימלי. אני ממליץ כיום לקחת כפית של הנוזל (1.5 גרם EPA+DHA בערך) ולא יותר. בסופו של דבר גם האומגה 3 היא חומצת שומן בלתי רוויה והיא מוסיפה לעומס החימצוני בגוף. אם יש צורך בכמות גדולה יותר כדי לאזן צריכת יתר של אומגה 6 לאורך שנים ותסמונת מטבולית, אפשר להתחיל ברמה גבוהה יותר אבל להוריד כמויות לאורך הזמן. לא הייתי ממליץ לאף אחד להיסחף לכמויות של המחשבון של רוב וולף אלא אם הוא חולה (אוטואימונית/מטבולית). הרבה יותר חשוב וקל להפחית בצריכת האומגה 6. צריך להיפרד מהשמנים הצמחיים המזוקקים (כולל קנולה), ודעאל אני יודע שלא תאהב לשמוע את זה אבל גם לא להיסחף עם הזרעים והאגוזים.

הבעיה באומגה 3 ממקור כמו מרווה היא לא בצמח אלא במשווקים החרוצים של התוסף שהוא פטנט כחול לבן (שזה כבר מוזר שמישהו יכול לקבוע פטנט על הפקת מרכיב מסויים שנמצא בצמח).
המשווקים של אומגה 3 ממרווה מתאמצים נואשות להכפיש ברחבי האינטרנט מקורות אחרים לאומגה 3 (כמו מדגים) בכדי שהתוסף שלהם ימכר טוב יותר.
למידע נוסף
http://time-out.co.il/viewtopic.php?f=11&t=164

מורן MB, אני מסכים איתך דווקא ואוהב לשמוע אותך (כמעט) תמיד. אני גם אוהב שקדים.
יורם, תודה. הדיון אצלך בפורום בהחלט מעניין! אני מסכים לחלוטין שיש הייפ מטורף מסביב למכירות "אומגת המרווה" בעיקר בגלל עמלות הפירמידה כשיטת המכירות כאן. מוכרים לנו "פטנטים" ו"גילוי עולמי מרעיש" על כלום, תופעה שמקבלת רוח-גבית מטרנד הצמחונות שמבקש בכל מאודו לחבק את המרווה כתרופת פלא במקום דגים.

http://www.vitacost.com/Twinlab-Norwegian-Cod-Liver-Oil-Unflavored

מה דעתכם על המוצר הזה? 6 דולר לבקבוק שמכיל 71 כפיות, נשמע לא רע.

אלעד,
המחיר באמת מצוין (אפילו מול המוצר של NSI שהוא "מותג הבית" של ויטהקוסט). twinlab היא חברת תוספים גדולה ומוכרת. זה לא מבטיח כלום כמובן אבל זה נכנס לשיקולים. המוצר שאתה צירפת הוא ללא תוסף טעם ויכול להיות שהוא יהיה די מגעיל. יש להם את אותו מוצר גם בטעמים (מנטה, לימון תפוז). אם אתה מזמין הייתי מנסה אחד מהם (אני לרוב קונה קרלסון בטעם לימון וזה מצוין).

עדכון: עברתי לכפית וחצי- שתיים ביום של שמן אומגה 3 מרוכז של אלספה, בטעם לימון. האמת, זה לא טעים במיוחד לעומת הקפסולות (יש ניחוח דגי ברור מעבר ללימון), אבל כמו שאמר רון, יש בו 1750 נטו EPA ו-DHA בכל כפית. אח"כ ננסה מותגים נוספים ונגיע להמלצה.

ישנה בעיה מהותית בספיגה בגוף של קפסולות שמן דגים - לכן עדיף לאכול סלמון שהאומגה 3 שבו נספגת בגוף בצורה מיטבית עקב שומנים אחרים שיש בו... יחס הספיגה בין קפסולות לסלמון עומד עד פי 9 לטובת דג הסלמון... מה שמביא למסקנה ש גם קפסולות אומגה 3 מדגים לא ממש עושות את העבודה - הנה הכתבה של קריס קייסר בנושא
(לחובבי האנגלית)
http://thehealthyskeptic.org/the-fish-vs-fish-oil-smackdown

תודה אנונימי. כל הויטמינים והמינרלים נספגים ויעילים הרבה הרבה יותר כאשר הם באים ממקור מזון טבעי ולא מקפסולות. עדיין, רוב האנשים לא מצליחים לאכול די סלמון או סרדינים טריים כדי "לפצות" על כמויות האומגה 6 שהם צורכים, ולכן צמצום דרסטי של אומגה 6 יחד עם תיסוף אומגה 3 (ודאי שכנוזל) הוא עדיף על חיים בחוסר איזון.

הזמנתי 2 בקבוקים של twinlab בטעם תות:

http://www.vitacost.com/Twinlab-Norwegian-Cod-Liver-Oil-Cherry

הגיע תוך שבוע לסניף הדואר. יצא 2 הבקבוקים + משלוח - כ-20 דולר. יש 71 כפיות בכל בקבוק וגרם אומגה 3 (מעל ל-90% הם EPA+DHA) לכפית. יש לזה טעם חלש מאוד של דגים וטעם קל של תות. כל אופציה אחרת (שאני מכיר) היא יותר יקרה.

שימו לב שרק התות, מנטה וללא-תוספת טעם הם הבקבוקים המרוכזים. השאר - לימון ותפוז מהולים פי 3 וגם קצת יותר יקרים.

אחלה המלצה! תודה שומר הלילה.

לדעתי ריבוי המחקרים בנושא שמן דגים הם תוצאה של "אפקט מפולת" שהתחיל את המחקר לגבי EPA&DHA. אילו ALA הייתה מתגלה ראשונה, יכול להיות שהיינו נמצאים במציאות אחרת לגמריי...הדבר רלוונטי לגבי מספר המאמרים בשתי חומצות השומן. בנוסף, מחקרים שכן בוצעו ב ALA שמקורה שמן פשתן, לא יכלו לקחת בחשבון בהכרח את התחמצנותו, ובכך הכלילו ALA ממקור פשתן על כלל המקורות, מה שיכול להטות מחקר אובייקטיבי. אני לא בטוח לגבי צמחיניים שלא אוכלים דגים או תוספים למינהם.

עד כמה שהבנתי הבעיה העיקרית עם שמן דגים ובכלל שמן צמחי שמכיל אומגה 3 היא שהוא מתחמצן. בכמוסות של אלספה עד כמה שהבנתי יש כמות מבדרת וזעומה של ויטמין E כדי לסתור את החמצון.

האם אתם מכירים תוסף אומגה 3, בנוזל או בכדור, שעמיד יותר בפני חמצון וכן גם מרוכז במידה מספקת ?(כך שלא נצטרך לקחת מיליון כדורים ביום).

תודה מראש.

שמן דגים בנוזל, שנשמר בקירור, לא מתחמצן בקלות, והוא מאוד מרוכז.

הוא עדיף על הכמוסות?
והאם יש לך המלצה למשהו ספציפי? בעדיפות למשהו שניתן לרכוש בארץ? (גם אם יעלה מעט יותר).
פשוט מה ש"שומר הלילה" הציע זה שמן מסוג אחר, ואני מעדיף את הקלאסי.

הוא הציע שמן מכבד דגי קוד,יש גם שמן רגיל ושמן מרוכז באתר הזה.
יש גם קפסולות מרוכזות.

כן, אבל השאלה העקרונית היא בנוגע לבטיחות של התוסף. יש המון תוספים עם כמות זעומה של ויטמין E שעלולים להתחמצן בקלות. ולכן אני שואל אם הנוזל עדיף על הכמוסות מבחינה בטיחותית או לא.

according to the nutritional value list there
is no vitamin E in the product.

also, the company states that all bottles come filled with pure nitrogen.
so no oxidization until you open the bottle. by then you should have a fridge near by.

and damm - it's so cheap. I now ordered 3 cherry-flavored bottles for 26.47$ incl. everything

for 26.47 you get 206 gram of omega 3 (>95% are long-chain).

that's about 13 cents (48 agorot) per gram

any product you buy here is going to be at least 10 time more expensive

שומר הלילה,בד''כ מוצרים זולים תמיד נראים לי חשודים.
יש את האומגה 3 של קארלסון,חברה די מוכרת בארה''ב,עם בדיקות מעבדה לכך שאין מתכות רעילות וכו',והמחיר גבוהה בהרבה.
איך אתה יכול להיות בטוח שאין בטווין לאב מתכות רעילות?
ועוד משהו קטן.
יש כבד דג שיבוט בשימורים,משומר בשמן מן כבד הדג.
נשמר כמובן בתנאים ללא חמצן,יש בעיה לשתות את השמן,ובכך להחליף את הקפסולות/שמן בטעמים? זה דיי זול.

TWINLAB היא חברה אמריקאית לחלוטין (ההד-קווטרס בניו-יורק, המפעלים ביוטה) הקיימת מאז 1968. גם הם מצהירים שאין מתכות כבדות באף אחד מהמוצרים שלהם. לא נראה לי שהם היו לוקחים סיכון עם הרגולטור החזק בעולם (FDA) ועם ציבור צרכנים מילטינטי ושש לתביעות כמו האמריקאים. אז כן, יש לי בטחון גבוה במוצרים שלהם. (לפחות אותו בטחון כמו כל חברה אמריקאית אחרת).

את דג השיבוט המשומר מייבאים כמדומני (תקן אותי אם אני טועה) ממרוקו או טורקיה ע"י יבואן ישראלי שכולה צריך להעביר זאת דרך משרד החקלאות הישראלי והמנומנם או דרך משרד-"רמדיה זה עלינו"-הבריאות הישראלי.

אני לא יודע מה איתך, אבל הכסף שלי על ה-FDA.

חלק ממוצרי כבד הדג הם של חברות אירופאיות, אז אני לא חושש לקנות.

אני אוכל את הכבד בצורה הזו:

מרוקן גביע קוטג' לצלחת מרק, שופך את השמן מהקופסה על הקוטג' ואחר כך אוכל את הכבד לבד. לי זה טעים. אמא של אשתי מערבבת את הכבד והקוטג' ביחד.

גם אם זה במקרר, מרגע שאני פותח את זה, השמן לא "מועד לפורענות"?

אגב, שמעתי ששמן מכבד של דג עלול להיות בעייתי במקרים מסויימים, האם אתם מכירים את הטענות הללו?

עוד דבר אחד,
על פניו, אם המוצרים נשמרים במקרר, מה יותר בטוח (בכללי ומפני חמצון) שמן דגים נוזלי או כמוסות?

באופן כללי, ריאקציות חמצון מואטות באופן משמעותי בקור. אם אתה משתמש בבקבוק במשך מספר חודשים, הנזק החימצוני יהיה מינימלי.
קח לדוגמא שמן תירס או קנולה שגם הם PUFA וחשופים לחימצון - הם מחזיקים לפחות שנה בטמפרטורת החדר, שלא לדבר על טפרטורת מקרר. הנזק החימצוני של אחזקת בקבוק שמן קוד במקרר ושימוש בו למשך חודשיים הוא שבריר האחוז.

הטענה הרלוונטית היחידה שיש נגד שמן דגים היא עודף ויטמין A. ב-5 גרם שמן קוד יש 4000 יח' בינלאומיות (וגרם אומגה 3). הרף הנורמלי לצריכה של ויטמין A הוא בערך פי 3 מזה והרף המקסימלי הוא גבוה יותר. אם אתה צורך 5-10 גרם שמן (1-2 גרם אומגה 3) אתה בהחלט מתחת לרף. אם אתה מעוניין לצרוך הרבה יותר מזה, אולי עדיף להשתמש בקפסולות מרוכזות נטולות ויטמין A

שומר הלילה,השתכנעתי,אני אזמין כמה בקבוקים,איך הטעם טוב,או שצריך לסבול אותו? רשמת תות,ושם רשום שהטעם הוא שרי,דהיינו דובדבן.

כנ"ל, אבל אם נשים בצד את המחיר, האם כמוסות עמידות לחמצון באותה מידה כאשר מאוחסנות בטמפ' החדר? כי על פניו הפסקתי לקנות אלספה בגלל הפחד מהחמצון, כי אין בהם כמעט ויטמין E. למרות ששמרתי אותם במקרר. על פניו אתה אומר שהחוסר בויטמין E לא מהווה בעיה?

ואאו - אני צריך לפנות לויטהקוסט ולבקש עמלות...

יוסי - תקלה שלי כמובן, התכוונתי לדובדבן. אין בעיה עם הטעם עצמו, הבעיה הקטנה (בכל השמנים) היא הטעם לוואי אחרי שלוקחים את השמן. אני פשוט לוקח אותו מיד לפני או באמצע ארוחה, אז זה חוסך את האפקט הזה.

שים לב שאם אתה מזמין עד 3 בקבוקים המשלוח הוא 7 דולר. 4 בקבוקים כבר יעלה לך 24+ (מוזר, אבל ככה זה).

אנונימי (אולי תפרגן לעצמך איזה ניק?) - אני לא מכיר את הכמוסות של אלספה. אם הם כמוסות קשות ואיכותיות אזי הם יכולות להחזיק בטמפ' החדר הרבה זמן. כמוסות ג'ל יחזיקו קצת פחות (כי בכל זאת יש דיפוזיה איטית של אויר לתוך הכמוסה), אבל בכל מקרה לא נראה לי שיש בעיה. בנוסף, התהליך הוא פוטוסנסטיב, דהינו - מואט שלא בנוכחות אור. אם שמרת את הכמוסות בקופסא אטומה או במקרר (וצרכת אותם חצי שנה עד שנה מרגע הקניה) - אין לך מה לדאוג.

קודם כל תודה רבה על התשובות.
אני שמח שהארת את עיני בנושא זה, וזאת בין היתר בשל העובדה שהרבה אנשים ברחבי הרשת, ביניהם גם אנשים מוכרים ( dr mercola וכו') ציינו שכמוסות אלו יכולות להיות מועדות לחמצון לא משנה באיזה תנאים מחזיקים אותן, (כל שכן השמן בצורתו הנוזלית).

ולפי מה שאני מבין ממך, איכות הכמוסות לא כזו קריטית כל עוד משתמשים בהם בטווח זמן סביר ושומרים עליהם בקירור. ככה שאין צורך בקניית מוצרים "איכותיים" יותר מהאומגה 3 של אלספה, אלא אם יימצא הצורך בחלופות זולות יותר מבחינת יחס ריכוז אומגה 3-עלות.

תודה רבה.

אני מזמין הרבה זמן מויטה,עד 3 פאונד המשלוח הוא 6.99 דולר.
עוד כמה ימים אני אזמין את השמן קוקוס של Jarrow,הרבה אמרו שהוא מצויין,יש שם גם קמח קוקס.

http://www.vitaminglobal.co.il/kosher-liquid-omega-3-240ml-gramse-p-1716-c-7_33.html

מה אתם אומרים על זה?ֿ, בסך הכל נראה סביר יחסית למוצר שניתן לקנות בארץ.
הדבר היחיד שמטריד אותי הוא שלא מצויין לא בלינק ולא באתר החברה אם האומגה 3 אכן נקי ממתכות.

שומר הלילה,בקשר לויטמין A.
אוברזדוז שלו זה בעיה 25 אלף יחב''ל.
במידה ואני צורך מולטי ויטמין(10 אלף),10 גר' שנו דגים,אני כבר מגיע לכמעט 20 אלף.
אין עם זה בעיה?
חלק מהויטמין A במולטי הוא מבטא קורטן.
אאל''ט הרטינול A הוא החומר שהגוף צריך,והבטא קורטן עובר תהליך שבסופו מתקבל רטינול,אם אני צורך ביום 19 אלף יחב''ל ביום(נצא מנק' הנחה שחצי מהכמות במולטי היא בטא),להמעיט באכילה של ירקות כתומים?

ברמות האלה כבר אין לי מושג. סטפן טוען שויטימין D (גם נמצא בשמן קוד), אפקטיבית מעלה את הרף של רעילות מויטמין D. קראתי את המאמר שלו (כאן : http://goo.gl/QIFll ) ואני לא משוכנע שהמדע כאן הוא בעל יסודות יצוקים וברורים. אני הייתי מוריד את המולטי-ויטמין או עובר לשמן דגים שאיננו מכיל ויטמין A.

בנוגע לבטא לא הייתי דואג - יחס ההמרה שלו לרטינול הוא בין 1:12 ל 1:26 בירקות ו-1:4 במיצים ( http://goo.gl/mXH0o ), כך שהתרומה שלו היא לא גדולה כל כך, אלא אם כן אתה אוכל כמות גדולה מאוד של ירקות (ובמקרה הזה אתה יכול בשקט לזנוח את המולטי ויטמין)

אז פשוט אני אוריד את המולטי,רציתי לקחת אותו מכיוון שהוא משלים כל מיני יסודות קטנים שחסרים.
מה בקשר לפרוביוטיקה,מומלץ?

ברשימת המרכיבים של שמן דגים ראיתי ש:
Contains vitamin E derived from refined soybean oil.
האם זה בסדר? (שמדובר בכמויות כאלו מזעריות).

כשמשווים סלומון טרי או מעושן או מקופסה אם השמנים והקפסולות יש מה משתלם יותר?

אוכל אמיתי מנצח תוספים - תמיד.
הסלמון מכיל הרבה יותר מ"רק" אומגה 3..

בחנות טבע היה שמן גדים עם שמן חמניות. המוכרת אמרה שלא אמצא שמן גדים נוזלי בלי שמן חמניות וללא מתכות כבדות. אמרתי אז בשביל מה לקנות הרי האומגה 6 יפריע לאומגה 3.ההיה גם תוספת של פירות.
כמובן שלא קניתי. מצאתי שמן דגים ללא תוספות של שמנים תעשייתים מזרעים.הסוג שקניתי, סה"כ אומגה 3 1750מ"ג.אלספה max מקסימוס אומגה 3 בכפית בטעם לימון עדין.

אני בת 34 בריאה.רכשתי היום אומגה 3 משמן דגים האים זה טוב?המליצו לי לקחת מיכיוון שזה טוב לבריאות?אשמח אים אקבל תשובה

שלום לאנונימית המודאגת. שמן דגים יכול להיות מצוין וחשוב אבל שמן דגים לבדו אינו תרופת פלא לכלל בעיות הבריאות שלנו. הוא חלק מתזונה כוללת בריאה וקדמונית ואת מוזמנת לקרוא כאן קצת יותר ולשאול ספציפית אם משהו לא ברור.

שלום רב לך,
קראתי את המאמרים והתגובות. אני מבולבלת.
על מה אתה ממליץ בסופו של דבר?
האם כמוסות? אילו הן בלי מתכות רעילות?
האם שמן דגים? איזה?
תודה רבה על תשובות ברורות.
דנה

אני ממליץ על מקור איכותי מדגים ולא ממקור צמחי מיצרן שמכירים. זה יכול להיות מכמוסות (שיש בהן הרבה מאוד EPA ו DHA) וזה יכול להיות בנוזל כמו שאני משתמש של TWINLAB (גרם וחצי EPA ו DHA בכל כפית).

האם ניתן לבדוק ערכי חומצות שומן בבדיקת דם וצריך לבקש במיוחד? תודה.

אני מניח שאת מתכוונת לפרופיל שומנים בדם (כולל כולסטרול, טריגליצרידים וסוכר בדם). בדרך כלל זה חלק מבדיקת דם סטנדרטית אבל שווה לשאול. בנוסף, חשוב מאוד שתבקשי גם לבצע בדיקת ויטמין D.

בהרבה מקומות כתוב שה-DHA היא החומצה המועדפת, ואף שה-EPA "מפריעה" לה. האם לשאוף לרמה גבוהה ככל שניתן של DHA? האם יש תוסף תזונה שיש בו רק DHA?

אז בבקשה תסבירו לי איזה אומיגה לקנות ולא איכפת לי מהמחיר העיקר האיכות כי יש לי ldl גבוהה

אז בבקשה תסבירו לי איזה אומיגה לקנות ולא איכפת לי מהמחיר העיקר האיכות כי יש לי ldl גבוהה

כאמור, ממקור מן החי. אני לא בטוח שזה מה שיפחית את גובה ה LDL. זה גם לא העיקר: העיקר הוא לאכול אוכל אמיתי, להמנע מסוכרים, משמנים תעשייתיים ודגנים.

הי דעאל,
אני לוקח כבר זמן רב את כמוסות האלספה הרגילות (300 מ"ג אומגה 3 בכמוסה).
הבוקר קראתי את התווית בעיון (אני כבר בסוף הספר, התחלתי לקרוא תוויות של מוצרים....) ודי נחרדתי לגלות שיש בכל כמוסה 5 מ"ג שומן טראנס.
מצד שני, אני לא מוצא התייחסות לעניין הזה פה אז אולי זה זניח?
מה דעתך?
יאיר

מה לגבי שמן מרווה מרושתת של חברת ספירולינה בארץ?
ל100 גרם ALA 50

אומגה 3 ממקור צמחי, לא משנה אם מרווה או ממקורות צמחיים אחרים, יהיו ביעילות של 1 חלקי 10 לעומת שמן דגים (עשירית). עכשיו תעשי את החשבון לבד.

האם בבשר אין אומגה 3?
מה עשו בעבר מי שלא גר ליד הים או נחל ולא אכל דגים? מאיפה היה לו אומגה 3?

בבשר בקר מודרני אין כמעט כלל אומגה 3, אלא רק בבקר גראס פד. בעבר היה הרבה יותר אומגה 3 בכל חיה שאכלו (הכל היה גגראס פד) ויותר בביצים (יש הרבה פחות בביצי תרנגולות הגדלות על תערובת). ובנוסף, אכלו הרבה הרבה פחות אומגה 6, כי לא היו שמנים צמחיים כלל!

היי...קראתי וחיפשתי...עדיין לא מצליחה להיסגר על אומגה 3 נוזלית לילד בן 2+..יש למישהו המלצה עם ערכים גבוהים?מויטה או אייהרב

מה אתם אומרים על אומגה 3 גליל? הם טוענים שבאמצעות שמירה על שרשרת קירור מהיצרן בקנדה, עד האחסון בקירור אצלם, וכמובן בבית של הצרכן( חוץ מזמן המשלוח שהוא לא בקירור) ניתן להגיע לתוצאות טובות יותר בהשפעה על הגוף ע"י צמצום נזקי חמצון. יש כמובן גם ויטמין e בתוך הכמוסה, ובנוסף הם מוכרים גם ויטמין e בנפרד למי שצריך( מי צריך?)

אומגה גליל מוצר מצוין לדעתי

מה עם האומגה 3 שיש היום שמבוססת על אצות (למיטב הבנתי הרעיון הוא להתבסס על מה שהדגים אוכלים)? דוגמת המוצר https://www.ovega.com/
ממה שכתוב היא מספקת DHA + EPA

במוצרי אצות יש כפליים DHA לעומת EPA אבל היחס המומלץ הנכון הוא הפוך (כפליים EPA) ואת זה יש כרגע רק במוצרים מהחי (דגים)

הוסף רשומת תגובה