אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

לצום? נראה לך?

גם אתמול היו אצלנו חברים. ככה זה אצלנו בשבתות - זמן טוב לאכילה משותפת בנחת עם חברים. לצחוק קצת, לשתות קצת יין טוב (ממליץ עם שיראז של יקב תבור. פשוט, מעולה וזול) ולקשקש על דא והא. תוך כדי שיחה חברתנו קיטרה שהיא לומדת פעמיים בשבוע ימים ארוכים ובימים אלו היא "פשוט לא אוכלת כלום כל היום" ושכתוצאה מכך היא "מתה מרעב בערב", והגרוע מכל הוא שבעלה כועס עליה בגלל זה שכן "לא לאכול כלום כל היום זה לא בריא" ואף "ממש מסוכן". אני טענתי שלצום מדי פעם זה דווקא סבבה ואין שום בעיה אם סוחבים יום שלם בלי אוכל. זה אפילו בריא.

בריא? תמהו שניהם, מה קרה לך? ארוחת בוקר היא מאוד חשובה ובלי אוכל זה פשוט לא בריא. התעקשו.
"מה לא בריא בצום?" שאלתי. נתקלתי בשני פרצופים ממצמצים בהפתעה.
באמת מה?

למה צום טוב (אם בכלל):
1. נתחיל על דרך השלילה: אם לא נאכל כלום, ממש כלום, ורק נשתה מים, נוכל להחזיק מעמד בערך כחודש ימים לפני שנמות. חודש. אז גם בלי יותר מדי מחקר והוכחות (שיש בשפע), תאמינו לי שיום צום אחד לא יעשה לנו נזק ולא יזיז לגוף שלנו לרעה. גוף האדם מעוצב כך שיוכל להתמודד עם תקופות מחסור. יש לנו מאגרי שומן ויש לנו אפילו מאגרי ויטמינים (בכבד) וכולם משתחררים בצום, והגוף מווסת את המערכת באופון עצמאי ויעיל להפליא. עכשיו בואו נבדוק אם ישנה דווקא תועלת אפשרית בצום.
2. תחת צום יורדת רמת הסוכר בדם. זה טריוואלי (וגם בגלל זה עושים בדיקות דם תחת צום). למי שלא רגיל, צום עלול להיות בהתחלה קשה מאוד. הגוף "דורש" את רמת הסוכר שלו כי הוא רגיל לפעול תחת רמות סוכר גבוהות. צום מלמד את הגוף להסתגל לפעולה ברמת סוכר נמוכה. הגוף "מתכייל" ולומד חזרה את מה שתמיד היה בו: יעילות.
3. צום גם מסייע מאוד בירידה במשקל משתי סיבות. האחת היא שלאחר צום, גם אם נאכל ארוחה גדולה מאוד, הקלוריות שנצרוך ב"סעודה המפסקת" יהיו כמעט בהכרח פחות מצריכת מזון לאורך כל היום. פשוט, אנחנו יכולים לצרוך רק כמות מסוימת של מזון בארוחה אחת, ולכן גם אם זו "ארוחת שחיתות", בסיכום יומי, כנראה שנאכל פחות. הסיבה השניה לירידה במשקל בעקבות צום היא שחרור שומנים מתאי השומן. רמת האינסולין בדם יורדת (כי יש פחות סוכר) ולכן הגוף יכול לנצל טוב יותר את השומנים המאוחסנים בתאי השומן. בקיצור, בשילוב צום נרד באופן יעיל יותר במשקל (ואיבוד המשקל יהיה משומן ולא ממסת שריר).
4. הצום שאנו מדברים עליו כאן, למען הסר ספק, הוא לא צום הלכתי של יום כיפור בו אסורה גם האכילה וגם השתיה (וגם נעילת הסנדל, סיכה ותשמיש המיטה למי שמתעניין בפרטים), אלא צום של מזון בלבד. מים (ותה ירוק ללא סוכר) אפשר לשתות חופשי. אלו לא משנים את רמת הסוכר שלנו, ומונעים התייבשות. אין שום תועלת בריאותית במניעת שתיה!

גישות של צום:
כאן יש כבר הרבה נישות, גישות ושיטות, וכל אחד בטוח שרק הגישה שלו היא היא הנכונה. האמת היא מורכבת יותר ואפשר לצום כך או אחרת, בתדירות גבוהה יותר או פחות - הכל לפי מה שמתאים לך ולפי המטרות שלכם. הנה סקירה קצרצרה של עקרי השיטות. לכל אחת משיטות אלו הרבה מאוד חסידים וחסידות, אז אני ממליץ שתקראו, תנסו בעצמכם ואז תחליטו, אם בכלל. כלל השיטות נקראות "צום לסירוגין" וההבדל העקרי הוא בתדירות ובמשך הצום עצמו.
1. The warrior diet - דיאטת הלוחמים. שם מבריק שזוכה משום מה לפופולריות גבוהה מאוד, אבל כגישה היא מתאימה לאנשים שממש ממש לגמרי בעניין של שליטה עצמית וסגפנות קיצונית. את הגישה פיתח אורי הופמקלר, ישראלי לשעבר וצייר מחונן (היה לי בבית כילד ספר קריקטורות פוליטיות שלו - מדהים). הופמקלר כבר לא מצייר אלא מקדם גישה של עשרים שעות צום ו"חלון" של ארבע שעות תזונה - באופן קבוע. כן. כל החיים. בעברית זה לאכול רק בין ארבע אחה"צ לשמונה בערב. בשאר הזמן צום (כמעט) מוחלט. אם אתם אומני קונג-פו ומחליטים על חיי נזירות, זה אולי מתאים לכם. לי זה פשוט נשמע לא גמיש, נוקשה, ולא מתאים לאדם הקדמון שבתוכי.
2. Eat Stop Eat. עד שם שווקי מצוין. בגדול, כאן מדברים על צום של 24 שעות פעם או פעמיים בשבוע. בשאר הימים אוכלים מה שרוצים. דיאטה זו טובה לירידה במשקל כי בחישוב שבועי אתה מפסיק הרבה מאוד קלוריות. מאידך, היא לא מקנה הרגלי תזונה נכונים מבחינת מה נכון ומה לא נכון לאכול.
3. גישות "ניקוי מערכות". דומה ל ESE ובגדול מדובר בשבוע או עשרה ימים של יום אכילה ויום צום חלקי או מלא, כחלק מ"ניקוי הגוף". אי אפשר לעשות זאת לאורך זמן וזה לא יעיל כגישה למשקל מאוזן לאורך זמן, אז תוותרו על זה.
4. דילוג על ארוחות. פשוט לא לאכול לפעמים ארוחת בוקר או צהרים או ערב. לדלג. לשכוח. איך שתבחרו לקרוא לזה. היתרון הוא בפשטות, במקריות, ובהרגלת הגוף להתמודד עם אירועים מקריים של חוסר. זה מסייע מאוד לירידה במשקל ולזה טוב לכלל המערכות. נסו מדי פעם. הפעמים הראשונות יהיו קשות, אח"כ יהיה קל יותר.
5. צום ארוך של 24 שעות או אפילו יותר מדי פעם או פעם בשבוע. על פי רוב, מארוחת הערב עד ארוחת הערב למחרת. טוב כדי לזרז תהליכי חילוף חומרים, הסתגלות לרמות סוכר נמוכות וסיוע בירידה במשקל. יותר מחייב מדילוג על ארוחה אבל בעל אפקט גדול יותר. מי שצורך תזונת פליאו יגלה שקל לו מאוד לצום, כי הגוף כבר פועל היטב ברמות אינסולין נמוכות, והאינסולין משפיע מאוד על תחושת הרעב (בין יתר תפקידיו המופלאים של ההורמון הזה).
6. LeanGains. גם כאן, כמו בדיאטת הלוחמים, מדובר על "חלון אכילה" לעומת מסגרת צום קבועה, אבל בצורה יותר מאוזנת. 16 שעות צום ו 8 שעות אכילה, באופן קבוע. יותר פשוט ואנושי. מרטין ברקן מקדם גידול משמעותי במסת השריר ואחוזי שומן נמוכים מאוד ע"י הגישה הזו שילוב עבודה כח קלאסית ומעט מאוד מאוד אירובי.

אז מה מתאים לכם? אתם צמים לפעמים?
ספרו לנו בתגובות!

(והערה לסיום: בשבת הקרובה משחקי קרוספיט ישראל לראשונה בקרוספיט הרצליה. עוד פרטים - מחר).

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 71 comments

71 הערות קוראים:

הדיאטה האחרונה מעניינת אותי...אבל נראה לי שאני רוצה לנסות את זה כמשהו שפתוח לשינויים ולא להיצמד בצורה מנוונת באמצעות חוקים נוקשים וגם מעניין אותי לעשות את זה עם שילוב של טבעונאות (טבעונות+נא\בר=טבעונות חיה), זה מתקשר לי לכמה דברים ששמעתי מהרצאות של ד"ר עדיאל תל-אורן (וגם טיילתי איתו ועם חלק ממשפחתו פעם אחת...) משהו על החשיבות של שומן כמרכזי בתזונה כהגנה נגד זיהומים ולפעולה ננכונה יותר של הגוף והחשיבות של חלבונים אם אני זוכר נכון כמרכיב משני ואיזשהו בוז לפחמימות (דעאל נראה לי שתאהב אותו...) קישור לאתרו - "רפואה פונקציונלית" http://www.functional-medicine.org/
ועוד משהו: בעוד מספר דקות אסיים להכין גלידת בננה. המתכון- http://www.tvuna.org/recipes/sweets/frozen/raw-vegan-ice-cream (המתכון השלישי מלמעלה- סוכריית וניל-תפוז.)

הי שלום !
מתאים לי לדלג על ארוחת בוקר, ערב, או צהריים תלוי מה בא קודם
וככה אני מרשה לעצמי לאכול במקום אלו שוקולד, ביסלי, במבה או גלידה או משהו יותר קטן-רך ובריא מקום הארוחה.
אני עושה זאת מכיוון שהרבה פעמים במהלך היום אני מרגיש שגופי נפשי וראשי אינם עובדים יחדיו ואז אני לא מצליח להסתדר ובנתיים אני צם עד כ-6 שעות, אם אני לא אוכל את הקטנים הללו אז אני סובל מרעב...(כמובן) ומהרגשה של הזנחה אישית.
צומים קלים אלו מחזקים אותי מכל הבחינות וגם מגמישים את צורת החשיבה שלי. אפשר להתאמן קצת במהלך הצום מבלי לוותר על המטרה הגדולה שהיא הבריאות המושלמת.

אלהד.

אם מוותרים על ארוחה אז יש דווקא ירידה בחילוף החומרים,כי חלק מחילוף החומרים מושפע מהמזון שאנו אוכלים,ופה יש יתרון לחלבון כי הוא דורש ממערכת העיכול 30% מסך הארוחה.לדוגמא אם אני אוכל אוכל 1000 קלוריות אז אני משתמש בפועל רק ב700..מה שלא קורה בשומן ובפחמימה..
אך עדיין לא הייתי מוותר על הארוחה,אם כבר לחזור אחורה..אז תזכרו איך תינוק אוכל כל 3 שעות מנה קטנה,וכך צריך להיות וכתוצאה מכך גם יש עלייה בחילוף החומרים

רציתי לומר לך שאני מכיר חבר שהיה אוכל בעבר הרבה בשר והיום בגילו המופלג-34 יש לו גאוט,
ובנוסף לזה תזונה מרובת חלבוןמעלה את אחוז הסרטן במיוחד המעי הגס
עודף חלבון גורם למאזן שלילי של סידן מה שמוביל לאוסטופורוזיס
וגם ללץ דם גבוה משתייך לעודף חלבון,אחת הדיאטות שנותנים לאנשים עם יתר לחץ דם היא דיאטת אורז בגלל היות דל בנתרן מה שמוריד במהירות את לחץ הדם.

אני לא יודע אם זה שני אנונימים ברצף או אנונימי אחד עקשן. בכל מקרה, "אכל הרבה בשר והיום יש לו גאוט" זה אמירה חזקה בערך כמו לומר "הוא תמיד היה פותח את הדלת ביד שמאל ולכן יש לו היום סרטן".
אתה לא יודע מה עוד הוא אכל חץ מבשר וכמה, מה עוד הוא עשה, בכמה לחץ הוא היה, ומה הוא קיבל בגנים מההורים שלו, אז אתה יכול להסתך על המחקר הזה שלך ולהפסיק לאכול בשר, אבל בריא אתה לא תהיה מזה. צריכת חלבון היא אבן בסיס חיונית לגוף האדם (פחמימות אינן חיוניות לקיום. אבל ללא חלבון, נמות).

תזונה מרובת חלבון אינה מעלה את הסיכוי לסרטן, זה פשוט לא נכון. ומאזן שלילי של סידן מקושר עם רמות גבוהות מאוד מאוד של חלבון (אם תשתה כל היום שייקים של חלבון ותאכל מעט שומנים). נותנים דיאטות פחמימות לכל מיני אנשים כל הזמן, זה לא אומר שזה נכון. יש לי דוד נחמוד (באמת) שמגיל 19 ועד גיל 55 (!!) הוא לקח קבוע כדורים ליתר לחץ דם. והנה, הוא משתתף בניסוי בבי"ח שבו הוא הוריד לגמרי את הסוכרים והדגנים והופ, הוא הפסיק לקחת כדורים לויסות לחץ הדם!

ומה לגבי הלינק הקודם,לא התיחסת אליו
מה שכתבתי על הירידה בחילוף חומרים,בנוסף לזה המח צריך סוכר כי ללא סוכר הוא יעבור לגופי קטו ואת זה אנו לא רוצים,מעבר לזה הגוף צריך מינימום של קלוריות ליום כדי להתקיים בערך 1200-1400,שזה המינימום אנרגייה כדי להתקיים,והצום למעשה רק מאט את החילוף חומרים,ואחרי צום החילוף חומרים עולה מהסיבה הפשוטה כי יש בגוף חומר-(אוכל) ו10% מחילוף החומרים הוא ע"י המזון שנכנס אלינו,ומה שקורה לאורך זמן ברוב הדיאטותשעושים צומות כאלה או אחרים לסירוגין משבשים את חילוף החומרים ואז הגוף נוטה לאגור את האוכל הבא שנכנס אליו לרקמת השומן למקרה חירום כביכול ומה שמתקבל זוהי ירידה ואחי זה עלייה במשקל מה שמכונה בשפת העם דיאטת יויו..זה הכל להפעם

אנונימי, נראה לי שיש לך בלבול מה.
1. לגבי גלוקוז, מעולם לא אמרתי שלא צריך לאכול פחמימות כלל. ודאי שצריך (למרות שאפשר לשרוד בלי), אבל אם 10% מהקלוריות מגיעות מפחמימות (ירקות ופירות) זה מספיק לחלוטין לכל צרכי הגוף והמח. זו בדיוק התזונה של רוב חברות הציידים הלקטים.
2. צום הוא תהליך טבעי בכל עולם החי, כולל בבני האדם. אריה טורף כשהוא רעב ואם הוא לא הצליח לצוד, הוא צם עוד, עד שיצליח.
3. נכון שבעת צום ארוך מואט קצב חילוף החומרים (כמו שבעת האבסה הוא מואץ), אבל ההיקש שאתה עושה על אי-יעילות של "צום סירוגין" אינה רלוונטית. זו שיטה יעילה הן לשליטה על רמת הסוכר בדם, הן לצריכה פחותה של קלוריות, הן לשיפור פרופיל השומנים בדם והן לאריכות חיים. אתה מוזמן לקרוא מחקרים בנושא, ויש הרבה, ודווקא בנושא זה יש תמימות דעים בקרב החוקרים על היתרונות החד משמעיים.
4. תופעת ה"יו-יו" בדיאטות נגרמת משיטות של הגבלה קלורית או ספירת נקודות, בהם האדם מכריח את עצמו להיות רעב כל הזמן (לאכול תמיד מעט מדי). זו מתכונת בטוחה לכשלון. צום לסירוגין מדבר על אכילה לשובע תמיד, ועל צום מדי פעם.

היי קדמוני, יש לי שאלה - אולי תוכל לעזור לי.
התחלתי להוסיף צום של בין 20-24 שעות כפעמיים - שלוש בשבוע. משהו כמו יום כן, יום לא (לרוב, לא כולל סופ"ש). אני עושה את זה כשבוע וחצי, כשביום צום, שמתחיל אצלי לאחר ארוחת הערב של היום הקודם ועד ארוחת הערב של היום המרכזי בו צמתי, אני שותה הרבה מים, תה ירוק אורגני כלשהו, מים עם לימון, וזהו בערך. ואז אוכלת ארוחת ערב שהיא קצת יותר גדולה מארוחת ערב של יום רגיל, אבל עדיין מאוזנת.
ביום שלאחר מכן, התזונה שלי היא רגילה - ביצים אורגניות, אבוקדו, אגוזים, קטניות, מעט דגנים מלאים והרבה ירקות, פרי (אני כמעט ולא אוכלת בשר מאחר והבשר/עוף האורגנים זה לא משהו שאני יכולה להרשות לעצמי כרגע, ומעדיפה להתרחק מהזבל הרגיל). כל זה מחולק לכ- 5 ארוחות לא גדולות.
הוספת הצום סייעה לי לרדת במשקל, בשבוע וחצי האחרון, כ- 3 ק"ג. ואז פתאום הרגשתי שכמה ימים שהיציאות שלי לא כלכך מוצלחות (ואין לי בעיה בדרך כלל בעניין הזה) וכשנשקלתי, אחרי שלא עשיתי שום שינוי + הייתי יום אחרי צום וארוחת ערב, עליתי משהו כמו 2.5 ק"ג, כשלמעשה הייתי אמורה לרדת. ניסיתי לקרוא קצת על ההשפעה של intermittent fasting על עצירות ואגירת נוזלים, והדבר היחיד שהצלחתי להסיק זה ששינוי תזונתי כלשהו, אפילו אם הוא לטובה, עשוי לגרום לעצירות בהתחלה. השאלה שלי היא קודם כל, איך לסייע למערכת העיכול שלי לחזור למוטב בלי לקסטיבים? היום שתישי על הבוקר מים עם לימון, ואז מים עם אלוורה (המשקה האורגני), מים עם כף חומץ תפוחין אורגני וגם לקחתי תוסף פרוביוטיקה. אפילו אכלתי (אני לא ביום צום היום) הבוקר אקטיביה עם צימוקים ושקדים - כשאני בדרך כלל לא אוכלת מוצרי חלב. יש לך עוד טיפים?
חוץ מזה, האם לאחר ובהנחה שמערכת העיכול חוזרת לעצמה, הגוף משיל מעצמו את 2.5 הק"ג שעליתי בזמן שאכלתי טוב וגם צמתי בבת אחת?
הלפ, זה ממש מתסכל אותי, כי אני כלכך משתדלת להיות טובה, להיות בריאה ולרדת במשקל, ובמקום זה, גם כשאני טובה, הגוף שלי בוגד בי.
מתנצלת על החפירה.

אוי, בקריאה חוזרת השאלה השניה לא כלכך מובנת. התכוונתי שנשקלתי בבקור שאחרי הצום שבסופו (בערב) אכלתי ארוחת ערב. היתה לי יציאה מסכנה נורא על הבוקר לפני שנשקלתי (לא משהו שאני רגילה אליו) וזה הראה שעליתי כ- 2.5 ק"ג ביומיים האחרונים.
השאלה היא בעצם אם לאחר שמערכת העיכול מסדירה את עצמה (בתקווה שבקרוב) הגוף משיל את 2.5 הק"ג האלו בבת אחת, או שהם הפכו למסת שומן שאני צריכה להוריד מחדש.

הי אנונימית. זה נכון שעצירות היא הדרך של הגוף להגיב על שינוי תזונתי משמעותי, ויכול להיות ש"לקפוץ" לצום ארוך של שלוש פעמים בשבוע היה קצת מהר מדי עבורך. אני יכול לתת לך כמה עצות קטנות, אבל תצטרכי בעיקר להמשיך להתנסות עם סוגי מזון ופרוטוקולים (כמו לשקול לקצר חלק מהצומות) כדי לראות מה עושה לך טוב , ובעיקר להקפיד לא להגיע למקומות לא טובים. קחי את זה באיזי. אל תמהרי מדי.
1. אני לא בטוח שאת אוכלת מספיק שומנים. את צריכה לאכול הרבה הרבה יותר שומן. הרבה חמאה בחביתה, שימי שמנת בקפה או בתה, תעשי ירקות מוקפצים בשמן קוקוס או בחמאה, תאכלי בשר עם הרבה שומן וכו. את לא תשמיני מזה, אל תדאגי. וזה בריא וחשוב מאוד לעיכול תקין.
2. צום לסירוגין הוא הדרך הטובה ביותר להוריד משקל משומן ללא איבוד מסת שריר (הרבה יותר יעיל לזה מאשר מהגבלה קלורית), אז אני לא הייתי מוטרד ממה שמראה המשקל שלך בוקר אחד. כאמור לעיל, קחי את זה באיזי. הגוף שלך לא יכול "לייצר" 2.5 ק"ג שומן בן לילה. לאט לאט תרדי בוודאות.
3. בעניין העוף - אני מציע שתתחילי לצרוך בקר במקום עוף - בעיקר כבד בקר. בבקר בארץ אין הורמונים ואין לרוב אנטיביוטיקה ואין, לפחות לטעמי, שום הצדקה לצרוך אורגני, מה שאין כן בעוף. מחירי החלקים הפנימיים בבקר נמוכים והם יתנו לך הרבה מאוד, תזונתית. לגבי ביצים, חד משמעית עדיף ביצים מועשרות באומגה 3 מאשר ביצים אורגניות! (ביצים אורגניות מקבלות פשוט תירס לא מרוסס).
ובכלל, נשמע שאת עושה דרך רצינית! כל הכבוד ותמשיכי לספר איך הולך.

תודה על התגובה המהירה וגם על העצות.
לגבי השומנים, אני מודעת לתרומה שלהם ומשתדלת לצרוך מהם דווקא לא מעט - מקפידה בכל ארוחה. אבוקדו בבוקר, אגוזים או שקדים כחטיף, בצהריים זה משהו כמו שתי כפות של טחינה מלאה עם הסלט, שוב אגוזים או שקדים כחטיף, ובארוחת ערב אני בהחלט מטגנת חביתה עם שמן קוקוס או חמאה ושמן זית כתוספת לסלט או משהו, מה שבא לי טוב יותר באותו רגע. אני לא שותה קפה (לא אוהבת), אז השמנת ירדה מהפרק לצערי (נשמע לי נורא לא טעים לשלב עם תה, לא?). אני הולכת להקשיב לך בנושא החלקים הפנימיים של הבשר ולנסות לצרוך כבד (אפילו שהקונפסט של חלקים פנימיים עושה לי בחילה קלה. אולי אראה בסוף שזה טעים).

לגבי הביצים - אז מה אוכלות תרנגולות שמטילות ביצי אומגה שלוש? ושם אין סכנה של הורמונים ואנטיביוטיקה כמו בביצים רגילות בסופר?

כדי לא לצאת מפגר עם העצות שלי, הכנתי ממש הרגע תה צ'אי ורדים והוספתי לו שמנת מתוקה. יצא פיצוץ של משקה! מצד שני, אל תנסו את זה עם תה מנטה...
שמנת אני מוסיף גם בחביתות (מערבל את הביצים היטב עם שמנת, יוצאת חביתה קטיפתית, הילדים שלי מתים על זה).
ולשאלתך: תרנגולות (מסוימות) מקבלות תוספת אומגה 3 צמחי ALA, בדר"כ בצורה של תוספת זרעי פשתה או צמחים אחרים שעשירים באומגה 3 לתערובת. התרנגולות החביבות הללו עושות עבורנו את העבודה וממירות את הALA הלא יעיל ל PHA ן DHA, שזה האומגה 3 שאנחנו באמת צריכים. בשורה התחתונה, בביצים מועשרות יש בערך 400 גרם EPA ן DHA בביצה L, שזה בערך פי 10 מאשר בביצה תעשייתית רגילה (גם אם היא אורגנית).

ע"פ הרפואה הסינית עונת האביב (העונה של הכבד)מומלצת לניקוי רעלים.יש דיאטות אורז,דיאטות ירוקים.ויש גם הרבה תומכים לצומות מיצים.עם עדיפות לעונות מעבר.
לגביי התחלתי את החודש ב4 ימיי צום רק מים וחליטות והמשכתי ב 4 ימים של מיצים (מעט סוכר כוס פרי והשאר ירק)"עם האוכל בא התיאבון" ומכיוון שכבר הייתי בתוך זה והרגשת הניקיון הריכוז והגדלת הבהירות מצאו חן בעיני והתעורר הרצון לחנך את הגוף מחדש וגם להוריד את תוספות המשקל מהחורף אז תיכננתי להמשיך לדיאטת אורז מלא.בימים שאחרי הוספתי בהדרגה מזון.ובעקבות הבלוג הוספתי כבר אתמול(מוקדם משתכננתי)כפית שמן וזכיתי ליציאות.אני אגב הכרתי בחור צעיר 34 שצם 22 יום רק על מים מזוקקים.עם זאת לא מומלץ לכול אדם לצום ורצוי להאט את הקצב ולהיות יותר במנוחה.

כל כך הרבה גישות וכל כך הרבה טיעונים שאפשר להשתגע. שלא תבין אותי לא נכון, אני בעד צום וחושבת שהמאמר שלך שופע בידע מימין ומשמאל. אני אישית צמה פעם בחודש על מנת לנקות את הגוף מרעלים.

שלום דעאל,

הרי לך שאלת בנות טיפוסית :)-
התחלתי לצום לסירוגין לפני מספר ימים.
מאחר ואני עדיין די בהתחלה של תזונת הפריימל אני עוד בודקת את האופציות.
אני מאוד אוהבת לאכול, ולא בטוחה אם לטווח הארוך הצום לסירוגין יתאים לי.
אם אני אפסיק או לא אתמיד בו באופן קבוע, האם זה עשוי להשפיע לרעה על המשקל שלי? והאם יש טעם בזה אם לא מתמידים בזה?
יש הטוענים שגם אם לא יורדים בהיקפים אי אפשר לצבור שומן כל עוד אתה אוכל פריימל כי הגוף פשוט נפטר משומן שאין לו מה לעשות איתו
מה 'תה אומר?

אחלה יום שיהיה,
פרח.

הי פרח. צום לא יזיק לך. לא פעם אחת, ולא כמה פעמים. צוםפ הוא דווקא טוב ובריא. מוסלמים צמים חודש בשנה, כל שנה. לא נראה לי שזה פוגע להם בבריאות. לעומת זתא, צום לסירוגין בהחלט יכול לעזור בטווח הקצר והבינוני לעודד ירידה במשקל. אפשר בודאי לרדת במשקל בתזונה קדמונית גם ללא צום, הכל תלוי במה היתה נקודת ההתחלה, ומה בדיוק צורכים אחר כך. אני אומר שתנסי, תתנסי ותראי איך הולך.

יש לי דעות כה מנוגדות על העניין.. אני כבר לא יודעת, לצום או לא ? מצד אחד אני רואה תוצאות מהירות מאוד, אך מצד שני כל הזמן אני שומעת תגובות נגד העניין...

לא כל מה שמישהו אומר צריך לקחת ללב. תעשה (תעשי?) מה שעושה לך טוב, ובלי שום חשש מדעות של אחרים.

אני מסכימה עם זינק מסעדה. מחקרים מוכיחים שצום גורם לפירוק מסת שריר ולשימוש באנרגיה מהשריר, ולא מתאי השומן. כדי שהגוף יפרק אנרגיה מתאי השומן הוא צריך לאכול בשעות הקבועות שלו. ברגע שהגוף רגיל לקבל אוכל והוא לא מקבל אותו, אפילו אם זה כמה שעות, הוא פונה למחסני החירום שלו ושורף קלוריות מהגליקוגן ומחלבוני השריר.
רק אחרי הרעבה ממושכת, כשהגוף מבין שהמצב הזה עומד להיות ארוך, הוא מתחיל לפרק גם תאי שומן ומחליש את פירוק השריר. אבל ידוע לכל מי שמבין טיפונת בפיזיולוגיה של הגוף שתאי השומן הם האחרונים להשתמש בהם. ובטח שלא ביום הראשון של הצום!!

אחת שיודעת,

אני אשמח ללינק למחקר אשר עבר ביקורת עמיתים הקובע את הטענות שלך. ממה שאני יודע, זה כלל לא נכון ופירוק שריר יקרה רק כאשר מחסני הגליקוגן מרוקנים (ואין סיבה שהם יתרוקנו ללא הפעלת מאמץ)

"ברגע שהגוף רגיל לקבל אוכל והוא לא מקבל אותו, אפילו אם זה כמה שעות, הוא פונה למחסני החירום שלו ושורף קלוריות מהגליקוגן ומחלבוני השריר.".

כל יום את מבצעת צום לא קצר (יש סיבה שקוראים לזה Break-fast) ובכל זאת, השרירים לא מתפרקים והגוף פונה לקטוזיס, איך את מסבירה את הפלא הזה?

אחת שיודעת, קריאה נעימה: http://www.leangains.com/
כמה הערות: עם פירוק שריר משתחררים רעלנים לדם. ההיגיון הטוב שבי אומר שהגוף ירצה להמנע מהתהליך הזה אלא כמוצא אחרון.
הגוף שלנו לא נועד לאכול כל שעתיים-שלוש. זה פשוט לא יעיל ולא הגיוני בתנאי שטח קדמוניים.
הבה לרגע נצא מנקודת מבט שלא היינו אמורים לחיות בתוך המקרר שלנו

עוד מחקר עדכני שמראה שצום מסייע בעצירת כל סוגי הסרטן, לפחות בניסויים בבע"ח (וגם על תאי אנוש).
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/02/120208152254.htm

"אחד שלומד עם ערסים",
אתה אומר בדיוק את מה שאמרתי!!!
כשנגמר הגליקוגן בגוף (במהלך צום של יותר מב24 שעות, נניח, או בצום קצר יותר אם מלכתחילה המאגרים שלך לא היו מלאים כי אכלת מעט לפני הצום) --- הגוף מפרק שריר. מה שהגוף *לא* עושה, ולזה לא התייחסת כי זה נכון, הוא להתחיל לפרק את תאי השומן במקום את תאי השריר.
זה מה שקורה בצום - עם או בלי פעילות גופנית - הגוף מפרק קודם אנרגיה שחבויה בשרירים ורק אחרי הרעבה ממושכת באמת (שלא קשורה לעניין הצום לסירוגין בכלל) הוא פונה אל תאי השומן.
שריפת תאי השומן מתרחשת אך ורק כאשר:
1. אכלנו מספיק ועשינו פעילות גופנית שהובילה לשריפת שומנים מוגברת
2. לא אכלנו כלום, כבר התחלנו לפרק שריר, וההרעבה נמשכת זמן רב.

בקיצור, כל האמור לעיל כאילו צום של יממה או שתיים עשוי לסייע בשריפת שומנים, זה שטויות, עם כל הכבוד שלי למחבר הבלוג שאני מסכימה לחלוטין עם המלצותיו לגבי סוג האוכל שיש לצרוך.

****הערה: ב"הרעבה ממושכת" אני מתכוונת כמובן גם להגבלת קלוריות ארוכה, אם כי שריפת השומנים מן הסתם תבוא לאט יותר מאשר בהרעבה טוטאליתץ

הי לאחת שיודעת.
אהממ, אני חושש שאת לא ממש יודעת...
הערה: הבטחתי כבר לכתוב פוסט נפרד ונרחב יותר על תהליכים המתרחשים תחת צום, ואעשה זאת בקרוב אבל בינתיים אי אפשר להשאיר את ציבור הקוראים עם חצאי אמיתות שכאלה שאת כותבת. למשל,
1. תחת צום הגוף לא מיד מפרק שריר אלא מסנטז חומצות אמינו, שנמצאות בדם גם לאחר 12-18 שעות (תלוי מה אכלת קודם) ורק בהעדרן מתחיל לסנטז חלבון משריר.
2. שריפת שומן מתרחשת בגוף תמיד ולא דווקא תחת התנאים שהצבת (כן, גם כשאת ישנה).
3. יעילות שריפת שומן (fat oxidation) מושפעת מאוד מהתזונה וכך גנים מסוימים המעודדים ניצול שומן באים לידי ביטוי תחת תנאי תזונה מסוימים.
וכן, צום לסירוגין מעודד מאוד ניצול שומן וירידה במשקל. הנה גם מחקר בנושא http://www.ajcn.org/content/86/1/7.full

ועוד ועוד,
אז אנא, טלי קורה.

היי,
גם אתה לא בדיוק סתרת אותי.
1. מהן בעצם חומצות אמינו? חלבונים בשריר. פירוקן לצורך אנרגיה נכלל תחת מה שאני רואה בו כאותו מצב אנאבולי בשריר שלא רצוי להגיע אליו.
2. בוודאי שאנו שורפים שומן גם בזמן השינה (ובעצם במצב זה שריפת השומנים היא הגבוהה ביותר) אבל אנחנו לא מדברים כאן על אותה שריפת שומנים קבועה שהיא חלק שגרתי, אלא על אותו מצב מוגבר של שריפת שומנים שמתרחש, לטענתך, מצום קצר וזה מה שאני טוענת שיכול להתרחש רק אחרי פעילות או הרעבה.
3. ברור שהתזונה והגנטיקה משפיעות. אבל לעניין "באיזו סיטואציה הגוף מתחיל לפרק שומן?" אני באתי להראות שהתשובה היא לא בצום לסירוגין, אלא אחרי פעילות או הרעבה.

לא מתיימר להיות מבין בעניין, אבל מקריאה פשוטה קיים הבדל בין חומצות האמינו בדם לבין החלבון בשריר עצמו. או שמי שדבוק בעמדתו מתעלם מהבנת הנקרא? 

אני אישית גם אם אני אוכל ביום אך לא אוכל מספיק, אני לא אצליח להרדם בלילה כשאני רעב

מסכימה עם אנונימי
ניסיתי צום של יותר מיממה (כלומר, מצב שבו אין ארוחה בכלל מהרגע שקמים ועד שהולכים שוב לישון) --- ונדהמתי עד כמה הרעב הדיר שינה מעיניי. עד 3:00 המשכתי לשכב במיטה כשהבטן נדבקת לגב, ממש ככה. עד שממש הרגשתי שעוד שעה אחת כזאת ואני פשוט אמות מדום לב.
מאוד מתסכל אחר כך לקרוא על כל הגיבורים שצמים להם שבועות וחודשים.

....ואז ב3:05 קמתי ואכלתי שתי קופסאות טונה... כמו אכלני לילה כפייתיים /:

הלי ואחרים, תתאימו את הצום לחיים שלכם, ואל תצומו בכל מחיר! לי אישית, אין שום בעיה לאכול ארוחת ערב ולאכול שוב רק למחרת ב 14:00. תתחילו בקטן...

האם כדאי לצום גם בתקופות, לדוגמה, של עומס מבחנים?
הצום לא יכול להפריע לריכוז?

שאלה לגבי צום- לדעאל או מישהו אחר מהקהילה כאן
אם אני שותה קפה ללא חלב וסוכר על הבוקר, האם זה "שובר" את צום הלילה ? אני נוהג לשתות קפה בבוקר ובד"כ לא לאכול עד 11-12. האם זה עדיין נחשב צום או שקפה מפעיל את תהליכי העיכול כמו סוג של ארוחה ? ומה עם קפה עם קצת חלב ?
תודה

בקפה אין קלוריות. שבירת צום היא הכנסת קלוריות לגוף. גם אם אתה שותה את הקפה עם "זיפ" חלב, גם לא קרה אסון כי אין בזה כמעט אנרגיה (להבדיל מקפה עם שמנת שכבר ממש נותן אנרגיה). קפה הוא ממריץ, אך הוא אינו מזון. בקיצור, אתה בסדר.

לאבי
אני נוהג לשתות קפה אחד ביום אספרסו טחון טרי על הבוקר זה כיף וטעים.
אני בדעה שלהתמכר לקפה או אלכוהול או כל דבר ממכר אחר (חוץ משומן) הוא לא בריא.
לכן גם כשנגמר לי הקפה אני לא רץ לקנות ומדלג על הטקס בערך פעמיים בשבוע.
לגבי אפקט הקפה על הצום אני מסכים אם דעאל.

לדעתי הקונספט של הצום הוא Underestimated.
כשאוכלים שלוש ארוחות גדולות ביום גם אם אוכלים מעט מאוד פחמימות מעבדים הרבה מהאפקטים המצויינים של התזונה הזו, מעייפים את מערכת העיכול ומגדילים את נפח הקיבה לשווא.

אני אוכל צהריים מאוחרת גדולה מאוד ועל ערב אני מדלג לעתים
משתדל לעייף את מערכת העיכול כמה שפחות.

דעאל אולי תתן איזה פוסט על האנרגיה שמערכת העיכול צורכת


תודה לכל המשיבים, שנה טובה ובריאה לכולנו

אחלה בלוג... אני כבר שבוע פועל לפי ה- intermitent fasting, מרגיש טוב עם זה, מתחיל לראות קצת תוצאות, ומתאמן ביותר פוקוס ואנרגיה. בעיה קטנה של יקיצה טבעית מוקדמת מהרגיל וקושי להירדם שוב אבל חוץ מזה זה אחלה דבר.

נועם, מניסיון - השינה הפחותה היא תוצאה של פחות עבודת הגוף על בסיס סוכר ויותר עבודת גוף על בסיס שומנים. גם לי זה היה, וגם לכל החברים שלי שהורידו בכמות הארוחות או הפחמימות או אפילו באלה שעברו תהליך גמילה מסוכר וגלוטן. אצל כולם קרה דבר דומה: פחות שינה.
ובעניין הצום... אתה לא אוכל כלום בכלל בשעות הצום, או אוכל ירקות? וחלבון ביצה?

...ולראיה (בתשובתי לנועם)....
http://www.30bananotleyom.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=402

שלום אנונימי, תודה על התשובה ועל הלינק. לשאלתך, אני צם 16 שעות טוטאלי ללא מזון רק מים ושתי כוסות קפה ללא סוכר וחלב ושמונה שעות אוכל 3 ארוחות עשירות בחלבון מן החי ופחמימות מורכבות, שומנים טובים וקצת ירקות. יש לך המלצה מה יכול לעזור בעניין היקיצה המוקדמת ? האמת שהתזונה שלי במשך השמונה שעות מתבססת על רוב אבות המזון ואני שותה מספיק מים... תודה!

נעם, נשמע שאתה אוכל מצוין. זכור שיקיצה מוקדמת היא הפרוטוקול הטבעי של הגוף (=ללכת לישון עם חשיכה ולהתעורר עם שחר). השאלה אם כעת אתה ישן מספיק שעות עכשיו ואם אתה מרגיש עייף במהלך היום או שאתה מרגיש סבבה ויש לך פשוט יותר אנרגיות. כדי בכ"ז לשפר את איכות השינה: אל תשתה קפה לפני השינה (תתפלא, אבל רבים עושים זאת), ולך לישון בחדר חשוך לחלוטין (ושהוא ישאר כזה גם לאחר הזריחה).

תודה מר קדמוני, אני ישן ב-23-00 ומתעורר ב- 03-30... ואז מנסה להירדם שוב איזה 3 שעות, נרדם שוב בסביבות שש בבוקר עד שמונה וקם. האנרגיות משובחות האמת. בכלל בהשפעת הצום שאצלי מתחיל בתשע בערב עד אחת בצהריים למחרת, האנרגיות של מעולות. מיקוד גבוה וחדות מחשבה. לא, לא שותה קפה לפני השינה. רק בבוקר. וישן בחדר חשוך לגמרי... מאמין שהגוף אולי יתרגל למצב החדש ויחזור לשינה רצופה. תודה רבה !

שלום לכל מתענייני שיטת ה-צום לסירוגין. מנסיון אישי של חודש וחצי בצום לסירוגין, ברצוני לחשוף את התוצאות והמסקנות שלי: בתחילה הייתי מאוד מרוצה מההתפתחות ומההרגשה הכללית, אך לאחר חודש וחצי עשיתי חשבון גוף(נפש). מסתבר שירדתי בסביבות ה-4,5 קילו שמתוכם כ-3 קילו שומן וכ-1,2 שריר. מאוד מאכזב. הסיבה שהתחלתי עם השיטה הזאת, היא רק בגלל העובדה שמה שייחד אותה, לפחות בהצהרות, זה שהשילוב של שריפת שומן ובניית מסת שריר היה מאוזן ומקסימלי. וזאת טעות מרה ! לשרוף שומן ע״י צום של 16 שעות ביום זה לא כזה מפתיע... לאבד 1,2 קילו שריר שנבנה במאמץ רב- זה מאכזב ! עכשיו, לכל אלה שיטענו שלא הזנתי את גופי כראוי ב-8 שעות האכילה, אז זהו, שלא ! הזנתי ברמות הכי גבוהות: שלוש, ארבע ארוחות שבכל ארוחה היו לפחות 40 גרם חלבון מן החי, פחמימות מורכבות, שומנים בריאים וירקות. על בשרי למדתי שהשיטה לא מתאימה למפתחי גוף ולגברים בכלל. היא מתאימה לנשים שמסת השריר לא ממש חשובה להם. לכל אלה שיטענו שזה אינדבידואלי לכל בן אדם- כולנו בני אדם ועשויים פחות או יותר מאותם החומרים. שורה תחתונה- צום לזירוגין: סכנת איבוד שריר יקר. כל טוב !

הי נעם ותודה על העדכון והתגובה! כמה מחשבות מצידי:
1. אני נוקט צום לסירוגין שנים ולא חוויתי ירידה כלשהי במסת השריר. ההיפך. מאידך, איני מפתח גוף!
2. נשמע שאתה מאוד ממוקד במסת השריר. עבור מפתחי גוף הייתי ממליץ פשוט לקחת לפני אימון BCAA (חומצות אמינו חופשיות, נספגות מיד) מה שיבטיח שאין מצב שתאבד ולו במעט מסת שריר שכן יהיה לך די חומצות אמינו זמינות בדם ולא תהיה צריכת אנרגיה גם ממקור שריר. כמו שהפניתי כאן למעלה לאתר של מרטין בקאם (leangains) שהוא מפתח גוף קלאסי, וצם 16 שעות כל יום ונוקט באסטרטגיה זו בדיוק.

תודה מר קדמוני, אבל אני איבדתי כל אמון בשיטה הזאת. אני אומר זאת בשל החשיבות בבניית מסת שריר מבחינתי. אז לצרוך חומצות אמינו לפני בשביל להבטיח שלא אאבד מסת שריר זה לא נשמע טוב. אני האמנתי באמת ובתמים שהעובדה שהגוף בצום הוא מפריש הורמונים שמסייעים לבניית השריר אפילו יותר במצב רגיל של אכילה כל שלוש שעות. טעיתי. ואני בטוח במיליון אחוז שכל מפתח גוף שטוען שהוא מצליח לבנות שריר באמצעות השיטה הזאת צורך תוספות מלאכותיות ואף מעט אסטרואידים. אי אפשר לבנות שריר ע״י צום. בשביל לבנות בניין צריך מלט. עוד לא שמעתי על בניין שנבנה מאוויר צלול...

מר קדמוני, אם ברצוני לחזור לצום לסירוגין...(שלושה ימים אוכל רגיל ומתגעגע למיקוד בוקר שהיה לי), איך אתה ממליץ לי להתנהל ? איזה תוספות יעזורו לי להישמר מפירוק שריר. אני מתאמן 6 ימים בשבוע, מתוכם יומיים קרדיו. חשבתי על: חמישה ימים בשבוע לפי- 16/8, ויומיים בסופ״ש לאכול כל שלוש שעות. ולצרוך אבקת קזאין לפני השינה וחומצות אמינו בבוקר, לפני אימון ואחריו. מה אתה אומר ?

הי נעם. איני מומחה בפיתוח גוף אבל הצלחת בניית מסת שריר אינה תלויה רק בתזונה אלא גם בפרוטוקול האימון, במספר החזרות, בעומס וכדומה. ככלל אצבע, שישה ימים בשבוע לפיתוח גוף זה הרבה מדי אימון אם המטרה העקרית היא לבנות מסה. הגוף צריך את המנוחה שלו כדי לגדול.
לגבי קזאין, אפשרי אבל אין לי שום ניסיון עם זה. לגבי חומצות אמינו חופשיות, בהחלט יעיל 15 דקות לפני אימון במצב צום.

מר קדמוני תוכל בבקשה להביא לי אתר או עוד מידע על השיטה שנקראת דילוג על הארוחות כלומר מי מקדם את השיטה הזאות מה השם המקצועי שלה וכולי ?מידע אתר ברשת שאני יוכל לחפש על איך לעשות אתזה בצורה הנכונה

לא ברור לי מה אתה מבקש, אנונימי. דלג על ארוחות, זה הכל. קרא אצלי פוסטים כמו "למה הפסקתי לאכול ארוחות בוקר" ופוסטים תחת תגית "צום". הדרך הנכונה היא להקשיב לגוף ולא לאכול כשלא רעבים. אני מוצא שדילוג על ארוחת בוקר הוא היעיל ביותר.

לדלג על ארוחת הבוקר וזהו ..?זה יעזור לי להפחית במשקל ?האם יש הגבלה על קלוריות בשיטה הזאות או שמספיק לדלג על ארוחה אחת ?ועוד משהו?...היו0ם כבר אכלתי ארוחת בוקר זה יעזור אם אני אדלג היום על ארוחת הערב או הצוהריים ?כי אני רוצה להתחיל בשיטה
ולדוגמא סדר יום אכילה כזה :
2:00 -3:00 -הארוחה הראשונה של היום ארוחת צוהרים
7:00-8:00 ארוחת הערב
זה בעצם סדר היום שאני צריך לעשות על מנת לקיים את השיטה ?

צר לי לאכזב ידידי אבל אין חוקים. אני ממליץ לעבור אליה בהדרגה, ואני ממליץ להתנסות בפורמטים שונים (כן בוקר/לא בוקר וכו'). זה יעזור מאוד להורדה במשקל. אתה לא צריך לספור קלוריות, אנחנו לא עושים את זה כאן...

רגע רגע מר קדמוני אתה אומר שבצום לסירוגין לא צריך לספור קלוריות זה משהו שאתה המצאתה
?כי לפי מה שהבנתי מי שהמציא את השיטה כן תומך בספירת קלוריות כלומר במקור כן צריך לספור קלוריות לא ?
חשוב לי לדעת כי היום התחלתי את השיטה הזאות אני מתנסה דרך אגב היום בדילוג על ארוחת צוהרים

רגע רגע אנונימי יקר. "מי שהמציא את השיטה תומך בספירת קלוריות"?? יקירי. יש אנשים שסופרים קלוריות ויש שלא. יש אנשים שצמים ויש שלא. יש אנשים שצמים 18 שעות ויש שצמים 48 שעות. יש אנשים שונים ויש גישות שונות ורבות כחול. אישית, אני לא ממליץ ולא תומך בספירת קלוריות (גם לא ב"עשר, עשרים"). תאכל פעמיים ביום והמשקל המיותר שלך יעלם. למי שיש מטרות ספציפיות (כמו אחוזי שומן מאוד נמוכים, וכו') יש מגוון של שיטות שיציעו לך למנות כל דבר ולהשיג את הירח. המלצתי: שמור את זה פשוט וקל. אכול לתיאבון ואל תשתגע.
בהצלחה.

למר קדמוני.... האם תפריט של 60% שומן טוב ישמין אותי? כל עוד מבחינת הפחמימות אני מגבילה את עצמי לכ-20 גרם ביום (שזה בערך 4-5 ירקות).
אמנם אתה טוען ששומן לא משמין אבל עבור מי שכל חייו חי מתזונה דלת שומן ודלת קלוריות הגוף בטח לא ידע מיד לנצל את השומן ולכן אחווה עלייה חדה במשקל בתחילת התזונה

אוקי תודה רבה מר קדמוני ועוד משהו בשביל להיות בטוח אני אוכל פעמים ביום עכשו בבוקר ובערב(אני בוחר לדלג על ארוחת הצוהרים )אם אני אוכל בסביבות 7-8 בבוקר ארוחת בוקר ובסביבות 7 בערב ארוחת ערב זה נחשב כאילו אני נמצא בצום לסירוגין מבחינת ההפרשי זמן בין הארוחות באופן נכון ?או שצריך לחכות ליותר מאוחר בערב?

מר קדמוני סליחה שאני חופר לך בשכל זה פשוט ממש ממש חשוב לי
1 אני רוצה לדעת בבקשה איך בדיוק צום לסירוגין ללא ספירת קלוריות עוזר להפחית במשקלל כי זה קצת נשמע לי לא הגיוני שרק בגלל שאני אדלג על ארוחות הגוף יוריד משקל
2 אתה בטוח שגם כשאתה מדלג על ארוחת הצוהרים(זה מה שאני רוצה לעשות ) לדוגמא על ארוחת צוהרים זה נחשב צום לסירוגין ?כי לפי מה שקראתי צום לסירוגין זה רק כשאתה אוכל רק ארוחת צוהרים וערב או רק או ארוחת צוהרים או ערב בלבד?
ותוכל להביא מקור לתשובות שלך ?זה פשוט ממש חשוב לי תודה

אנונימי יקר ומוטרד מאוד: אתה מבקש הרבה דברים שונים ועיקרם אחד - אתה לא מאמין שאפשר פשוט לאכול בלי לספור. אני מציע לך לא לחפש מחקרים אלא לנסות בעצמך. יש פרוטוקולים רבים ושונים שמתאימים לאנשים שונים ולסגנונות חיים שונים(יש הקמים מוקדם, יש העובדים בעבודה פיסית וכו).
אני בהחלט בטוח שאם תאכל פעמיים ביום זה יתגמל אותך בהרבה רמות. עד כמה להיות נחרץ והחלטי עם הצום לסירוגין הוא החלטה שלך על בסיס העדפות אישיות וניסיון (כמה זה קשה/קל לך). כאמור בפוסט, יש אנשים שאוכלים רק ב"חלון" של 4 שעות ביום ויש העושים צומות ארוכים. ככלל אצבע פשוט: אם תצום משכים ארוכים יותר ובאופן תדיר יותר, ההשפעה תהיה דרמטית ומהירה יותר. גם בגלל ה"חשבון" הקלורי, גם בגלל ההשפעה על רמות האינסולין ושריפת השומן. אם תוסיף לזה אימונים אחר הצום ולפני האכילה הבאה, תגביא את האפקט עוד יותר.
בהצלחה

חוזרת על שאלתי....
(אנונימית אחרת)
למר קדמוני.... האם תפריט של 60% שומן טוב ישמין אותי? כל עוד מבחינת הפחמימות אני מגבילה את עצמי לכ-20 גרם ביום (שזה בערך 4-5 ירקות).
אמנם אתה טוען ששומן לא משמין אבל עבור מי שכל חייו חי מתזונה דלת שומן ודלת קלוריות הגוף בטח לא ידע מיד לנצל את השומן ולכן אחווה עלייה חדה במשקל בתחילת התזונה

???

טוב תודה רבה מר קדמוני החלטתי שאני אנסה להתנסות בצום לסירוגין ולאכול רק ארוחת צוהרים וערב בלי נשנושים באמצע ובלי לספור קלוריות עם הרבה שומן ומעט פחמימה כמו שאתה מציעה ואני אראה אם זה עובד ואם זה מתאים לי

חוזרת על שאלתי....
(אנונימית אחרת)
למר קדמוני.... האם תפריט של 60% שומן טוב ישמין אותי? כל עוד מבחינת הפחמימות אני מגבילה את עצמי לכ-20 גרם ביום (שזה בערך 4-5 ירקות).
אמנם אתה טוען ששומן לא משמין אבל עבור מי שכל חייו חי מתזונה דלת שומן ודלת קלוריות הגוף בטח לא ידע מיד לנצל את השומן ולכן אחווה עלייה חדה במשקל בתחילת התזונה

???
בתודה - האנונימית שלא זוכה פה לתשובות כי אתה כבר דן עם האנונימי השני...

שלום אנונימית (ואולי תבחרי לעצמך שם, זה יקל עלי ועליך לשוחח ביעילות. מעולם לא הבנתי מה הסוד הנורא של השם הפרטי. נניח שקוראים לך כנרת או אסתר. מה יקרה אם תשתמשי בשם שלך? מחר יצביעו עלייך ברחוב ויגידו: "זו בטח האסתי הזאת שמגיבה במר קדמוני"??... רק חומר למחשבה).
את מתארת דיאטה קטוגנית שבה כמות הפחמימות זעומה ואפסית (20 ג זה לא ריאלי כ"כ ועדיף לפחות 40 ג להיות בצד הבטוח של צרכי המוח והגוף, שזה עדיין כלום מבחינה פרקטית). דיאטה גטוגנית היא אפשרית אבל אני לא בטוח שאת צריכה ללכת לכזו קצוניות אלא למצב של הפחתה משמעותית בפחמימות (כל מספר פחות מ 100 ג סביר להניח שיוריד אותך במשקל), ולא, את לא תשמיני. תוך שבועיים שלושה הגוף שלך יתסגל. הכוונה היא לאכול נכון ולקנות הרגלים נכונים לחיים שלמים ומאושרים ולא להפוך דיאטה אחת בדיאטה אחרת. קחי את הזמן. תתחילי לא לפחד מאוכל ולהקשיב לעצמך. שומן הוא ידיד. תכירו.

תודה רבה!
אבל חשוב לא פחות: לא הצלחתי למצוא בטבלה שלך שום שומן רווי שאני מסוגלת לאכול, היות וכל כך התרגלתי להתרחק מזה, והבשרים היחידים שאני אוהבת הם דלי-שומן (חזה עוף, חלבוני ביצה, יוגורט רזה, בקר רזה) - וכל השומן הרווי מהחי פשוט מגעיל אותי.
מה נשאר? - שמן קוקוס... :)
אבל איך לעזאזל אוכלים את זה? ניסיתי לבשל עם זה, אבל זה ממש לא טעים. תכלס אני מתה על קוקוס גרוס!! אבל לא מצאתי בשומקום קוקוס גרוס "אמיתי", שהוא בעיקר שומן.
גם שמתי לב שהוא מתקשה בצנצנת...
אז השאלה שלי היא:
כמה שומן רווי אני חייבת ביום?
האם החלמון של הביצה וכפית אחת של שמן קוקוס, למשל - יספיקו בשביל לכסות את השומן הרווי שלי ביום?
נראה לי שכן, כאילו, כמה כבר שומן רווי אני צריכה להעמיס... :) ???

(שאר השומנים שמילאתי בהם את התפריט הם טובים אך בלתי רוויים, כמו: אבוקדו, שמן זית, זרעי פשתן, מקדמיה, מעט טחינה וכולי. אני מתה על כל אלה ומצידי אפילו לאכול רק אותם כל היום... חח)

אז - מה ההמלצה המינימלית לשומן רווי, והאם עליי להוסיף עוד על חלמון וכפית קוקוס? מה, אני ממש חייבת להכריח את עצמי להתרגל לטעם של חמאה ושומן בקר??!... :(

לאנונימת זה באמת בעיה כי שומן רווי הוא חיוני מאוד ,אך למעשה יש פיתרון אם אני לא טועה גם בבשרים רזים יש שומן רווי אז את צריכה לאכול אותם בכמיות גדולות וככה תקבלי שומן רווי

אבל שלומי - הבשרים הרזים שאני כן אוכלת הם עוף והודו, ואני אמות מרוב אומגה 6 שגם ככה נמצא אצלי בצריכה גבוהה (בגלל האגוזים והטחינה).

דעאל - מחכה לעזרתך... תודה... :)

כמה מחשבות: אם את לא אוהבת שומנים אחרים, את יכולה להוסיף גם חמאה או חמאה מזוקקת (ג'הי - ראי מתכון אצלי. קל ופשוט). קוקוס ללא תוספת סוכר ניתן למצוא בכל סופר ואפשר להכין ממנו גם חמאת קוקוס מאוד טעימה עם מעבד מזון חזק וקצת סבלנות (רבע שעה של סיבוב מהיר). אני לא מכיר מינימום של שומן רווי. ואל דאגה, גם בעופות יש שומן רווי - אם למשל תטגני ותאכלי דווקא את העורות... (גריוועלך).
מה גם שגם בשמן זית יש חומצות שומן רוויות - כך שאני לא מוצא כל מקום לדאגה. אכלי בכיף ובתיאבון.

מר קדמוני
ארוחת צוהרים ב12:30 וארוחת ערב ב8 בלי נשנושים באמצע נחשבת צום לסירוגין ?
וזה באמת מעודד ירידה במשקל ?כי רוב האנשים עושים צום כזה בלי כוונה בכלל כמעט כול הזמן ואין שום ירידה במשקל מהם

כל הפחתה של נישנושים תהיה לטובתך, כמובן. אבל כשמדברים על צום לסירוגין בדר"כ מדברים על משף זמן משמעותי יותר (נאמר, בין ארוחת בוקר לארוחת ערב). בסוף זו שאלה אישית של לעומת ההרגלים שלך היום. לא חייבים להתחיל עם המון שעות אלא עם הפחתת נשנושים או כל דרך הדרגתית אחרת שמתאימה לך. נסה ותהנה.

תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

תודה רבה. דיון מרתק.
אני 4 חודשים בפליאו (הרבה בזכות הספר שלך וגם שמעתי אותך בהרצאה)
האם יש חשיבות לארוחה עליה מדלגים? אני רעבה בבוקר. אוכלת בסביבות 7 בהוקר. ארוחה שניה בסביבות 16:00 ואז מ 16:30 עד ארוחת הבוקר בצום.
כמו 99% מהבחורות רוצה להוריד במשקל (שיורד אבל לאט... 7 קג בתקופה זו). איך שעות הצום האחה עם המטרה (הכה רדודה...)

הי חן ותודה על השיתוף. לא לאכול בין 16:00 ל 08:00 זה מצוין ויש אומרים - אידיאלי (חלון של 8 ש' אכילה ו 16 צום). לא משנה בכלל אם זה בבוקר או בערב. אם את רוצה לעודד ירידה במשקל עשי את הספורט בבוקר (בסוף הצום ולפני האכילה)ץ ובכלל, מצוין מצוין שהמשקל יורד לאט! זה רק מראה שזה עובד פיקס.

ניסיתי ולא נוח להתחיל לאכול לפני השינה אני מרגיש ממש טוב לחכות לבוקר
האם צום מ10 בערב עד 10 בבוקר לאחר יום כלומר 32 שעות נחשב ארוך מידי ומזיק?

הוסף רשומת תגובה