אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

הוי התימנים - מה קרה להם, ולמה



מאז חסמב"ה של יגאל מוסינזון, דימוי התימני לעולם ישאר כשל מנשה התימני: רזה, שחור שיער, מקורזל וממזר, שתמיד ישאר מאוהב בתמר היפה שתשאר מצידה מאוהבת בשלמה ארצי. סליחה, בירון לונדון. סליחה, בירון זהבי.
לרוע המזל נראה שהנער גיבור הפעולות המיוחדות של ראשית שנות החמישים הזקין והשמין והיום הוא מקריח, כרסתן וסוכרתי.
עכשיו נשאל למה זה קרה לו?

מאז מבצע מרבד הקסמים המפורסם בשנת 50, הארץ שלנו התמלאה תימנים ותימניות, ורק בזכותם יש לי אשה ושלושה ילדים יפי עיניים וטובי מראה. יהודי תימן נודעו לעולם כולו באריכות ימיהם, ובהיותם רזים כלולבים וגמישים כערבות (אני עוד בהשפעת סוכות). ואכן, מחקרים שנעשו על בריאותם של התימנים שעלו לארץ בשנות החמישים המוקדמות הראו אפס אחוזי סוכרת (יותר מדויק, 0.06%) ו 25 שנים מאוחר יותר אחוזי הסוכרת בקרב יוצאי תימן עלו ל12%. זה גידול פי 200 בשכיחות הסוכרת. גם שכיחות מחלות הלב היתה דומה, ואפסית, וגם היא עלתה עשרות מונים בשנים שחלפו מאז גל העליה. כך גם רמות השומנים בדם והכולסטרול.
לפני שנגיע להסברים ולתשובות, הנה עוד כמה אבחנות ממקור ראשון על יוצאי תימן. סבא וסבתא של אשתי למשל, תושבי שכונת שעריים ברחובות, תימנים מבטן ומלידה בכל רמ"ח אבריהם ושס"ה גידיהם, מגלמים, לצערם, את מודל ההדרדרות הבריאותית שעבר על התימנים כולם. סבתא שלה סובלת מעודף משקל רציני בעקבותיו היא מתקשה מאוד בהליכה. לסבא שלה יש גם כרס, גם חיוך ענקי וגם אלצהיימר.
איפה הם ואיפה התימני הרזה הזה שיודע גם לקרוא הפוך?

בואו נתבונן על תזונת התימנים המסורתית בתימן:
שומנים: בתימן *הפתעה* לא היו כל שמנים תעשייתיים או שמנים מהצומח. לא, לא היה להם שמן זית (התחילו לנטוע עצי זית בתימן רק בשנות ה 70) לא שמן סויה, לא קנולה, לא תירס, לא חריע ולא שמן שומשום. היו להם שמנים ממקורות בעלי חיים בלבד. היתה להם חמאה. היה שמן שהופק מבע"ח, וכן שמן דגים. שמנים ממקורות צמחיים היו במשורה אם בכלל. את הקובנה ואת הג'חנון לא הכינו עם מרגרינה אלא עם סמנה, שהיא הג'י המפורסמת המשמשת גם במטבח ההודי: חמאה מומסת שהוסרו ממנה מוצקי החלב, ואז היא ניתנת לשמירה ללא קירור (בתימן לא היו מקררים), והיא נאפשרת טיגון בחום הרבה יותר גבוה ללא שריפה.
ככלל, אחוז השומנים בתפריט התימני המסורתי לא היה גבוה, והוא מוערך ב 30% מהקלוריות.
דגנים: הוו את מירב התפריט, שהיה דל בחלבונים. פחמימות הגיעו ממקורות שונים ובהם הרבה ירקות ועלים וכן דגנים. אבל לעומת הדגנים והחיטה הישראלית, בתימן את הלחוח ואת הסלוף ואת הקובנה הכינו מקמח דורה או מדוחן. מיעוטם הוכן משעורה או חיטה, וגם אז, בטחינה מסורתית (ריחיים). כל המאכלים האלה הותפחו באמצעות מחמצת שאור ולא בעזרת שמרים, שלא היו בנמצא. התוצאה היא מאכלים מעט חמצמצים שאחוז הגלוטן בהם נמוך משמעותית והם יוצרים עליה נמוכה ברמת הסוכר בדם. עוד כאן.
סוכר: לא היה בשימוש בתימן. בכלל בכלל. הם השתמשו לא מעט בתמרים ובפירות מקומיים או דבש, אבל סוכר מעובד לא היה קיים בתפריט כלל.
בשר ודגים היו חלק מהותי מהתפריט התימני, אם כי היו מצויים במשורה ולא בשפע. התימנים, אם למישהו היה ספק, הם ממש לא צמחוניים. תבשילים של חלקים פנימיים מקובלים מאוד, בעיקר מרק ריאות (חמותי מכינה וזה מרקם מוזר אבל די טעים) ומרקי הרגל המפורסמים (מי שלא אכל מרק תימני עם גוש ענקי של ברך פרה בצלחת, לא אכל מרק תימני אסלי מעולם).

ומה קרה לתימנים בארץ?
התשובה האוטומטית היתה כי בארץ הם החלו לאכול יותר שומנים, ובעיקר רוויים, ולכן בלה בלה בלה. תשאלו כל רופא וכל דיאטיקנית ותקבלו בלבול מוח דומה. השמנים הרווים הם הרע (ובעיקר חמאה ובשר אדום) והשמנים הבלתי רוויים (למשל קנולה) הם המושיע. הנה למשל כתבה עיתונאית בעניין זה שהופיעה רק לפני ימים מספר והרופאים המתראיינים בכתבה, למעט אחד, מפחדים פחד מוות מחמאה. מעניין. התימנים דווקא אף פעם לא פחדו מחמאה.
בדיוק בעניין זה הופיע לפני למעלה מעשור מחקר הבוחן את השינויים בתזונת תרבויות מהגרים ומנסה לתקף את היפותזית השומן=מחלות לב. בגלל שהוא הופיע בתקופה בה עוד היה הקונסנזוס מוחלט ובלתי ניתן לערעור, הכותבים זהירים במילותיהם, ובכל זאת, חד משמעיים. נתחיל מהשורה התחתונה והאחרונה של התקציר:
The harmful effect of dietary SFA and the protective effect of dietary PUFA on atherosclerosis and CVD are questioned.
כלומר: "ההשפעה השלילית של שומן רווי וההגנה של שומן רב-בלתי-רווי על התקפי לב מוטלת בסימן שאלה".
ספציפית לתימנים הכותבים אומרים (עמ' 450 למטה משמאל): "השכיחות הגבוהה יותר של מחלות לב בקרב מהגרים תימנים לארץ הוסברה לא אחת על ידי הגידול בתכולת השומן בתזונה. גידול מובהק שמשמעותי יותר ככל עובר יותר זמן בארץ. אולם, הגידול הזה היה רק בשמנים צמחיים, ולא בשומן מהחי. אחוז הקלוריות משומן מהחי היה הגבוה ביותר בתימן, בינוני בעולים חדשים והנמוך ביותר בעולים ותיקים". מכאן, ומעוד של תרבויות של מהגרים שבריאותם הדרדרה, הסיקו החוקרים האמיצים (לזמנם) כי אין כל רע בשומן רווי מהחי לבריאות וכי היפותזת ההבל של שומן=מחלות לב אינה עומדת במבחן המציאות.

ובינתיים, מה קרה בארץ?
התימנים עשו שלושה שינויים מהותיים בתפריט שלהם:
1. הם עברו לקמח חיטה לבן ומתועש, המותפח בעזרת שמרים ונטשו את קמח הדורה ואת התפחת המחמצת.
2. הם נטשו את השומן הרווי מהחי ועברו לשמנים מתועשים ומוקשים (והיום לא קיים ג'חנון בלי מרגרינה).
3. הם עברו לצרוך כמויות עצומות של סוכר.

אלו בדיוק שלושת הרעות החולות שלא היו קיימות בתימן והם שלושת אבני היסוד של התזונה הקדמונית: המנעו מדגנים, סוכרים ושמנים תעשייתיים.
ובינתיים, בקצה השני של העולם, במקום בו יש לא תימנים שחרחרים אלא שוודיים בלונדיניים, הופיע מחקר חדש חדש שמצא את אותה שורה תחתונה:
"We conclude that avoidance of [saturated fatty acids] accumulation by reducing the intake of [carbohydrates] with high glycaemic index is more effective in the prevention of [cardiovascular disease] than reducing [saturated fatty acids] intake per se.

כלומר, אם אתם רוצים למנוע הצטברות של שומן בגוף שלכם, אל תטרחו לצמצם אכילת שומנים רוויים אלא צמצמו פחמימות.
וזה כמובן עומד בניגוד מוחלט לפובית השומן שממשיכה לקנות קולות, למשל בדנמרק האומללה.

ואתם, מה איתכם?
אתם אשכנזים או תימנים?
בריאים או לא?
מה דעתכם לחזור לתזונה התימנית המסורתית? ואולי לתזונה קדמונית פשוטה?
השתכנעתם או שעדיין אתם מפחדים מחמאה ורצים לזלול פיתה מ"קמח מלא" עם "ממרח מזולה" ולקינוח "חטיף בריאות" ומדמייניים שאתם נעשים ככה בריאים יותר?

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 60 comments

60 הערות קוראים:

עוד מאמר מעולה! פשוט תענוג לקרוא כל פעם מחדש

תודה דעאל!
היום בארוחת ערב של יום שישי בין הפילה לקציצה, בין הלב לפרגית עלתה השאלה עם מה לטגן?! ואת האמת, לא ידעתי בדיוק מה להגיד להם.
אתה מטגן עם שמן קוקוס הכל? גם את החביתה?
אפשר לטגן עם שמן זית? וחמאה?
מה בנוגע לשמן שומשום?

נ.ב.
הפוקצ'ה שהוכנה היום הייתה מדהימה ואני מחכה ליום שאוכל לוותר גם עליה.

ומה עם האתיופים? אלה שבאו זה מכבר (יחסית) ואצלם אחוזי הסוכרת נסקו במהירות גדולה בהרבה מאצל התימנים...
עצוב, אם כי ישנן תכניות לעידוד החזרה לבישול קמורי בקרב הקהילה האתיופית. יצא לי להנחות סדנא שכזו בטירת הכרמל. היה מאד מעניין, אם כי הדרך עוד רחוקה בהחלט.

http://saloona.co.il/thefoodpeople/?p=23

גם אני אשמח לדעת במה אתה מטגן. האם אתה מטגן בכלל טיגון חצי עמוק, קרי שניצלים וקציצות? באיזה שומן?
אנחנו רחוקים מאוד מלהיפרד משניצלים וקציצות, ואני ממש אובדת עצות בנוגע לשמן. אני מניחה שבטיגון כזה השמן ממילא מתחמצן, ואז - האם זה משנה אם זה שמן קנולה, שמן זית, גי או שמן קוקוס?

נהנית מאוד מבלוגך המרתק.

תודות.
ורד, האתיופים סובלים מבעיות זהות, והפנתי לזה בלינק בתוך הפוסט בהקשר של גידול באחוזי הסוכרת: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0753332297880559
לגבי הסדנא שלך, אישית אני חושב שלא צריך ללמד את האתיופים איך לבשל בריא, כי את זה הם יודעים. צריך רק ללמד אותם מה ואיך לא לבשל. בכל מקרה, בטח יהיה לך מעניין.
לגבי שאלת השמן בטיגון: מבטיח פוסט קציצות עסיסי בנושא, עוד השבוע.

אנחנו כבר איזה שבועיים או יותר בתזונה קדמונית. אוכלים הרבה יותר ירקות. בכל צורה - בסלט, מוקפץ, ירקות חתוכים, בחביתות ובכל דבר בעצם. אוכלים גם הרבה יותר חמאה ושמן קוקוס. היום הקפצתי לדוגמה ברוקולי, קישואים, פלפל אדום, בצל, שום, פטריות בהרבה חמאה ועם תבלינים (מלח, פלפל וקצת סילאן), יצא כמובן מאד טעים. חביתות אני הרבה פעמים עושה עם שמן קוקוס וירקות. קציצות אני עושה הרבה פעמים בלי טיגון אלא בתנור או לחילופין ישר לתוך הרוטב. מה שכן, אנחנו אוכלים גם הרבה יותר גבינות. הילדים מחסלים קוטג', גבנ"צ, גבינה מלוחה וגם אנחנו אוכלים יותר גבינות (אם כי פחות מהילדים שמשתגעים עליהם וגם על חלב...). אנחנו גם אוכלים יותר בשר ודגים וכמוסות אומגה 3... האמת, לא כל-כך קשה לי להסתדר עם מה לאכול, והכל גם מאד טעים. רק עם התקציב אני עוד צריכה ללמוד איך. נראה כמה יצא החשבון של החודש...
נועה

דעאל יש איזהשהו יתרון בשימוש בחמאה מזוקקת(גי) על פני חמאה רגילה באפייה? אני מבין שיש יתרון בטיגון מפני שהגי עמידה יותר .

באפיה אני לא יודע על יתרונות (אולי הטעם?). אכן הג'י עמידה בטמפרטורות גבוהות בהרבה ולכן טובה מאוד לטיגון.

אני בהתלבטות.

שלחתי מייל ל"טיב טעם" והם הבטיחו לי חגיגית שהבשר המיושן-מופשר שלהם מגיע מברזיל, אכל כל חייו מרעה טבעי ופרט להקפאה הראשונית לא נוספו לבשר מים, מלחים, ניטראטים או כל עיבוד אחר.

עכשיו הדילמה - להשאר בבשר טרי (שאכל כופתאות חיטה) או לעבור לבשר המיושן-מופשר אשר אכל עשב ונטול עיבוד.

שומר הלילה , אתה יודע מאיפה מגיע הבשר הטרי בוודאות?

כל העגלים המיובאים אוכלים כופתאות, את זה אני יודע בברור. לגבי ייצור מקומי, העדרים המובחרים אוכלי העשב הולכים לקצבי-עלית ולמסעדות בשר מובחרות. שאר הייצור המקומי נשען על כופתאות ותחמיץ.

אין אף עדר מקומי של פרות, מובחר או לא מובחר שחי על רק עשב. בישראל פשוט אין עשב טרי כל השנה. גם לא ברמה"ג, כמו שכל מי שעשה שם מילואים בקיץ יודע. רק עזים שחורות יכולות להתקיים על תזונה טבעית בלבד באזורנו ומאחר שרעייה די נאסרת היום, יש סיכוי אפסי למצוא בשר מקומי מגידול חקלאי שניזון ממרעה בלבד.

צודק, לא הבהרתי את עצמי כהלכה - פרות אשר אוכלות עשב בארץ (אבל לא *רק* עשב כפי שציינת) אשר ניתן לראות בגליל וברמת הגולן אי אפשר למצוא בסופרמרקט. המגדלים שלהם יודעים שיש להם מוצר פרימיום והם מתמחרים אותו בהתאם.

שורה תחתונה - אם אכן טיב טעם דוברים אמת והבשר שלהם הוא כזה אשר אכל עשב בלבד, נראה לי שעדיף לקנותו אם מתכוונים להשתמש בו באותו ביום (לא מקפיאים משהו שהופשר).

מסכים. אם מדובר על תבשילים ארוכים או כאלה שמבוססים על בשר טחון ואם טיב טעם אכן דוברים אמת, עדיף בשר קפוא שהופשר שהגיע מפרה שאכלה עשב בלבד על בשר טרי שהגיע מפרה שאכלה דגנים בתצורה כלשהי...

when i was young my mother change from butter to margin thinking it was healthier but my grandmother never gave up on her samna margin is poisonous and the people who make it knows that and lying to the public on their tv commercials that its HEALTHY !!! ITS NOT !!! IT CAN KILL YOU !! LOVE YOUR ARTICLE
IM 40 LOOK YOUNG AND HEALTHY CAUSE I STARTED TAKING CARE OF MY DIET SINCE IM 14!! WHAT YOU EAT IS WHAT YOU ARE

YAMANI ISRAELI IN BANGKOK

איפה משיגים ג'י? קונים או מכינים לבד?
נועה

מכינים לבד. בקרוב ההוראות.

איך מקרה התימנים הוא אישוש ל"אבן היסוד" של המנעות מדגנים? הרי התזונה שלהם בתימן היא דוגמה לכך שתזונה מבוססת דגנים כן יכולה להיות בריאה.

שלום ספקני.
גוף האדם הוא סתגלן להפליא ותרבויות קדמוניות שונות חיות בהצלחה על תפריטים שונים בתכלית. התימנים הם לא דוגמא ל"תזונה מבוססת דגנים". לעומת זאת הם בהחלט דוגמא לכך שגם אם מוסיפים לתפריט דגנים לא-מערביים, לא צורכים כמעט כלל חיטה, (וגם אותה רק מזנים לא מודרניים), אלא בעיקר דגנים מקומיים של דורה וכו', ושמכינים דגנים אלו רק בשיטות מסורתיות של התססה והחמצה, וכאשר הם לא מלווים בשמנים תעשייתיים או בסוכר, אז בהחלט כן, אפשר להיות בריאים.

ואם אתה מעדיף, אתה מוזמן לנסח את שלושת העקרונות הנ"ל מחדש ולומר לא לסוכר, לא לשמנים תעשייתיים וכן לדגנים*

*ובאותיות הקטנות למטה, ליד הכוכבית לומר שדגנים לא כולל חיטה ושמרים, ונראה אותך מוצא את האנשים שיאכלו רק לחוח משעורה, דורה מותססת או אינג'רה אתיופית...

את האינג'רה האתיופית,אף אתיופי לא יאכל אחת שיוצרה מקמח חיטה.
הם מרגישים שהטעם שונה,והם עדיין מכינים אותה כמו אבותיהם.

מה לגבי צמח הסטיביה ?
האם יש לו ערך שלילי כמו לסוכר , או שבעצם הוא סוג של סוכר ?

לתימנים לא היתה מעולם סטיביה (זה בא מדרום אמריקה), אבל לשאלתך, סטיביה נראה בטוח לשימוש ויכול לעזור למתיקות למי שחפץ בה

היי
ניסיתי את השיטה הזו במשך השבוע וחצי האחרון ופשוט הלכתי למות :)
בכל מקרה , השיטה הזו אכן מורידה משקל (בשומן לא חסכתי בכלל , ופחממות הורדתי לחלוטין מלבד 2 פירות ליום)

אין לי הרבה מה להוריד מהמשקל (אולי 2 ס"מ מהיקף המותניים, והורדתי בשבוע האחרון ס"מ 1) , בסה"כ אני רזה יחסית .

בימים האחרונים של השבוע התחלתי לחוש חולשה בגוף וגם חולשה במוח!!! (לא ידעתי שיש דבר כזה) . אני גם עונד משקפי ראייה לעיתים רחוקות ואני יכול להעיד שבימים האחרונים הרגשתי צורך לענוד אותם יותר .

לפי עניות דעתי , השיטה אינה בריאה ונכונה , וזה ע"פ הרגשתי . אני גם בטוח שהיו אנשים קדמוניים בעלי כרס פעם , ושהם היו רעבים כי השיטה עצמה מצריכה לאכול הרבה - תחושת השובע לא נשארת לאורך זמן.

ואגב , יש לי סבתא תימנייה בת 95 . שאלתי אותה לגבי האוכל שהיה להם שם .
לגבי סוכר - הם כמעט ולא השתמשו בכלל (לא בבצקים ולא בשתייה החמה שלהם) . היה להם כמו גבישי סוכר , אבל לא היה לזה שימוש באוכל .
לגבי חיטה - אז הם השתמשו בהמון חיטה , היו שם חקלאים וזה היה מאוד נפוץ . אני לא יודע אם יש לטענה : שיש הבדל בין גרגרי החיטה של היום לאלו של אז.. אני בספק (כנ"ל לגבי עניין ההתססה - לא יודע לא בדקתי) .

לסיכום , אני הרגשתי שהשיטה אינה בריאה או לפחות לא מאוזנת בעליל .

נקטע לי 
אני חושב שלצרוך דגנים זה דבר בריא (כמובן שהכל בצורה מאוזנת) .
פשוט פעם בני אדם עמלו יותר בשביל לאכול (למשל סבתא שלי היתה טוחנת לבד את החיטה והיתה אופה לבד את הפיתות בטאבון) , אנשים היו פעילים יותר וזה היה מאזן יותר .
אפשר להשוות את זה לילדים . כשהייתי ילד הייתי טוחן על ימין ועל שמאל מוצרי חיטה (מלוואחים , פיתות , חלות , קוסקוס , ג'חנון... והכל מגרגרי חיטה מודרנים ובאופן קבוע – לא פעם ב..) , אבל בתור ילד הייתי פעיל פיזית גם .
היום בני אדם פחות מתאמצים כדי להשיג את המזון – פשוט ניגשים לסופר , וגם הילדים לא ממש פעילים .

זהו.. חפרתי :-)

שלום רותם ותודה. אם הרגשת רע אחרי כמה ימים, יש לבדוק מה בדיוק אכלת או עשית. נראה שפשוט היית בחוסר רב מדי של פחמימות (אנחנו לא נגד פחמימות, אלא נגד רעלים). הפתרון פשוט: אכול די פחמימות! (בטטות, אורז, שורשים עמילניים שונים וכדומה).
מכל מקום, לגבי שתי השערותיך:
"פשוט פעם בני אדם עמלו יותר בשביל לאכול " - ברמת אוכלוסיות, אין שום קשר בין הוצאת אנרגיה פיסית להשמנה. אין. למשל, הנשים השמנות בדרום אמריקה כל היום עובדות בשדה אבל כאמור שמנות, ולעומתן צרפתיות שרק יושבות בבתי קפה רזות כשרוך. הדבר הנ"ל מגובה בהרבה מחקר. זו נשמעת מחשבה נחמדה, אבל אתה יכול לא לעשות שום פעילות גופנית ולהיות במשקל תקין ואתה יכול לרוץ כל היום ותשאר לך כרס ורמת סוכר גבוהה מאוד. אני מכיר משני הסוגים. זו פונקציה של התזונה.
"אני חושב שלצרוך דגנים זה דבר בריא" - דגנים אינם בריאים. נקודה. ובעיקר בעיקר חיטה, וודאי שהמין הננסי הפופלרי העשיר מאוד בגלוטן. בתימן לא אכלו חיטה.
אני מציע לך לנסות את התזונה ולהשאר קשוב לגוף שלך. לסלק רעלים (דגנים, סוכרים, שמנים תעשייתיים) ולצרוך מספיק שומן ופחמימות.
בהצלחה!

רותם, מה שחווית נשמע כמו שפעת פחמימות קלאסית. גלוטן הוא חומר ממכר (לא סתם מכון אברהמסון מפרסמים גמילה נגדו..) - כשאתה חותך אותו מהתזונה שלך ביחד עם סוכר אתה תרגיש תסמיני גמילה.
דעאל, אני חושב שיש מקום לפרט על זה בפוסטים כדי שאנשים ידעו למה לצפות.

גם אני מנסה את השיטה הפליאוליתית ודבקה בה להפליא כבר שבוע, גם אני לא אוכלת שום פחמימה פרט להמון ירקות ו2 פירות ביום...
ואני לא שבעה מהארוחות - לא ברמת הסיפוק, כן ברמת הקיבה.
מה זאת אומרת?
שאני אוכלת שומנים וחלבונים טובים וירקות עד שהקיבה שלי מלאה אבל אני מרגישה עדיין רעב. רעב מציק מאוד, ולאו דווקא מכיוון הבטן. ככה יש לי שילוב של בחילה (כי אני "רעבה" במוח אז אני מוצאת את עצמי ממשיכה לאכול עד התפוצצות), ומצד שני הרעב המוחי לא מפסיק.
חשבתי שזה יעבור אחרי יום יומיים אבל עבר שבוע ואני עדיין רעבה מאוד מהארוחות שומנים-חלבונים האלה.
אולי אני אחזור ללחם וזהו...
:(

זה מפליא אותי כל פעם מחדש שאנשים חושבים שאפשר לתקן בשבוע מה שלקח שנים להרוס. תמימות או תרבות הפיתרונות המהירים? תני לזה 30 יום. תתחייבי לשינוי. לא קל לשבור התמכרות.. תיהי חזקה.

זה מפליא אותי כל פעם מחדש שאנשים חושבים שאפשר לתקן בשבוע מה שלקח שנים להרוס. תמימות או תרבות הפיתרונות המהירים? תני לזה 30 יום. תתחייבי לשינוי. לא קל לשבור התמכרות.. תיהי חזקה.

שוב, בתימן היתה חיטה (אני מסתמך על מקור ראשון) . כששאלתי את סבתי אם לא היתה חיטה בתימן היא רצתה לזרוק עלי משהו!

בכל מקרה , אני חושב שמפספסים פה נקודה חשובה והיא שיש פה עניין שהוא מעבר לתזונה . לדוגמא :
אבא שלי היה אוכל עם כל דבר לחם לבן (אפילו עם אורז) והבן אדם היה עור ועצמות! (כנ"ל אח שלו שהוא בכלל שותה רק קולה) .
יש פה נקודה שמפוספסת שאינה מובנת , ואף אחד לא יודע להצביע עליה כי אין לנו את הכלים לזהות בכלל אותה (אולי משהו גנטי) .
עובדה , יש כאלה שצורכים הרבה דגנים (ודווקא מהסוג הרע) ועדיין.. ואף אחד לא יודע לתת הסבר לזה .

רותם, אם הגוף שלך רגיש מאד לאינסולין(כמו אצל אביך) אתה בר מזל גנטית ואתה לא תצבור הרבה שומן.
זה עדיין לא אומר שלאכול דגנים/סוכר זה בריא...

רותם, אנו עוסקים כאן בבלוג ובקהילת הפליאו בכלל בבריאות באופן כללי ולא רק בהרזיה\השמנה.
סכרת, מחלות לב, טרשת עורקים ושאר המחלות יכולות להופיע גם אצל מי שהמשקל שלו תקין.
רזה לא הופך אותך אוטומאטית לבריא יותר.

רונית, גיליבונס צודקת. תוסיפי פחמימות לא רעילות אם את מרגישה רע, אבל תמשיכי! לחם לא יפתור כלום. ספרי לנו בעוד שלושה שבועות איפה את נמצאת.
רותם, הגנטיקה לא מתרצת מדוע לתימנים לא היה כלל סוכרת בשנות החמישים ואחרי 20 שנה נהיתה להם סוכרת כמו לשאר האוכלוסיה בדיוק. בעלייתם ארצה הם שינו דבר אחד: את התזונה שלהם. הם עברו לצרוך קמח לבן במקום עירוב של דורה, שעורה, קמח חומוס ומעט חיטה. הם עברו למרגרינה ושמן סויה במקום הסמנה, והם עברו עברו לשלוש כפיות סוכר בכל כוס תה (או קולה) במקום שלושה תמרים בשנה, בראש השנה.
זה ההסבר לתחלואה התימנית הנוכחית בדיוק נמרץ.
יש מעט תימנים מאושרים שנמלטו מגורל שמן וחולה בזכות עמידותם האישית, אבל ברמת האוכלוסיה, אין בכלל ספק. תעשה לבד חשבון אם אתה רוצה לסמוך על המזל או על הצלחת שלך.

לרותם ורונית,

אני מציע לכם לקחת נשימה עמוקה ולהפנים שרוב הקונספט טמון במעבר לסוג דלק אחר ממה שהייתם רגילים.

הדלק שמוצע פה יעיל יותר ועל זה דעאל כתב הרבה.
במשפט אחד שומן נשרף מאוד לאט, הוא הכי בריא לכל המערכות שלנו, וכשהגוף שלנו מזהה את צריכתו על בסיס קבוע הוא שמח רגוע ושבע.

לדעתי קחו את זה ממש לאט.
על תימנעו מכלום רק תנסו בהדרגה להחליף את סוג הדלק ולאמץ עקרונות של סגנון חיים, תזונה זה לא הכל.

זה תהליך שיכול לקחת חודשים אבל בסופו של דבר אם תאמצו את מרבית העקרונות הבסיסיים: תזונה, שמש, פעילות, שינה וכו'
תהיו מאוד נשכרים.

כל אדם שאני מכיר ועבר לתזונה קדמונית מעיד שהרגשת הרעב ירדה פלאים, השומנים התמוססו והוא מרגיש ערני, חזק וקל מאי פעם.

את הנקודה שמי שרזה לא בהכרח בריא הבנתי . אבל עיקר "הריקוד" בשיטת הפליאו הוא סביב תופעת ההשמנה (שבין היתר גורמת למחלות שונות) .

עם כל הכבוד , ישנה התעלמות מ- "מר אלברט" שבאופן קבוע אוכל לחם לבן , שותה עם הקפה סוכר לבן , אינו עושה התעמלות , אבל באופן מוזר הוא נשאר רזה .
למה הוא עדיין רזה ??? על זה אף אחד לא נותן תשובה ואף אחד לא התעמק בזה . כאילו שבגלל שאין כלים אולי לחקור את זה אז בורחים מזה .
ורק בשביל הפרוטוקול , אלברט בריא... ללא סכרת או..

לא חסרים יוצאים מהכלל כמו "אלברט" , אבל עצם העובדה שנתונים כאלה קיימים הגיוני להסיק שתזונה לא בהכרח שחקן מרכזי .
עצם העובדה "שאלברט" קיים פשוט מנגח את השיטה . איך אפשר לטעון כנגד אלברט עם טיעונים של "לחם לבן\מלא , סוכר לבן.. ???

רק לשם הבהרה , אני לא אנטי או עושה בכוונה , פשוט מנסה להבין ולקבל תשובות (שאין לי) .

תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

שלום לכולם,
תחקרתי את אמא שלי שעלתה מתימן לגבי התזונה שלהם וגיליתי דברים מדהימים. ראשית אמא שלי גרה באיזור כפרי כך שאת רוב מזונם הם גידלו לבד,ונהגו לעשות סחר חליפין עם שכיניהם,חבריהם וכו..
את הפיתות שלהם הם הכינו מקמח דורה. את הדורה הם קטפו בעודה ירוקה, הם נהגו לקלות אותה ואז לטחון אותה. את הדורה הקלויה הם אכלו כמו חטיפים ,לדברי אימי זה היה מתוק באופן טבעי.
סבתי נהגה להכין לארוחת הבוקר,דייסת דורה עמוסה בסמנה,מעדן מתוק! ואת הארוחה הבאה אכלו אחר הצהריים וכמובן שהיה בה בשר והרבה.אכלו את האיברים הפנימיים,החיצוניים שום דבר לא התבזבז. כדי לשמור על הבשר נהגו לייבש ולעשן אותו ובעת הצורך,בישלו אותו והוא הפך להיות כמו טרי. כדי להוסיף לו טעם נהגו להתיך את השומן בזנב הכבש (ביז,בתימנית) ולהוסיף לתבשיל. את השומן המותך אפשר היה לשמור בחוץ והוא לא היה מתקלקל,ממש כמו הסמנה. ירקות עליים נאכלו בשפע,בצל,שום פראסה. עגבניות לא היו! פירות כמו תאנים נאכלו ישר מהעץ.
כמו שציינת,סוכר לא היה בכלל!!! מי שחפצה נפשו במשהו מתוק,נאלץ ללכת לשוק בעיר גדולה ושם מצא.
בארץ הכל התקלקל לתימנים,סבתי הפכה שמנה וסכרתית,ואילו סבי,המשיך לאכול כמעט כמו בתימן,ונשאר רזה וחזק עד יום מותו בגיל מאה כמעט. בקיצור תזונה קדמונית במיטבה

תודה אמי! מרתק ומדהים עד כמה הפשוט הוא בריא וכמה ה"מודרני" הוא עלוב וחולה. העניין הוא שרוב האנשים, לצערינו, לא מבינים זאת.

אז האם ניתן להסיק שתכלס אפשר לאכול פחמימות באופן רגיל והעיקר שלא יהיו פחמימות רעות?
הפינה הזו עדיין לא סגורה לי, האם אפשר להיות פליאו או לחיות באופן בריא לפחות אבל לא להיות דל פחמימות? אלא פשוט לצרוך פחמימות טובות כמו אורז ובטטות בצורה רגילה?

הנה אני סוגר לך את הפינה: כן, אפשר. יש תרבויות ילידיות שאוכלות את רוב הקלוריות שלהן מפחמימות (שורשים, אם כי יש מעט תרבויות כאלו, וכולן אוכלות שומן מן החי). רוב התרבויות הבריאות אוכלות כ 20-30% מפחמימות, רמה דומה מחלבון, והשאר שומן.

שלום,

רציתי להודות לך על הבלוג המצוין ועל הפוסט הספציפי הזה.
במסגרת מאמצי לגרום להוריי לחשוב על אופציה לעבור לתזונה בריאה יותר (אני אימצתי לפני מס' חודשים את תזונת הפליאו) אני נתקלת בחסמים ופחד משינוי.
אבי שהינו תימני (גם משעריים ברחובות במקור) סובל מכל התסמינים שסיפרת, הקראתי לו ולאימי את הפוסט שלך בנושא והם נשארו ללא מילים בסופו כי הבינו שיש דברים בגו. הסמנה, קמח דוחן ודורה היו דברים שאבי זכר מילדותו מסיפורי אימו.
מי יודע, אולי זה אפילו יגרום להם לשנות ולו בקצת את התזונה שלהם.
אז תודה :)
קרן

מה עם העניין שהתמינים היו דתיים ( כמעט כולם) וכלן לא אכלו בתימן מוצרי חלב פרה - כי לא היו וכאן התחילו לאכול ? האם זה לא משפיע על הסכרת שלהם?

לא ברור לי מה הקשר לדתיות. הדת לא מונעת אכילת מוצרי חלב מבקר. פשוט היו פחות פרות בתימן.
מכל מקום, ייתכן שיש קשר כלשהו, אבל אני לא חושב שחלב יכול להסביר את ההשמנה והתחלואה התימנית הנוכחית.
הרעים האמיתיים היו ונשארו המרגרינה, שמן הסויה, הקמח הלבן והסוכר. אלו הפכו לבסיס התזונתי של התימנים במדינת ישראל (=מלאווח, קובנה, ג'חנון) למרו שמעולם לא היו חלק מהתפריט בתימן.

הקשר לדתיות הוא שהחלב הנפוץ בתימן הוא חלב גמלים ועיזים. חלב יזים קל לעיכול ובחלב גמלים כמובן שהם לא נגעו,יש לזכור שהתימנים היו בגלות ארוכה, ז"א שהם לא נגעו כמעט, במוצרי חלב פרה כ 2000 שנה. ברור ששאר המוצרים שציינת הורגים אט אט את התימנים, ואת שאר האוכלוסיה.

החילבה גם עוזר =) (משפר רגישות לאינסולין)

שתי הערות:
1. בזמנו היכרתי סטודנט הודי שלמד בטכניון. הוא היה צמחוני (ואז - אולי גם טבעוני), השתמש הרבה בקארי, וזה כל מה שזכור לי. כיום הוא חי בארה"ב. הוא כתב לי שהוא עבר ניתוח מעקפים. לשאלתי - איך זה קורה אצל צמחוני, הוא כתב שבהמשך למד בשוייץ, ואכל שם הרבה שוקולד וגבינה. ללא קשר לכך, הוא גם הזכיר את "גי" - חמאה הודית, שנהג להכין בטכניון..
2. אני מכירה תימני שאכן להוט אחר ממתקים, ואשתו דואגת להסתיר ממנו, כי במשפחתו יש מקרי סכרת. לשאלתי על הסיבה לכך ענה שזה בגלל המאפים. אבל הוא לא ידע אולי שהדגנים ואופן ההכנה שונים.
כל רופא יפרש אחרת...

איפה אפשר לקבל הסבר על כל החיטות שהיו ויש.
מהפוסט הזה ממש לא ברור מה בסוף כן אפשרי לאכילה ומה לא.
זה נשמע כמו, אסור חיטה או דגנים, אבל כן מותר רק אם צמחו בזוית 20 מעלות, וטחנו אותם באבן כזו או אחרת, ולאחר מכן השרו אותם במים.
יש פה אי סדר גדול ואשמח להסברים, כי בסופו של יום התימנים אכלו דגנים והרבה ואותו כנל לגבי החיטה( או איזה זן שזה לא יהיה)
ואגב חידת הצרפתים שטוחנים סוכר לבן, דגנים הכי פשוטים, וקמח לבן על בסיס יומי 24/7 365 והם יותר בריאים ורזים וחיים שנים.נשארת לא פתורה גם לאחר עיון מעמיק ואינסופי באתר הזה.

הי אודפר. המטרה כאן לא היתה לעשות שיעור בבוטניקה, אלא בהיסטוריה: לספר מה קורה כשעוברים מתזונה מסורתית לתזונה מערבית, זה הכל. תוצאות הרות אסון.
בכל מקרה אכן אנו מסוגלים כמין אנושי לשרוד על מגוון רחב מאוד של תפריטים אבל התפריט המערבי כנראה שאינו אחד מהם. כך או אחרת, אני לא ממליץ לאכול חיטה מכל סוג שהוא.
ולגבי הצרפתים - הם אינם חידה בעיני. הם ממש לא טוחנים סוכר לבן וראה מה שכתבתי על זה. הם גם ממש לא התרבות הכי בריאה בעולם, אל תתבלבלבעניין זה.

אז לא הבנתי, כתבת שהתימנים אכלו חיטה, לא?
והיכן הכתבה על הצרפתים, ומדוע החלטת שהם לא בריאים, טרם ראיתי צרפתים שמנים כמו בארצות הברית?
( כמו כן למיטב ידעתי קרואסונים, ועוגות אקלר, או נפוליאון עושים מסוכר לבן, וקמח לבן, קשה לי להאמין שתמצא פטסרי שלא עושה שימוש ברכיבים האלה)

אגב בהמשך לשיחתנו פה ממליץ לצפות בסרטון החדש של Ted
בנושא:
http://youtu.be/BMOjVYgYaG8
רק מחזק את העובדה שבעצם לא היה רק אופן אכילה אחד, אלא אין סוף ״פלאו״
שכל אזור בעולם התבסס על מרכיבים אחרים.

אודפר, אתה שואל או מקנטר? ודאי שהתימנים גם אכלו חיטה. ודאי שתרבויות שונות מסורתיות אוכלות מצרכים שונים. כתבתי פעמים רבות: המין האנושי מסוגל לשגשג על מגוון עצום של תפריטים. חלקם עשירי שומן (למשל אינואיטים, טוקלאו) וחלקם עניים בשומנים (קיטאווה למשל). מעולם לא אמרתי שאין בצרפת סוכר אלא השאלה איך נראה מכלול התפריט המסורתי של הצרפתי - והוא כולל הרבה חלקי פנים, שומן רק מהחי, המון ירקות טריים ולחם העשוי מחמצת בלבד. וכו
לגבי הסרטון, כתב עליו בקורת עניינית ויפה מיקי. ראה כאן: http://www.paleostyle.com/?p=2143
הסרטון ההוא כמו עוד מקטרגים חדשים ודתיים (דתיים=צמחונים אדוקים במקרה הזה) מעבירים ביקורת שעיקרה חוסר הבנה של תפיסת הפליאו וחלקה עוות של המציאות המחקרית. אני לא מכיר בלוגר רציני אחד שחושב שיש רק "תפריט אחד" נכון, שהאדם הקדמון היה מושלם או שכל מחלה היא תלויית מזון בלבד. החיים הם מורכבים, ואנו לומדים מהעבר ומאמצים להווה התנהגויות ותפריטים שהתגלו והוכחו כיעילים ובריאים. אתה מוזמן לבחור כטוב בעיניך .

טוב, נשארתי מבולבל אבל תודה על התשובה

למי שכתב כאן שבתימן היתה חיטה , אז שאלתי את הסבתא שלי , והעובדות בבלוג מדויקות !
היה להם קמח תירס , קמח דורה ודוחן.
קמח חיטה כמעט בכלל לא היה.

(הסבתא שלי הגיעה ממחוז שרעב מאיזור כפרי , אולי היו מחוזות בהם היה זה אחרת).

מאמר מעניין מאוד. האמת שהגעתי אליו דרך עבודת שורשים של ביתי.

לאחר הקריאה הייתי חייב לאמת את הפרטים עם הורי - יוצאי מחוז ד'מאר. לטענתם, הרוב המוחלט של התזונה הייתה על בסיס חיטה... ככה שכנראה שהנתונים שגויים ברובם לפחות לגבי מחוזות מרכזיים כמו ד'מאר וצנאע (שהיו דומים מאוד לטענת הורי). מעבר לכך, כששאלתי אותם מה היו השינויים הגדולים ביותר בתזונה כאשר עלו לארץ תשובתם הייתה שכאן הם אכלו כמעט כל שבוע אם לא כל יום בשר וביצים...

תאוריה מעניינת אך לא כ"כ מדוייקת. תודה רבה על ההשקעה!

תודה מתן! אכן כתבתי שגם בתימן צרכו חיטה, אך ככלל, היא היתה המיעוט. ודאי שלא היתה מאותו מין, לא באותה טחינה, לא באותם שמרים (שכלל לא היו), לא עם אותו סוכר (שכנ"ל לא היה), ולא עם אותם שמנים תעשייתיים (שכנ"ל לא היו) - כל מקדמי התחלואה. הסוכרת לא התפרצה אצל התימנים בארץ מאכילת ביצים או בשר, אלא מקמח, סוכר ושמנים תעשייתיים. נקודה. תימנים שמסתכלים בדיעבד ולא מכירים או כלל מודעים להבדל בין הקמח בארץ לקמח בתימן או מהו ההבדל בין סוגי השמנים ושכחו שאת התה שתו שם בלי סוכר - יצביעו על מה שקל לראות - השפע והזמינות של המזון מן החי בארץ. רק שזה לא הסיבה לתחלואה הנוכחית בעדה.

בתימן (צנעה) אכלו כל יום פיתות (סאלוף) מקמח לבן. (לא יודע לגבי שמרים)
היו להם גם סוכריות אבל אני לא יודע באיזה תדירות אותן

תודה על הבלוג המעניין,
האם יש הבדל בין נשים וגברים במידת השפעתו של המעבר לתזונת פליאו?
אנחנו קבוצת חברים שעברו לתזונת פליאו, מזה כחודשיים, רוב הגברים הרזו באופן קיצוני ללא קשר לפעילות גופנית, והנשים בהרבה פחות.
תודה

נו ומה עם מתכון לחוח בריא כמו שעשו פעם בתימן?

הוסף רשומת תגובה